Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 99

Ämne: FAQ: Eftermontera Denso-navigationen i og9-5/9-3

  1. #41
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 213
    Någon som kopplat in Navigation på en M07?
    Blir inte riktigt klok på utgångarna i originalstereon. Det saknas en busskabel och sedan är det en omärkt kabel i ett kontaktstycke. Saknas även 15+ tändningsström.

  2. #42
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 554
    Medlem#
    9308
    bollman! Hur är det om man t.ex monterar in en denso-enhet i 9-5an och vill koppla in auxkablaget från skyddet.nu? Kommer det fungera eller saknas det någonting då?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  3. #43
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Här kommer väl veckans trådlyft, men jag är så illa tvungen...

    Bollman, du nämner att enheten ska våldas in på og9-3....hur pass mycket våld pratar vi om?
    Jag monterade min Denso i 9-3:an i helgen och allt gick riktigt bra fram till själva monteringen. På höjden är det inget problem efter att bryggan mellan gamla stereon och sid kapats bort samt SID-hållaren blivit av med sektionen där "mugghållaren" ryms. Dock är det ju ingen vidare passform i sidled. Fronten på denson har ju två kanter som sticker ut 1-2 mm på var sida som gör att enheten inte kan tryckas in helt. Dessutom är det tvärstumt trots att enheten sticker ut säker 5-6 mm från panelen, men misstänker att det är lite trångt där bakom i dagsläget.

    Men frågan är vad som skall modifieras för att enheten skall passa rent fysiskt?


    För övrigt blev det ett grymt bra adapterkablage, och enheten i sig har ju mysfaktor de luxe när man kör på natten

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  4. #44
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 119
    Som du säger måste man slipa ner kanterna på navin om man vill få in den. Dessutom måste man vara helt anal med kablaget bakom för att kunna skjuta in den helt. Minsta lilla som ligger i vägen och den kommer inte kunna komma in helt. Jag tog ut ACC-panelen och SID och mekade in den med hjälp både under- och ovanifrån.

  5. #45
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Gott, kändes inte bra att börja fila i panelen. Hur filade du ner kanterna för att få ett resultat som inte lämnar oönskade skador? Dremel känns som att det inte kommer bli helt rakt

    Ditt sätt att beskriva mängden fritt utrymme bakom enheten kunde inte varit tydligare eller mer sanningsenligt
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-08 klockan 15:27. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  6. #46
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 119
    Helt ärligt? Jag gjorde inget utan lät den sitta lite utanpå. Skulle jag ha gjort något hade jag nog hellre filat på panelen. Plast-paneler kastar de efter en men navi-enheter kostar pengar. Filar man ner den passar den inte i 9-5 längre.

  7. #47
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Good point...
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-08 klockan 15:28. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  8. #48
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Enheten sitter riktigt skapligt sedan jag tog bort hållaren helt från SID, men ett problem kvarstår, och det lär vara hastighetssignalen som strular. Jag kopplade in den via stift 28 (Svart/rosa) i kontakthus H33-5 som sitter bakom handskfacket på torpeden. Uppenbarligen får jag inte hastighetssignalen iom att jag inte får några instruktioner under färd... Så var tusan är det lämpligt att sno hastighetssignalen? Är fyrkantspuls på den kabeln om jag fattat rätt, och det är väl den signalen jag vill åt?

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  9. #49
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 119
    Finns som du säger hastighetssignal på H33 när Trionic7, den bör fungera. Jag har för mig att det bara är 9-5 01- som har GPS-förberedelse med hastighetssignal vid A-stolpen.

  10. #50
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Har dubbelkollat anslutningen, och den är lödd i anslutningen mot kabeln i kontakthuset samt vid huvudenheten, på mitten sitter en vanlig flatstiftskarv för att få en delbar kabel. Kontakt finns genom kabeln men jag får ändå inte navigatorn att "navigera" åt mig...

    Frågan är då om jag verkligen skarvat in mig i rätt kabel (stift 28 svart/rosa) i H33-5? Eller om någon lödning skulle vara helkass vilket gör att bra kontakt hela vägen in i enheten saknas....blir inte klok på detta.

    Men det skall alltså finnas signal nere vid A-stolpen också, och isf vilken kabel? Detta gäller som sagt en og9-3 -02 med TCS
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-08 klockan 15:28. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  11. #51
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 119
    Nja, jag tror bara og9-5 från 01 har den anslutningen, jag är rätt så säker på att jag körde precis som du signalen in på boxen.

  12. #52
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    3

    FAQ: Eftermontera Denso-navigationen i og9-5/9-3

    Tänkte dela med mig av lite av min installation av 9-5ans Navigation (Denso) i min 9-3 OG från 2002.
    Desvärre har det inte tagits allt för mycket bilder på installationen, men skall försöka beskriva så gott jag kan.

    Har länge letat varit på jakt efter navigationen från 9-5 och hittade en som sålde en huvudenhet med tillhörande GPS-puck på FB för ett rimmligt pris.

    För att få ljudet från Naven att fungera i 9-3 behövde jag ett slutsteg från 9-5.
    Jag fick tag på ett Premium steg.

    Enheten kom efter några dagar på posten, dock utan kabelhärva men med själva kontaktstyckena samt en DIN-kontakt från en orginal stereo.
    Så första steget var att bygga en kabelhärva som passade 9-3an.

    Kopplingsschemat ser ut så här:
    Kontakterna är tydligt uppmärkta på Naven och på steget, det var endast DIN-kontakten som jag fick använda mig av WIS.

    Nav <-------> Bil
    A5 <---------> DinA 8
    A10 <-------> DinA 8
    A12 <-------> DinA 8
    B7 <--------> DinC 4
    B8 <-------> DinC 2
    B14 <------> DinA 5
    B15 <------> DinA 4
    B16 <------> DinA 7
    4 <---------> DinC 10
    5 <---------> DinC 9
    6 <---------> DinC 7
    14 <-------> DinC 8
    7 <--------> DinC 1
    8 <--------> DinC 3
    13 <------> Skarvhus H33-2 Stift 6 (Hastighets singal VSS)
    16 <------> DinA 3

    Slutsteg <----------> Bil
    1 <----------------> +30 Bef kontaktstycke 2
    2 <----------------> +30 Bef kontaktstycke 2
    21 <---------------> 0V Bef kontaktstycke 1
    22 <---------------> 0V Bef kontsktstycke 1
    12 <---------------> DinA 5
    14 <---------------> DinB 1
    33 <---------------> DinB 2
    15 <---------------> DinB 7
    34 <---------------> DinB 8
    16 <---------------> Bef slutsteg i bil kontakt 1
    35 <---------------> Bef slutsteg i bil kontakt 2
    17 <---------------> Bef slutsteg i bil kontakt 3
    36 <---------------> Bef slutsteg i bil kontakt 4
    18 <---------------> DinB 3
    37 <---------------> DinB 4
    19 <---------------> DinB 5
    38 <---------------> DinB 6
    20 <---------------> Används ej, center
    39 <---------------> Används ej, center

    Slutsteg<-----------> Nav
    3 <-----------------> A14
    23 <----------------> A15
    4 <-----------------> B2
    24 <----------------> B1
    5 <-----------------> A6
    25 <----------------> A7
    6 <-----------------> B10
    26 <----------------> B9
    11 <----------------> B11

    De kontakter som skulle kopplas in till bilen löddes på DIN-kontaktstycket från orginal Stereon, och de kontakter som skulle till slutsteget löddes på ett kontaktstycke för slutsteget.
    På så sätt fick jag en fin "adapterkabel" som bara var att koppla in i bilen.

    Testkörning av kabelhärva:



    Färdig Kabelhärva:





    Slutsteget sattes på samma plats som orginal steget med hjälp av buntband.

    Hastighets signalen togs från Skavhus H33-2 stift 6, Organge/Vit kabel.
    Skavhuset sitter precis till vänster på förarsidan vid spaken för motorhuven och är den översta stora kontakten.

    GPS-pucken lades i "lådan" för solsensorn framme vid rutan.

    Nu gällde det att få Naven att passa i panelen.
    Eftersom Naven är Dubbel DIN så fick passbiten mellan SID och Stereo tas bort, samt platsen för mugghållare i hållaren för SIDen, och plasten som sitter över stereon.

    Eftersom Naven har en liten "Ram" på sidorna så fick den slipas ner ca 5mm på varje sida, annars hade Naven stuckit ut ca 3mm och det inte sett lika "orginal" ut.

    Så här blev det när Naven sattes i utan någon inverkan på fronten, inte 100% passform


    Efter mycket tarmande och pressande kom allt på plats.
    Det är väldigt lite plats bakom naven så minsta kabel kommer att vara i vägen.
    Jag hade desutom en adapterkabel från DIN-kontakten till CD-Connect (Aux-uttag) från Saabaux.se inkopplad, så var rena orm-orgien av kablar där bakom


    Det enda som behövde justeras sen var matningen till el-antennen.
    Eftersom Naven alltid är igång (går bara ner i viloläge när man stänger av den) så kommer el-antennen åka upp så fort man startar bilen.
    Detta funkar ingent vidare för mig eftersom jag har parkeringsgarage med lågt i tak så måste jag kunna fälla ner antennen.

    Detta löstes genom en extra-knapp jämte knapparna för stolsvärme.
    12v matning togs från befintlig kontakt för el-antennen och 12v triggerström kommer från extra-knappen.

    Givetvis har kartorna uppdaterats till senaste versionen som finns att få tag på, 2013-2014 (mig vetligen) tillsammans med den firmware uppdatering som behövs

    Slutresutat: Allting fungerar som det ska: GPS, Rattknappar, Radio, CD-växlare (AUX), Nightpanel. Har inte hittat något som inte fungerar som det gjorde med orginalstereon.


    Om man väljer att göra en kabelhärva som jag har gjort så är det bara Plug and Play. Dock så rekomenderar jag att man får tag på kontaktstycken med en kabelstump kvar från 9-5.
    Själv fick jag stifta om kontakten och återanvända dom gamla stiften, var på det löddes på nya kablar vilket lätt gör att man får cerberal pares efter ca 3 kablar

    Det var alles, hoppas det ger nytta och nöje!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  13. #53
    Sugmotor N3roxs avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    40
    Medlem#
    9589
    Bra jobbat. Ser riktigt snyggt ut.
    Bil: SAAB og9-3 '01 Aero - T7 205 Hk - 17" 3-Spoke Double med 215/45-17 SÅLD
    Bil: SAAB og9-3 '99 SE - T5 154 Hk - 17" 3-Spoke Double med Pirelli Cinturato P7 225/45-17 Skrotad
    Projekt: Fälgreparation 17" 3-Spoke Double som smakat på lite för mycket trottoar. Före / Efter (Avslutat)

  14. #54
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    53
    Glöm ej de satans bakhögtalarna i og9-3 som ligger på runt 2 ohm impedans, 9-5 med premium-systemet har runt 4 ohm bak.

    Slutsteg ifrån 9-5 prestige passar nog bäst, där ligger impedansen på runt 2-2,5 ohm på samtliga högtalare
    Saab 9000 a50 2.0t -98
    Saab 900 Aero -88

  15. #55
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 184
    Prestige slutsteget från Harman/Kardon finns dessutom i 2 versioner med olika delningsfrekvens för basen, ett är avsett för 4dörrars som har 6x9" i hatthyllan och den andra för 5dörrars som har en baslåda med en dubbelspolehögtalare (motsvarar 2 högtalare rent schemamässigt).

    Högtalarna i 9-5 Prestige systemet har följande impedanser och är alla från Harman/Kardon:
    Hatthylla bak 6x9" 2.0ohm
    Bakdörrar 2.5" 2.5ohm
    Framdörrar 6.5" 2.4ohm
    Panel ytter 2.5" 2.5ohm
    Panel center 2.5" 6.9ohm
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #56
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Nja, jag tror bara og9-5 från 01 har den anslutningen, jag är rätt så säker på att jag körde precis som du signalen in på boxen.

    Har testat att löda om anslutningen igen, men det är helt dött på ingående signal i Denson... Den kabel jag använt är "ABS Speed Reading" som går till pinne 7 på T7-styrdonet och pinne 26 på TCS-aggregatet.

    Exakt vad för typ av signal är det Denson vill ha? Kollar man WIS för ESP-aggregatet på en 9-5 MY05 så finns det ingen anslutning på pinne 23 som Denson använder original. Bara man vet vad för typ av signal Denson förväntar sig så kan man ju vara lite kreativ och leta reda på en lämplig någonstans i bilen

    Bara för att förtydliga så är det en og9-3 MY02 med TCS
    Senast redigerat av Echonator den 2015-02-09 klockan 10:00.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  17. #57
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    LINDESBERG
    Inlägg
    97
    Medlem#
    8309
    sitter GPS-antenn fördraget på en SAAB 9-5 VECTOR SP-COMBI årsm 05?
    Medlem #8309 - Mathias Österdahl|Saab OG 9-5 Aero|~360 HK 450 NmBiopower|Mackanized/Maptun|
    https://www.garaget.org/?car=415484

  18. #58
    Det finns ingen GPS fördraget. Det drogs endast om bilen utrustades med GPS. Det som kan vara fördraget när det gäller antennen är GSM eller inte beroende på vilket TELx paket bilen utrustades med.

  19. #59
    Grundladd Dannem76s avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    161
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Just på 00 så finns inte signalen vid a-stolpen, det är på 01 och senare. På 00 och tidigare med ABS så finns signalen på flera ställen, men med TCS så finns den inte där.
    Kan någon ge mig info om vart kabeln finns och vilken färg kabeln har, 9-5 -02 med ESP. Skall eftermontera en denso under dagen

  20. #60
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    LINDESBERG
    Inlägg
    97
    Medlem#
    8309
    3 specialkontakter som kan vara svåra att hitta via skrot finns att beställa via http://www.saabaux.se/ kostar endel men så vet fler
    Senast redigerat av mathiasO_1985 den 2016-01-23 klockan 12:40. Anledning: red.
    Medlem #8309 - Mathias Österdahl|Saab OG 9-5 Aero|~360 HK 450 NmBiopower|Mackanized/Maptun|
    https://www.garaget.org/?car=415484

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •