Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Dånar vid segdragning (2.0t)

  1. #1

    Dånar vid segdragning (2.0t)

    Hej, precis köpt min första Saab En 9-5 SC 2.0t man -00

    Bara en grej som stör mig med bilen:
    Vid segdragning vid ca 1500 varv "dånar" det som om den inte alls vill jobba där. Inte orkeslös, men alltså små små vibrationer och oljud. Utan belastning beter den sig normalt.

    Någon som vet nått?

    Mvh

    Robin
    9-5 Aero SC -06

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    26
    Medlem#
    12030

    Re: Dånar vid segdragning (2.0t)

    Citat Ursprungligen postat av Knopfler
    Hej, precis köpt min första Saab En 9-5 SC 2.0t man -00

    Bara en grej som stör mig med bilen:
    Vid segdragning vid ca 1500 varv "dånar" det som om den inte alls vill jobba där. Inte orkeslös, men alltså små små vibrationer och oljud. Utan belastning beter den sig normalt.

    Någon som vet nått?

    Mvh

    Robin
    Nej, den vill inte jobba där, 1900-2100 rpm är rätt område att segdra på.
    9-5 2.3T SC Aero -04
    9-3 SS Aero 2.0T -04 steg 2 *såld
    9-5 2.0t -99 steg 2 *såld*

  3. #3

    Re: Dånar vid segdragning (2.0t)

    Citat Ursprungligen postat av Tarasus
    Citat Ursprungligen postat av Knopfler
    Hej, precis köpt min första Saab En 9-5 SC 2.0t man -00

    Bara en grej som stör mig med bilen:
    Vid segdragning vid ca 1500 varv "dånar" det som om den inte alls vill jobba där. Inte orkeslös, men alltså små små vibrationer och oljud. Utan belastning beter den sig normalt.

    Någon som vet nått?

    Mvh

    Robin
    Nej, den vill inte jobba där, 1900-2100 rpm är rätt område att segdra på.
    Jaså det är så alltså! Lite småjobbigt när man bor på landsbygden med kuperad 70 väg:P Van med sexa+automat..
    9-5 Aero SC -06

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    277

    Sv: Dånar vid segdragning (2.0t)

    Fick du inte med nån växelspak?
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  5. #5

    Re: Sv: Dånar vid segdragning (2.0t)

    Citat Ursprungligen postat av PHermansson
    Fick du inte med nån växelspak?
    Jo, får börja använda den mer..
    9-5 Aero SC -06

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    504

    Re: Dånar vid segdragning (2.0t)

    Eller så ökar du bara farten så du ligger på 2000 varv med samma växel
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528

    Re: Dånar vid segdragning (2.0t)

    Låga varv är i sig inte farligt, för då skulle man lägga tomgången på 2.000 rpm. Jag ligger ofta på 1.200 rpm på 5:an med min 9000. Det man måste skilja på är belastningsgraden. Dvs, om jag kör på en flack väg i 50 km/h på 5:an så kräver drivhjulen kanske 3 hk och den rister inte alls. Blir det uppförsbacke, om än svag lutning, eller jag passerar en 70-skylt, då växlar jag ned för kunna belasta motorn mer utan att den rister, och sedan växlar upp igen när jag passerat uppförsbacken eller nått 70 km/h. Över 75 km/h (drygt 1.500 rpm) på 5:an kan jag trycka gasen i botten utan att den rister (kanske skulle jag behöva vänta ett par hundra varv till om den skulle ha snabbare spool up, men den laddar uppskattningsvis max 0,5 bar vid 1.500 rpm). (45-låda och 15T)

    Rister/dånar den väldigt mkt kan det ju också vara idé att se över motorkuddarna.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  8. #8

    Re: Dånar vid segdragning (2.0t)

    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Låga varv är i sig inte farligt, för då skulle man lägga tomgången på 2.000 rpm. Jag ligger ofta på 1.200 rpm på 5:an med min 9000. Det man måste skilja på är belastningsgraden. Dvs, om jag kör på en flack väg i 50 km/h på 5:an så kräver drivhjulen kanske 3 hk och den rister inte alls. Blir det uppförsbacke, om än svag lutning, eller jag passerar en 70-skylt, då växlar jag ned för kunna belasta motorn mer utan att den rister, och sedan växlar upp igen när jag passerat uppförsbacken eller nått 70 km/h. Över 75 km/h (drygt 1.500 rpm) på 5:an kan jag trycka gasen i botten utan att den rister (kanske skulle jag behöva vänta ett par hundra varv till om den skulle ha snabbare spool up, men den laddar uppskattningsvis max 0,5 bar vid 1.500 rpm). (45-låda och 15T)

    Rister/dånar den väldigt mkt kan det ju också vara idé att se över motorkuddarna.
    Tackar för ett beskrivande svar! Full gas vid drygt 1500 rpm är inget min Saab tycker om - ska se över motorkuddarna!
    9-5 Aero SC -06

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    26
    Medlem#
    12030

    Re: Dånar vid segdragning (2.0t)

    Citat Ursprungligen postat av Knopfler
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Låga varv är i sig inte farligt, för då skulle man lägga tomgången på 2.000 rpm. Jag ligger ofta på 1.200 rpm på 5:an med min 9000. Det man måste skilja på är belastningsgraden. Dvs, om jag kör på en flack väg i 50 km/h på 5:an så kräver drivhjulen kanske 3 hk och den rister inte alls. Blir det uppförsbacke, om än svag lutning, eller jag passerar en 70-skylt, då växlar jag ned för kunna belasta motorn mer utan att den rister, och sedan växlar upp igen när jag passerat uppförsbacken eller nått 70 km/h. Över 75 km/h (drygt 1.500 rpm) på 5:an kan jag trycka gasen i botten utan att den rister (kanske skulle jag behöva vänta ett par hundra varv till om den skulle ha snabbare spool up, men den laddar uppskattningsvis max 0,5 bar vid 1.500 rpm). (45-låda och 15T)

    Rister/dånar den väldigt mkt kan det ju också vara idé att se över motorkuddarna.
    Tackar för ett beskrivande svar! Full gas vid drygt 1500 rpm är inget min Saab tycker om - ska se över motorkuddarna!
    F.ö kan man läsa instruktionsboken och få en hänvisning om vid virka varvtal SAAB rekomenderar diverse växel, kan hjälpa mkt. Kör själv inte orginal så vet inte om vridet skiljer sig något ända där nere, men kände igår när jag for hem från jobbet att under 1700rpm så blir det för mkt jobb när det börjar gå uppför om man vill behålla hastigheten, men precis som sagts så går det bra om det är plant lr lite utför att ligga på lågvarv :-)


    Det är nog lite skillnad på 9000 & 9-5 utväxlingen, jag ligger ganska precis på 2000rpm@90km/h.
    9-5 2.3T SC Aero -04
    9-3 SS Aero 2.0T -04 steg 2 *såld
    9-5 2.0t -99 steg 2 *såld*

Liknande ämnen

  1. Bilen rycker vid segdragning (FIXAT!!!!!!!!)
    Av Euroman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-12-17, 14:35
  2. Hugger vid fullgas på 2-3-4-5 vid segdragning
    Av Marre90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 16:31
  3. 9000 2.3i misständer vid segdragning
    Av Hjalle9000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 13:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •