Hej!
Vet att det finns många Saabkunniga här inne och tänkte höra om det finns någon i Östgötatrakten?
Jag undrar om det finns någon vänlig själ som skulle vilja ta en lyssning på min motor i min Saab 9-5 -06 BioPower.
Jag har köpt bilen rätt billigt som en extrabil (har dock bara denna just nu, då vi väntar på en elbil) och innan
jag börjar laga och fixa alldeles för mycket på den skulle jag gärna vilja ha ett tränat öra (och öga kanske) som
skulle kunna lyssna på motorn och eventuellt avgöra om det finns något som är dåligt i den. Min bror har en
likadan Saab 9-5 -05 som jag tycker mycket mer "symaskin", d.v.s. finare i ljudet än vad min motor gör.
Jag har dock svårt att avgöra om det är normalt eller vad det i så fall är som låter annorlunda i min.
Är det kamkedjan som är dålig så lär det väl bli så att jag får köra den tills den rasar helt enkelt, för jag har inte
kunskapen att byta själv och ett byte av kamkedja på verkstad (och dess kringdelar) kostar antagligen ungefär lika mycket som jag
gav för bilen och lär nog inte vara värt det (tyvärr får man väl säga).
Men som sagt, jag har lite svårt att avgöra om min motor låter dåligt eller om det är normalt eller vad det nu kan vara, om det är något.
Jag har bytt packningen på ventilkåpan nyligen, som nu inte läcker längre åtminstone och blottade ju då kamkedjan. Bifogar bild här.
Den kändes spänd utan något direkt slack om man testade att känna lite på den. Ej heller något slack vid dreven.
"Slätan" / plastgrejen i ventilkåpan är bytt till en ny mjuk sådan. Den förra var hård som hårdplast.

Skulle någon vilja förbarma sig och lyssna på min motor vid tillfälle och kolla något form av skick på den (kolla kamkedjespännaren
som jag inte riktigt vet hur man gör o.s.v.) vid något tillfälle så skulle jag vara jättetacksam. Jag kan givetvis köra bilen till aktuellt ställe
om någon har möjlighet att ta en snabbkoll.. Så jag vet lite var jag ska lägga ribba på hur mycket jag ska fixa på den eller om jag helt enkelt
bara ska försöka hålla den rullandes tills den rasar.
Behöver alltså ingen genomgående kontroll, utan mest någon form av ockulärbesiktning av dess skick..
(Jag har bytt ventilkåpspackning samt plastgrejen i kåpan med lyckats resultat, bytt olja och filter (originalfilter), luftfilter (original) samt tändstift (NGK) i den nyligen och tänkte fortsätta byta och gå igenom en del delar, men vill helst som sagt få någon form av koll på motorn innan jag grejar mer. )

Tack på förhand! Tacksam för alla svar.
kamkedja1.jpg