Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 99

Ämne: FAQ: Eftermontera Denso-navigationen i og9-5/9-3

  1. #61
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Baljan kan man vara utan, det går att klippa i den som sitter original så sitter enheten helt ok.
    Antennen har en speciell kontakt, denna:
    http://www.aliexpress.com/store/prod...544064102.html
    Antennen behöver placerar så långt upp som möjligt, jag brukar köpa så liten antenn som jag kan hitta så brukar de få plats under högtalargallret i mitten.
    Kontakterna till enheten är inte helt lätta att få tag i, det kan jag hälsa. Enklast är att klippa från bil på skroten, om du hittar.
    Det skall finnas hastighetssignal vid A-stolpen.

  2. #62
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    På bilar med från årsmodell 2001: Vid A-stolpen, vitt skarvhus (H43-1), Pinne 38, grön sladd (vissa äldre bilar kan ha den i pinne 39).
    På 9-5 före 2001 med ABS, inte TCS: Vid A-stolpen, vitt skarvhus (H43-1), Pinne 11, Grå/Röd.
    På bilar från 2000 med TCS (alltså Aero) samt og9-3 är det inte lika enkelt.

  3. #63
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Stockholm sedan 15 år tillbaka.
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Gäller denna instruktion även för en Saab Aero 9-5 årsmodell 07 med ljudsystemet Prestige 200?

  4. #64
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    På bilar med från årsmodell 2001: Vid A-stolpen, vitt skarvhus (H43-1), Pinne 38, grön sladd (vissa äldre bilar kan ha den i pinne 39).
    På 9-5 före 2001 med ABS, inte TCS: Vid A-stolpen, vitt skarvhus (H43-1), Pinne 11, Grå/Röd.
    På bilar från 2000 med TCS (alltså Aero) samt og9-3 är det inte lika enkelt.
    Kickar igång en gammal tråd....
    Står i begrepp att montera en Denso Navi i min 9-5 MY99 med TCS, och inser nu att det kan bli trickigt att hitta hastighetssignalen. Känner
    att det kanske finns lite hopp, då det står att "inte är lika enkelt". Nån som har några tips ? Pinne 23 i ABS/TC tex - finns det nåt där ?

    mvh/ Nitro
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-08 klockan 15:30. Anledning: Bilder tillagda, Och bilder raderade §7.1 WIS/EPC: skyddat som datorprogram
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  5. #65
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jag tror du kan leta reda på Pinne 11 i H43-1. Det är just 2000 som den saknas.

  6. #66
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Hittade ingenting på pinne 11 i H43-1 (grå/röd). Däremot fanns det en puls
    på pinne 16 i H43-1(lila). Denna kabel kommer från stift 23 i ABS/TC-enheten.
    Mätte fram ca 200Hz vid 50km/h, vilket blir 29 pulser/hjulvarv, viket är lika
    många kuggar som ABS-kransen har. Tror jag hittat (en)hastighetssignal, men
    frågan är om det är en sån signal som Denson behöver?

    9-5 MY99 med TC/ABS 5.3

    mvh/ Nitro
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-08 klockan 15:31. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  7. #67
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Den kommer funka bra. Det går också att ta signalen som finns på T7-boxen.

  8. #68
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Anledningen till att det funkar, kanske jag skall säga, är att Denson kan kalilbreras och den mäter GPS-hastighet mot hjulpulser och räknar så fram hur många pulser det är per km/h, typ.

  9. #69
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Är det samma procedur om man har Kenwood monterad från början, men funderar på att byta till Denso pga senare kartor?
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  10. #70
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm / Karlstad
    Inlägg
    204
    Ska göra denna operation i en 9-5 2007. Har eftermonterad HK Prestige och det är riktigt trevligt ljud faktiskt, men farsan vill ha touch och naven.



    Där ser schemat lite olika ut. Då tidigare ägare av naven varit snäll och klippt av kablarna så följde kontaktstyckena med. Jag tänker därför skarva bilens kablar rakt av.

    Har dock lite problem med att se vad som är vad


    Här är den gamla stereo, alltså den som sitter original i Saab 9-5 2007 utan nav:
    https://imgur.com/VQNkp0h


    Och såhär ser Denson ut på baksidan:
    https://imgur.com/6l929uK
    Senast redigerat av Anders1984 den 2017-10-12 klockan 22:03.

  11. #71
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062
    Hej folket,

    Jag är sugen på att montera en Denso i min 9-5 Griffin MY09 (enl sign).

    Denna FAQ täcker ju de äldre farkosterna upp till -05 men vad behöver jag för delar till min bil för att det ska fungera?

    Tacksam för hjälp

    I övrigt, en bra FAQ.
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  12. #72
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Hej.
    Jag håller på att leka lite med detta i en Saab 9-5 2.0t SE 00a.
    Har en Denso DN-NS-009. Det jag lyckats lösa är det mesta med kopplingarna mellan gamla och nya systemet. med ett par undantag. I-Bus+/-
    Är det samma sak som Ebus high/low på Denso?
    Följande har jag förhoppningsvis fått rätt.

    Bil---Funktion ------------- Navigator ------------ Funktion
    1 --- N/A
    2 --- +15 ------------------ B15 ------------------- +15 Ignition
    3 --- N/A
    4 --- Jord ----------------- A05/ A10/ A12
    5 --- Mute controll ------- ??
    6 --- Telefon Mute ------- 16
    7 --- Triggspänning ------ B14
    8 --- +30 ------------------ B16 ------------------- +30 battery

    9 ---- Höger Bak (-) ------ A07 ------------------- Rear right low
    10 --- Höger Fram (-) ---- A15 ------------------- front right low
    11--->Vänster Fram (-) --- B01 ------------------ front left low
    12--->Vänster Bak (-) ----- B09 ------------------ Rear left low
    13--->Höger Bak (+) -------A06 ------------------ Rear right high
    14--->Höger Fram (+) -----A14 ------------------ front right high
    15--->Vänster Fram (+) --- B02 ----------------- front left high
    16--->Vänster Bak (+) ----- B10 ----------------- Rear left high

    17--->I-Bus (-) ------------ Ebus pin B8
    18--->I-Bus (+) ----------- Ebus pin B7
    19--->N/A
    20--->In CDVXL H (-) ----- 14
    21--->In CDVXL H (+) ---- 04
    22--->Tele LI Jord -------- 07
    23--->Tele LI Sign -------- 08
    24--->N/A
    25--->In CDVXL V (-) ---- 06
    26--->In CDVXL V (+) ----05


    På Denso Nav ska pin 13 (VCC) Kopplas Vid A-stolpen, vitt skarvhus (H43-1), Pinne 11, Grå/Röd.
    Senast redigerat av JonnyM den 2018-02-18 klockan 21:20.

  13. #73
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Hi!

    Sorry for not posting in swedish, I hope you guys can help me out. I am trying to retrofit a denso Navi to my MY00 9-5 Aero with TCS. If I understood correctly it can be little difficult to find the speed signal.

    But above somebody said you can get the signal from Pin 16 from H43-1 contactor? Will this apply to a -00 Aero too?

    I appreciate your reply on this.

    -Tuomas

  14. #74
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    @JonnyM ja, eBus och I-bus är samma. Det är GM som tyckte det var "kul" att byta namn

    @tuomas_k Yes, correct, the speed signal is difficult to find in MY00 with TCS. It can be done though, I did it in my brothers Aero MY00. I'll check the wiring...

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #75
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tack så mycket! I really appreciate the quick reply

    -tuomas
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-08 klockan 15:32. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  16. #76
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Ok, as it seems, you need to tap into the speed signal at pin 23 at the TCS-connector out in the engine bay. From MY01 the output of pin 23 can be found at the A-pillar, but not on MY00 or earlier.
    The problem is that on ABS-cars, the MIU is responsible for maintaining the speed signal on P-bus, so the ABS sends a raw speed signal to MIU which puts the speed message on the P-bus. But, on TCS cars, the TCS controller maintains the speed signal on P-bus and they didn't realize until MY01 that the speed signal could be needed in it's raw form elsewhere. MY01 was also the first year SAAB offered OnStar in US, and the OnStar controller needs the speed signal raw data, not the P-bus message.
    You can always check at the A-pillar, It's pin 38 or 39, it depends on some internal revisions. And it's in connector H43-1 The big white connector, frontmost in the direction of travel.

  17. #77
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Thanks! This does not look that impossible then.

    If I understood correctly, with TCS connector you are talking about the ABS unit connector? Or do you have a connector number for the TCS connector or some other information to make sure I don't go about messing with the wrong corrector?

    Br,

    Tuomas
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-08 klockan 15:32. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  18. #78
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    It's the connector connected to the TCS-controller, that is, the one where all the brake lines enter. It clearly states TCS on it, and has a rather big connector.

  19. #79
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Thanks for the help guys! I am sure I can sort all this out now.

    -tuomas

  20. #80
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    18
    Medlem#
    -
    Hallo igen. Börjar med att tacka Herr Bollman för infon Så nu är det helt löst.
    Nu ska vi se. Det är så att jag har en kabel på Denson jag inte vet vart eller om den kan kopplas till "gamla" systemet nämligen Orange kabel B11 Amplifier Mute (Nav Grå kontakt). Kan inte direkt hitta någon motsvarighet i det gamla.
    Tackar på förhand

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •