Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: frågor kring canbus

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    11

    frågor kring canbus

    Försöker bilda mig en uppfattning om vad man kan åstadkomma med en canusb. Jag har sökt och läst en hel del men inte fått svar på ett par saker.
    1. Förutom att i-bussen är mer åtkomlig rent fysiskt, varför använder man den över p-bussen?
    2. Hur mycket kan man styra genom en canusb? Jag vet att man kan skicka text till sid men kan man t.ex starta vindrutetorkarna, ändra temp på acc, få blinkers att blinka m.m?
    3. Går det att göra en "live-tune"? D.v.s mappa om i rullande bil. Har sett att folk skriver om det men aldrig någon som förklarat hur.
    9-5 kombi 2.0t -01, så gott som original

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: frågor kring canbus

    Citat Ursprungligen postat av mab
    Försöker bilda mig en uppfattning om vad man kan åstadkomma med en canusb. Jag har sökt och läst en hel del men inte fått svar på ett par saker.
    1. Förutom att i-bussen är mer åtkomlig rent fysiskt, varför använder man den över p-bussen?
    Mest för att folk är lata gissar jag, det är som du säger; den är mer åtkomlig.
    Citat Ursprungligen postat av mab
    2. Hur mycket kan man styra genom en canusb? Jag vet att man kan skicka text till sid men kan man t.ex starta vindrutetorkarna, ändra temp på acc, få blinkers att blinka m.m?
    Tja, det går kanske att göra en del sånt, men det mesta i bussen är mer av typen "nu blinkar jag" än "nu skall du blinka". Det är ju mest styrenheter som snackar med varandra på CANBUS. Du skulle säkert kunna be stereon höja och sänka volymen eftersom det är meddelanden på CANBUS som SID skickar ut efter att ha tolkat rattknapparna.
    Citat Ursprungligen postat av mab
    3. Går det att göra en "live-tune"? D.v.s mappa om i rullande bil. Har sett att folk skriver om det men aldrig någon som förklarat hur.
    Titta på t5- och t7suite, det finns funktionalitet i programmen för att göra just det.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    11

    Re: frågor kring canbus

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Citat Ursprungligen postat av mab
    2. Hur mycket kan man styra genom en canusb? Jag vet att man kan skicka text till sid men kan man t.ex starta vindrutetorkarna, ändra temp på acc, få blinkers att blinka m.m?
    Tja, det går kanske att göra en del sånt, men det mesta i bussen är mer av typen "nu blinkar jag" än "nu skall du blinka". Det är ju mest styrenheter som snackar med varandra på CANBUS. Du skulle säkert kunna be stereon höja och sänka volymen eftersom det är meddelanden på CANBUS som SID skickar ut efter att ha tolkat rattknapparna.
    Tack för svaret! Jag läst igenom Tomi's sida ang meddelande koder i på canbussen, vilket såklart är ovärderlig om man ska meka själv. Frågan blir då om någon känner till en sida är man kan hitta meddelande koder för att påverka systemet, t.ex få blinkers att blinka. Jag förstår att man kan läsa ut koder från knappar genom att logga canbussen men går det att bara sända dom koderna in i bussen sen?
    9-5 kombi 2.0t -01, så gott som original

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: frågor kring canbus

    Som jag sa, det beror ju på om det finns någon enhet som lyssnar på kommandot eller om det är enheten som "gör det" som bara berättar _att_ den gör det. Själva blinkersspaken har ju ingen CANBUS, men det är ju DICE som spaken är kopplad till och som aktiverar blinkandet. Eftersom DICE inte förväntar sig att någon skall säga till den att blinka så kommer den nog inte heller lyda någon sådan order och det enda man ser på bussen är att DICE berättar att den blinkar.
    Om det då finns någon enhet som tänker göra något när DICE säger att den blinkar (hint; SID skall "klicka" som ett relä) så kan man ju lura den enheten genom att skicka ut blink-meddelandet på bussen. SID kommer då att klicka, men blinkers kommer inte blinka.

  5. #5

    Re: frågor kring canbus

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Som jag sa, det beror ju på om det finns någon enhet som lyssnar på kommandot eller om det är enheten som "gör det" som bara berättar _att_ den gör det. Själva blinkersspaken har ju ingen CANBUS, men det är ju DICE som spaken är kopplad till och som aktiverar blinkandet.
    Helt korrekt i en og 9-5, men i t.ex. ng 9-3 skickar CIM i ratten ut information om t.ex. blinkersspakens läge på CAN-bussen. I en ng 9-3 kan man därför fejka detta meddelande och aktivera blinkers utan att röra blinkersspaken. Men saog sagt, om det fungerar eller ej beror helt på hur det ser ut i den aktuella bilen.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: frågor kring canbus

    Jo, det var väl min mening också Jag har ju ingen erfarenhet av ng9-3 och ng9-5, men jag misstänkte att det var fler enheter inkopplade på bussen där

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    11

    Re: frågor kring canbus

    Tack för svaren, nu klarnade det hela för mig! Jag förstår precis vad ni menar. Tack igen
    9-5 kombi 2.0t -01, så gott som original

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: frågor kring canbus

    problemet är väl att canspecen inte är tillgänglig för så många, så det är svårt att veta vad du ska skicka för att göra en viss sak...

    jag köpte multiadaptern (finns info på trionictuningforumet) som ju kan lite mer än canusb, men å andra sidan finns inga drivrutiner och programexempel för den. Jag ville enkelt kunna flasha om styrenheten för att leka lite med E85 och höja effekten lite. Det är enkelt. Men ska man göra mer så är det nog en lång startsträcka och vet inte om de man får med CANUSB räcker så långt om man inte är programmerare och skriver nåt eget...

    det finns ju även en linux-spelare som använder canusb för att köra en mp3-cdväxlare på og9-3 och og9-5. funderat själv på att köpa en canusb och raspberrypi linuxdator och köra i bilen...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: frågor kring canbus

    Det är ju inte direkt raketforskning att gissa sig fram till meddelandena. Kolla på Tomis sida, han lyckades ju rätt bra. Säkert inte helt omöjligt att lista ut fler

  10. #10
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: frågor kring canbus

    Citat Ursprungligen postat av risig9000
    det finns ju även en linux-spelare som använder canusb för att köra en mp3-cdväxlare på og9-3 och og9-5
    Gör det? Vart då?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: frågor kring canbus

    Jag tror jag kan bygga en enhet som endast emulerar en cd-växlare för under 300:-
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  13. #13
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: frågor kring canbus

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Jag tror jag kan bygga en enhet som endast emulerar en cd-växlare för under 300:-
    Kan du massproducera dom relativt enkelt kan du med all säkerhet tjäna lite pengar på det, tror dom flesta med lätthet betalar en femhundring för något som funkar.
    Frågan är bara var en sådan enhet ska få själva ljudet ifrån? Absolut smidigast vore ju om den kunde spela upp mp3 från exempelvis USB eller ett SD-kort, men då tvivlar jag på att man får ihop något funktionellt för 300:-.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: frågor kring canbus

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Jag tror jag kan bygga en enhet som endast emulerar en cd-växlare för under 300:-
    Kan du massproducera dom relativt enkelt kan du med all säkerhet tjäna lite pengar på det, tror dom flesta med lätthet betalar en femhundring för något som funkar.
    Frågan är bara var en sådan enhet ska få själva ljudet ifrån? Absolut smidigast vore ju om den kunde spela upp mp3 från exempelvis USB eller ett SD-kort, men då tvivlar jag på att man får ihop något funktionellt för 300:-.
    Jag uttryckte mig slarvigt. Under 300:- kan man få ett kretskort som skickar ut meddelande på CAN-bussen att det finns en växlare i bilen.
    Förmodligen för omkring 150-200:-, problemet är MCP2515 och MCP2551 som inte finns hos Elfa.

    Jag nämnde det eftersom det verkar som om Saablin använder sig av en USB-CAN dongel för 1100 kronor.

    Edit:
    Finns hos elfa.
    Atmega48 45:-
    MCP2551 och 2515 30:-
    Expetimentkort 30:-
    Låda och småkrafs kostar mindre än en hundring.

    Ska man fixa något som sköter ljudbiten blir det dyrare, det finns färdiga kort för sånt. Men det kostar.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: frågor kring canbus

    Nu drev ju denna tråden iväg, det finns ju en "komersiell" grunka som gör just så, dvs vad jag förstår bara sänder 3c8 varje sekund med securitybyte d0. Sen är det ju differentiel input också...

    http://pikkupossu.1g.fi/tomi/projects/i ... ml#can-phy

    Den "färdig" produkten, ska man bara ha en (1) själv så är ju nedan ett alternativ;
    http://www.saabaux.se/
    Dock lite dyrt tycker jag...

    Skulle du bygga en som man utan någon mer programmeringsutrustning själv kan lödaihop för 2-300 så skulle jag utan problem gärna bygga en...

    Fanns ju en som man kopplade till iphone/ipad som visade låtnamn på displayen osv, men den upphörde säljas...

    Själv tänkte jag nog vänta till linuxvarianten kommer, och köpa en canusb också, den går ju använda till massor av annat, bla trionic suite... Drar jag det ännulängre så lyssnar jag numera oftast på P4 eller P1 och inte musik...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  16. #16
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: frågor kring canbus

    Visst är det så risig9000, behövs inget avancerat. Här är ett prototyp-kort jag gjorde för snart tre år sedan men som aldrig riktigt nådde ända fram (typiskt att man måste jobba om dagarna och inte bara får hålla på med hobbies hela tiden).



    Ganska billiga komponenter, trots att MCUn är overkill med en Cortex M3-kärna. Tanken var att kunna göra lite häftigare saker som just mp3-dekodning om man blev sugen på det i framtiden. Tyvärr hann jag aldrig skriva någon mjukvara till det utan kortet har bara blivit liggande i någon låda här. Började med det när jag var mellan uppdrag på jobbet, men sen tog den "fria" tiden slut och det stannade av...

Liknande ämnen

  1. frågor kring laddtryck.
    Av gosarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-04-28, 20:09
  2. Frågor kring spjällhus.
    Av therm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-29, 16:35
  3. Vanliga fel NG9-3 -03/-04
    Av BMF i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-09-18, 19:12
  4. Frågor kring en 9-3 2.0T Coupé
    Av no0ox i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-25, 16:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •