Gäller denna instruktion även för en Saab Aero 9-5 årsmodell 07 med ljudsystemet Prestige 200?
Gäller denna instruktion även för en Saab Aero 9-5 årsmodell 07 med ljudsystemet Prestige 200?
Kickar igång en gammal tråd....
Står i begrepp att montera en Denso Navi i min 9-5 MY99 med TCS, och inser nu att det kan bli trickigt att hitta hastighetssignalen. Känner
att det kanske finns lite hopp, då det står att "inte är lika enkelt". Nån som har några tips ? Pinne 23 i ABS/TC tex - finns det nåt där ?
mvh/ Nitro
Senast redigerat av HeRmAN den 2017-02-27 klockan 19:46. Anledning: Bilder tillagda, Och bilder raderade §7.1 WIS/EPC: skyddat som datorprogram
The older I get, the better I was !
SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +
Jag tror du kan leta reda på Pinne 11 i H43-1. Det är just 2000 som den saknas.
Medlem 5035 - Patrik Sonestad - STCS IT-ansvarig
Aktuellt bilinnehav: GP4AL, FF51W, FH49Y, 74489
Har du frågor om og9-3? Läs FAQ här!
Hittade ingenting på pinne 11 i H43-1 (grå/röd). Däremot fanns det en puls
på pinne 16 i H43-1(lila). Denna kabel kommer från stift 23 i ABS/TC-enheten.
Mätte fram ca 200Hz vid 50km/h, vilket blir 29 pulser/hjulvarv, viket är lika
många kuggar som ABS-kransen har. Tror jag hittat (en)hastighetssignal, men
frågan är om det är en sån signal som Denson behöver?
9-5 MY99 med TC/ABS 5.3
mvh/ Nitro
The older I get, the better I was !
SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +
Den kommer funka bra. Det går också att ta signalen som finns på T7-boxen.
Medlem 5035 - Patrik Sonestad - STCS IT-ansvarig
Aktuellt bilinnehav: GP4AL, FF51W, FH49Y, 74489
Har du frågor om og9-3? Läs FAQ här!
Anledningen till att det funkar, kanske jag skall säga, är att Denson kan kalilbreras och den mäter GPS-hastighet mot hjulpulser och räknar så fram hur många pulser det är per km/h, typ.
Medlem 5035 - Patrik Sonestad - STCS IT-ansvarig
Aktuellt bilinnehav: GP4AL, FF51W, FH49Y, 74489
Har du frågor om og9-3? Läs FAQ här!
Är det samma procedur om man har Kenwood monterad från början, men funderar på att byta till Denso pga senare kartor?
/Chrille
Saab 9-5 Aero -01
Ska göra denna operation i en 9-5 2007. Har eftermonterad HK Prestige och det är riktigt trevligt ljud faktiskt, men farsan vill ha touch och naven.
Där ser schemat lite olika ut. Då tidigare ägare av naven varit snäll och klippt av kablarna så följde kontaktstyckena med. Jag tänker därför skarva bilens kablar rakt av.
Har dock lite problem med att se vad som är vad
Här är den gamla stereo, alltså den som sitter original i Saab 9-5 2007 utan nav:
https://imgur.com/VQNkp0h
Och såhär ser Denson ut på baksidan:
https://imgur.com/6l929uK
Senast redigerat av Anders1984 den 2017-10-12 klockan 21:03.
Hej folket,
Jag är sugen på att montera en Denso i min 9-5 Griffin MY09 (enl sign).
Denna FAQ täcker ju de äldre farkosterna upp till -05 men vad behöver jag för delar till min bil för att det ska fungera?
Tacksam för hjälp
I övrigt, en bra FAQ.
Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower - är nu i bitar!
Saab 95 Griffin -09 Steg 1+ 250hk BioPower
Hej.
Jag håller på att leka lite med detta i en Saab 9-5 2.0t SE 00a.
Har en Denso DN-NS-009. Det jag lyckats lösa är det mesta med kopplingarna mellan gamla och nya systemet. med ett par undantag. I-Bus+/-
Är det samma sak som Ebus high/low på Denso?
Följande har jag förhoppningsvis fått rätt.
Bil---Funktion ------------- Navigator ------------ Funktion
1 --- N/A
2 --- +15 ------------------ B15 ------------------- +15 Ignition
3 --- N/A
4 --- Jord ----------------- A05/ A10/ A12
5 --- Mute controll ------- ??
6 --- Telefon Mute ------- 16
7 --- Triggspänning ------ B14
8 --- +30 ------------------ B16 ------------------- +30 battery
9 ---- Höger Bak (-) ------ A07 ------------------- Rear right low
10 --- Höger Fram (-) ---- A15 ------------------- front right low
11--->Vänster Fram (-) --- B01 ------------------ front left low
12--->Vänster Bak (-) ----- B09 ------------------ Rear left low
13--->Höger Bak (+) -------A06 ------------------ Rear right high
14--->Höger Fram (+) -----A14 ------------------ front right high
15--->Vänster Fram (+) --- B02 ----------------- front left high
16--->Vänster Bak (+) ----- B10 ----------------- Rear left high
17--->I-Bus (-) ------------ Ebus pin B8
18--->I-Bus (+) ----------- Ebus pin B7
19--->N/A
20--->In CDVXL H (-) ----- 14
21--->In CDVXL H (+) ---- 04
22--->Tele LI Jord -------- 07
23--->Tele LI Sign -------- 08
24--->N/A
25--->In CDVXL V (-) ---- 06
26--->In CDVXL V (+) ----05
På Denso Nav ska pin 13 (VCC) Kopplas Vid A-stolpen, vitt skarvhus (H43-1), Pinne 11, Grå/Röd.
Senast redigerat av JonnyM den 2018-02-18 klockan 20:20.
Hi!
Sorry for not posting in swedish, I hope you guys can help me out. I am trying to retrofit a denso Navi to my MY00 9-5 Aero with TCS. If I understood correctly it can be little difficult to find the speed signal.
But above somebody said you can get the signal from Pin 16 from H43-1 contactor? Will this apply to a -00 Aero too?
I appreciate your reply on this.
-Tuomas
@JonnyM ja, eBus och I-bus är samma. Det är GM som tyckte det var "kul" att byta namn
@tuomas_k Yes, correct, the speed signal is difficult to find in MY00 with TCS. It can be done though, I did it in my brothers Aero MY00. I'll check the wiring...
Medlem 5035 - Patrik Sonestad - STCS IT-ansvarig
Aktuellt bilinnehav: GP4AL, FF51W, FH49Y, 74489
Har du frågor om og9-3? Läs FAQ här!
Ok, as it seems, you need to tap into the speed signal at pin 23 at the TCS-connector out in the engine bay. From MY01 the output of pin 23 can be found at the A-pillar, but not on MY00 or earlier.
The problem is that on ABS-cars, the MIU is responsible for maintaining the speed signal on P-bus, so the ABS sends a raw speed signal to MIU which puts the speed message on the P-bus. But, on TCS cars, the TCS controller maintains the speed signal on P-bus and they didn't realize until MY01 that the speed signal could be needed in it's raw form elsewhere. MY01 was also the first year SAAB offered OnStar in US, and the OnStar controller needs the speed signal raw data, not the P-bus message.
You can always check at the A-pillar, It's pin 38 or 39, it depends on some internal revisions. And it's in connector H43-1 The big white connector, frontmost in the direction of travel.
Medlem 5035 - Patrik Sonestad - STCS IT-ansvarig
Aktuellt bilinnehav: GP4AL, FF51W, FH49Y, 74489
Har du frågor om og9-3? Läs FAQ här!
Thanks! This does not look that impossible then.
If I understood correctly, with TCS connector you are talking about the ABS unit connector? Or do you have a connector number for the TCS connector or some other information to make sure I don't go about messing with the wrong corrector?
Br,
Tuomas
It's the connector connected to the TCS-controller, that is, the one where all the brake lines enter. It clearly states TCS on it, and has a rather big connector.
Medlem 5035 - Patrik Sonestad - STCS IT-ansvarig
Aktuellt bilinnehav: GP4AL, FF51W, FH49Y, 74489
Har du frågor om og9-3? Läs FAQ här!
Thanks for the help guys! I am sure I can sort all this out now.
-tuomas
Hallo igen. Börjar med att tacka Herr Bollman för infon Så nu är det helt löst.
Nu ska vi se. Det är så att jag har en kabel på Denson jag inte vet vart eller om den kan kopplas till "gamla" systemet nämligen Orange kabel B11 Amplifier Mute (Nav Grå kontakt). Kan inte direkt hitta någon motsvarighet i det gamla.
Tackar på förhand
Den finns, men den är inte nödvändig. Jag kan kolla vad den är för pinne i vanliga stereon.
Medlem 5035 - Patrik Sonestad - STCS IT-ansvarig
Aktuellt bilinnehav: GP4AL, FF51W, FH49Y, 74489
Har du frågor om og9-3? Läs FAQ här!
Bilar med OnStar är det som har antennen framme i instrumentbrädan. Bilar utan har den i fenan. Så vad är OnStar & vilka har det då?
När man kollar utrustning via tex "thesaabsite" så står det ofta "ej navigation", men ibland står det "förberedd för navigation". Någon som listat ut vad det är som är förberett om nu inga bilar har något kablage redo?![]()
/Chrille
Saab 9-5 Aero -01