Resultat 1 till 20 av 99

Ämne: FAQ: Eftermontera Denso-navigationen i og9-5/9-3

Trådad visning

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    FAQ: Eftermontera Denso-navigationen i og9-5/9-3

    Det är många frågor om hur och vad man behöver för att eftermontera en Denso-navigation i sin 9-5 från 04 eller tidigare.

    Det du behöver är:
    * Själva enheten.
    * Monteringsbaljan
    * GPS-antenn
    * 3 specialkontakter
    * antennadapter
    * En sladd från T7-boxen eller annan plats där hastighetssignalen finns

    Först och främst så skall vi bara göra klart att det är denna enhet det gäller:

    Ingen annan. 2003-2004 fanns en enhet tillverkad av Kenwood som är betydligt svårare att få in i bilen eftersom den har en massa lådor i bagaget för att fungera. Man känner igen den på att den _inte_ har volymratten!

    Enheten sitter i en balja som skiljer sig från AS1-2-3-baljan. Man kan säkert köra utan balja, men den sitter helt klart bäst till om man har originalbaljan. Om du skall montera den i en og9-3 så passar inte baljan alls. Först och främst måste du göra plats för enheten då den är högre än original AS2/3 till og9-3. Man får såga i plasten och ta bort den lilla ram som sitter under SID (kan vara en mugghållare). På min og9-3 körde jag helt utan balja och det gick bra, men i 9-5 har den en annan lutning vilket nog gör att den lätt trillar "ur led" om man inte har baljan.

    När du lirkat ut den gamla baljan från din bil kommer du märka att det sitter en 3-delad, stor kontakt i baksidan på den. Denna kontakt består av 2 delar: de nedre är standard ISO medan den övre innehåller lite extra grejjer för just SAAB (bland annat CANBUS).
    Här finns en fins bild över vilka kontakter som är vilka i bilens kontakt:
    http://www.mitt-eget.se/saab/faq_audio.shtml#head
    För att bygga en adapter så köpte jag "vanligt" ISO-kablage som passar på de 2 nedre och redan har sladdar där det skall vara. Eventuellt får man flytta någon, men med kopplingsschemat så är det lugnt.
    Till den övre delen kan man göra lite olika. Jag köpte en till ISO-kontakt med sladdar, flyttade runt och kapade sönder kontakten så jag kunde trycka på den trots att den i bilen är större, och så fick jag ut kontakterna på så vis (observera att 2 stift hamnar utanför kontakten, men det gör inte så mycket om man bara isolerar).
    Kontakterna i själva Navi-enheten är lite speciella. Enklast är självklart att man klipper dem med 20cm kabel från donatorbil, men om inte det är möjligt då? Jo, själva kontakterna heter ... och kan beställas från ...
    Hur man sen kopplar framgår av kopplingsschemat på baksidan av enheten! Det som kan vara värt att notera där är att det som EBUS- och EBUS+ i själva verket är CAN Low och CAN High, och det som på enheten heter CD är cd-växlare i bilens kontakt. På kontakt C, position 13 står det VSS och det är det som är hastighetssignalen.

    Spännande notis är att det finns en mikrofoningång! När man är i "testläget" så finns det test för mikrofonen så med andra ord är enheten röststyrd, men eftersom man saknar knappen som skall säga till enheten att lyssna så funkar det inte Såvitt jag kan förstå så är det ett CANBUS-meddelande som enheten väntar på (rattknapparna kopplas ju till SID som gör om knappvalen till CANBUS-meddelanden). Om någon kunde lista ut vad meddelandet är så kanske man kunde fixa en knapp som såg till att det meddelandet sändes ut på bussen och man fick enheten att lyssna på vad som sades (man kan utnyttja telefon-micken om man har en sån t.ex.). För att få till det antar jag att man måste studera någon annan bil som har implementerat den funktionen mot samma typ av enhet (finns många som använder samma, ser bara lite annorlunda ut i frontplasten) och få fram vad CANBUS-meddelandet är. Sen gäller det bara att få till något som kan skicka ut det meddelandet på bussen (låter enklare än vad det är ).

    Åter till hastighetssignalen. Signalen genereras av ABS/TCS/ESP-aggregatet och skickas i ren form till styrboxen som sen skickar ut hastigheten som ett CANBUS-meddelande. Denso-enheten vill dock ha den rena signalen. Om du inte kopplar in en signal så kommer den inte att vilja navigera.
    Man kan koppla in sig på hastighetssignalen längst ner vid a-stolpen, där finns en massa sladdar som konvergerar. (jag skall leta upp vad den kontakten heter och sitter).

    Om du kopplar in navin i en og9-3 behöver du dessutom en förstärkare. I og9-3 sitter nämligen förstärkaren till 4 av högtalarna i själva enheten (och till dörrarna fram sitter steget vid passagerarens vänsterfot) men Denson har som de övriga 9-5-enheterna ingen förstärkare i sig. Vad jag gjorde när jag hade den i min cabbe var att jag kollade på kopplingsschemat här
    http://www.mitt-eget.se/saab/faq_audio.shtml#amplifier
    och kopplade helt sonika in en 9-5 AS2-förstärkare på AS3-stegets plats, och kopplade alla högtalare dit. Fungerade utmärkt och ljudet blev mycket bra!

    GPS-antennen sitter på bilar med denna navin originalmonterad, på en liten hylla på höger sida på huvudinstrumentet. Om du inte har den så heter kontakten "GT5-1S HU" verkar det som och är samma antenn som används till en del Alpine, Mercedes COMAND och vissa Kenwood.
    Här är ett exempel:
    http://superbatrf.en.alibaba.com/produc ... e_HRS.html

    Antennen skall placeras med så bra sikt uppåt som möjligt och så lite "skit" i vägen som möjligt. Jag har placerat min antenn på 9-5an i centerhögtalarens utrymme. Originalantennen är väldigt liten och får plats i det utrymmet utan att man måste plocka bort högtalaren. Annars kan man ju placera den längre fram i rutan, vid solsensorn, där jag förresten satte den på og9-3an.

    Sista saken att koppla in är radioantennen. Tyvärr passar inte mycket där inte. Det är en DIN-kontakt (ni vet den runda pinnen med ett längre stift i mitten) men med mindre diameter än vanligt (ca 7mm). I SAAB sitter det som standard en ISO-kontakt (den nyare varianten som är betydligt mindre än DIN, men också rund med pinne i mitten). Kontakten är tydligen en GM-standard och man behöver någon form av adapter (om man inte tog från donatorn). En sån här fast till ISO (eller om man tar en ISO-till-DIN och kopplar på denna):
    http://www.crutchfield.com/S-bT44ACUkXY ... apter.html

    När det nu är dags att starta upp så kommer du märka att något ingifte inte behövs. Enligt SAAB behövs det, men det har jag då rakt aldrig märkt.
    Om du har en gammal skiva i så kanske det vore roligt med något nyare? Man kan använda skivor till Land Rover då det är samma enhet. Skivorna för 2011 som passar i SAAB-enheten har Denso Part No: 464210-7550 och finns att hitta rätt ofta på eBay.

    Slutligen kan jag berätta om diagnostikmenyn. Tryck på meny, sen trycker du precis _ovanför_ "Sparade Platser" i ca 5 sekunder så kommer det upp en ny ruta som ber dig mata in PIN. Skriv in 660 så kommer du till diagnostiken. Jag tar inget ansvar för vad du sabbar där inne

    Jag återkommer med kontaktmodell, om inte någon annan fyller på här

    2 användare gillar detta inlägg



Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •