Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Vindrutetorkarare stannar mitt på rutan NG9-3

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    74

    Vindrutetorkare stannar rakt upp NG9-3

    Hej,

    SAAB 9-3 SS -07.
    Mina vindrutetorkare har helt plötsligt fått för sig att startläge är ståendes rakt upp.
    Så om jag har dom påslagna och sedan stänger av så stannar dom alltså ståendes rakt upp.

    Någon som vet vad som är fel ?
    SAAB 9-3 SS Aero -07 2.8T BSR Steg 1 285hk/480nm

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    74

    Re: Vindrutetorkare stannar rakt upp

    Va ut med bilen en sväng och medans torkarna gick så ryckte det till lite och nu har dom ändrat vad den tycker är utgångsläge, halvägs upp på rutan.

    Ingen som har någon ledtråd vad det kan vara som är på väg att gå sönder eller redan gått sönder ?
    SAAB 9-3 SS Aero -07 2.8T BSR Steg 1 285hk/480nm

  3. #23
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289

    Re: Vindrutetorkare stannar rakt upp

    Kan det vara motorn som kuggar över? Låter nästan så, inget jag själv varit med om så det är bara en ren gissning.

    Mvh Marcus

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    74

    Re: Vindrutetorkare stannar rakt upp

    Nja, har kollat och inget som syns i alla fall att det skulle vara något mekaniskt.

    Hur fungerar det elektriskt, skulle det kunna vara något relä ?
    Vad gör att torkarna vid avstängning går ner till utgångsläge, hur vet den det ?

    Dumma frågor kanske men jag kan inget om detta.

    Får lämna in bilen annars till verkstad.
    SAAB 9-3 SS Aero -07 2.8T BSR Steg 1 285hk/480nm

  5. #25
    Grundladd BalooBears avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    278

    Re: Vindrutetorkare stannar rakt upp

    I dom flesta torkarmotorer så sitter det kontaktytor som talar om för motorn när dom ska stanna å var dom har sitt startläge.......ibland slits dessa banor upp eller så är dom bara lite skitiga.....pilligt att fixa men går i dom flesta fallen om det går att dela det hela.....ibland är det nitat ihop å då e d bara att köpa nytt.....kan va ibland åxå att kontaktplupparna.....kul namn men dom tappar lite fjäderspänst så man får justera dom lite.....lite logiskt tänkande å lite mekarkunskap fixar det mesta!!!
    9-5 2,3t BP -08
    Opel Vectra C 2,0t -05

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    74

    Re: Vindrutetorkare stannar rakt upp

    Ok BalooBear, tack för info.

    Ja logiskt tänkande finnes men mekarkunskap saknas nog för detta, eller kanske ork snarare.
    Just nu kör jag med logiskt tänkande som lösning nämligen jag trycker tillbaka dom för hand
    till rätt position när det är regnfritt :-)

    Man skulle kunna tycka att en -07:a som gått 6000 mil inte ska behöva byta torkarmotor.

    Får nog lämna till verkstad.

    Tack för tips.
    SAAB 9-3 SS Aero -07 2.8T BSR Steg 1 285hk/480nm

  7. #27

    Re: Vindrutetorkare stannar rakt upp

    Ursäkta för en bumb på en död tråd, men jag råkade ut för samma fel igår när jag var på väg hem, torkarna gick som vanligt, fastnade i ett par sekunder mitt på rutan, sedan kom dom igång igen, men då med "avläge" rätt upp. Löste det sig för dig på något vis?

  8. #28
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Har också fått detta fenomen

  9. #29
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Jag tror att björnen Baloo är på rätt spår ovan. Mängden skumma elektriska fel i ng9-3 tycks vara helt utan begränsningar. Börja med det enklaste, ladda batteriet med en bra laddare typ CTEK. Minsta tvekan i batteristatus och diverse styrburkar får fnatt. Börjar batteriet bli dåligt så byt direkt.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    499
    Medlem#
    107
    brukar bara vara att när de står rakt upp lossa armen o ställa den den den ska vara och dra åt :-)
    9-3 verII -04 175hk

  11. #31
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Mina går åt fel håll också? Ner istället för upp

  12. #32
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    ng9-3 SC MY2010 vindrutetorkarna parkerar lodrätt

    Hej!


    En ng9-3 SC MY2010 med vindrutetorkar problem.


    "Helt plötsligt" så har vindrutetorkarna på ovan bil bestämt sig för att parkera i helt upprätt/lodrätt läge.


    De verkar fungera i övrigt. Men de man kan notera är att när backen läggs i, så går bakrutans torkare igång och gör ett svep. Vilket gör att jag tolkar det som att bilen ändå tror att de främre är aktiverade.

    Har delat kontaktdonet i akvariet till vindrutetorkarmotorn och sprayat med kontaktspray, men det gjorde ingen skillnad.



    Vad kan detta bero på?
    Är det torkarmotorn som gett upp?
    Eller finns det någon lägesgivare som kan hoppas ur led?

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Hörnefors
    Inlägg
    20
    Medlem#
    13579
    Du har inte ställt dem i serviceläget?


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  14. #34
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Serviceläge? Det är inte jag som normalt kör just denna bil, men något serviceläge har jag inte stött på.

  15. #35
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Var nu när jag hade två ng9-3 bredvid varandra på garageinfarten och jämförde torkarlänkaget. Då var hävarmen på den med problem, 180grader fel. Den pekade åt förarsidan (vänster) i.s.f åt passagerarsidan (höger). Så jag skruvade loss M12 muttern och justerade hävarmen åt andra hållet. Skruvade åter muttern och drog åt. Då blev det rätt. Så av någon anledning har väl hävarmen och axeln inte suttit åt så bra och ändrat läge. Verkar inte vara splines (?) på axeln, utan bara en slät axel.

    2 användare gillar detta inlägg



  16. #36
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Fel på parkeringsläget på dessa är inget ovanligt fel men problemet är att det lagas inte utan folk ändrar på länkagets lägen och även torkararmarna.
    Problemet är torkarmotorn och på densamme är det ett svart plastlock över snäckväxeln. På locket sitter parkeringsbrytaren och då locket är i plast så agerar en av lockets fästpunkter som jordanslutning för kretsen och där ärgar det. Och med bristfällig jordning där så kan felet komma och gå i perioder.
    Det bästa är alltså att tackla motorn först och sen grundinställa länkaget igen.

    2 användare gillar detta inlägg



Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •