Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Växlingspunkter 9-3 sc aero 2.8t automat

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    140

    Växlingspunkter 9-3 sc aero 2.8t automat

    Har precis skaffat mig en 9-3 aero 2.8t automatare från 2006. Då jag idag för första gången körde den lite riktigt så märkte jag att den rätt sent ville växla upp, man är i princip i behov att gå över 2k rpm för att den ska vilja växla upp till nästa växel. Är detta ett normalt beteende för dessa lådor? Känns inte alls så trevligt som de ändå gjorde i min gamla 9-5 aero från 04 men 5 stegsauton.

    Måste passera 100 innan den lägger i 6an, och sen kan jag sakta ner och lägga mig i 90 för att behålla den växeln. Nere i 80 så vill den inte vara med på 6an. Normalt? Hur hjälper en chippning till? Går den in i TCM? Eller räcker det med det ökade vridet för att den ska bete sig "som jag vill"

    MVH
    Jon

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Partille
    Inlägg
    130
    Medlem#
    9299

    Re: Växlingspunkter 9-3 sc aero 2.8t automat

    Min 9000 är likadan, den varvar rätt mycket innan den lägger i nästa växel. Nu är det ju bara 4 växlar men den växlar till 4an i 90 km/h. Vill jag köra på 4an i 70 km/h så måste jag gasa upp till 70 snabbt o sen släppa gasen helt så hoppar 4an i..
    9-5 Aero Biopower -09
    9-5 Aero Sedan -01
    9-5 Vector 2.0t -07
    9000 Turbo -88

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    187

    Re: Växlingspunkter 9-3 sc aero 2.8t automat

    Min v6 2,8t automat lägger i 6:an vid ca 80km/h
    Opel Insignia -18 Sports Tourer

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 949
    Medlem#
    Dolt

    Re: Växlingspunkter 9-3 sc aero 2.8t automat

    Håller man jämn gas så ligger den gärna kvar på en lägre växel. Knepet är (iaf på min 9-3 V6 Aero automat) att när man nått önskad hastighet släppa lite på gasen. Dvs att acceleration görs upp till t.ex 80km/h och sedan släpper jag på gasen någon sekund. Då får lådan in sexan.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    140

    Re: Växlingspunkter 9-3 sc aero 2.8t automat

    Jo det där sättat att gå upp till en viss hastighet för att få i 6:an, och sedan låta den sjunka till önska hastighet funkar ju, men känns ju lite halvsegt?! Men det är kanske så man får göra....Men den vill gärna upp i 100 innan 6:an åker i, ska se när jag kör hem från jobbet om den orkar med i 80 också... Ingen som har något att säga om chippning och om lådan berörs av det på ett positivt sätt?

    MVh
    Jon

  6. #6

    Re: Växlingspunkter 9-3 sc aero 2.8t automat

    Citat Ursprungligen postat av Holm
    Ingen som har något att säga om chippning och om lådan berörs av det på ett positivt sätt?
    Min 6-växlade automat ändrade beteende till det bättre efter laddning av Hirsch-programvara, t.ex. växlar den inte ner vid "lagom" acceleration 50->70 och 70->90. Original växlade lådan ner bara jag "nuddade" gaspedalen. Sjätte växlen tror jag den lägger i redan strax över 70.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    140

    Re: Växlingspunkter 9-3 sc aero 2.8t automat

    Var det efter du la i Hirsch programvaran som den slängde i 6an redan i 70? Min verkar tjurig att växla innan 2000 rpm överhuvudtaget känns de som...?

  8. #8

    Re: Växlingspunkter 9-3 sc aero 2.8t automat

    Citat Ursprungligen postat av Holm
    Var det efter du la i Hirsch programvaran som den slängde i 6an redan i 70? Min verkar tjurig att växla innan 2000 rpm överhuvudtaget känns de som...?
    Jag upplevde aldrig att den inte ville växla upp till högsta växel innan Hirsch, men det är svårt att gå tillbaks och testa. Jag kan testa vid vilka hastigheter den växlar upp när jag åker hem.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    140

    Re: Växlingspunkter 9-3 sc aero 2.8t automat

    Provade nu när ja körde hem från jobbet, och det är omöjligt att få den att hålla sig på 6an då jag ligger i 80....måste upp i 100km innan den vill peta i 6an. Hmmm känns lite konstigt att den beter sig på detta vis?!

  10. #10

    Re: Växlingspunkter 9-3 sc aero 2.8t automat

    Vid lugn körning vill min växla upp runt 2000 varv. Ju mer jag trycker på gå-fort-pedalen desto högre varvtal används för växling. Vid lugn acceleration växlar den till sexan vid 80 och den hålls kvar till hastigheten understiger 70 (ca 1200 varv).
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    140

    Re: Växlingspunkter 9-3 sc aero 2.8t automat

    OK!

    Men visst, då kasnke de skiljer sig en del på mjukvaran då du har TX...? Får se om de är någon annan (inget illa ment) med samma modell som min 06a har något att säga

    MVH
    Jon

  12. #12
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 949
    Medlem#
    Dolt

    Re: Växlingspunkter 9-3 sc aero 2.8t automat

    Eftersom min är en -06 så vågar jag skriva igen.

    Om du väljer att växla manuellt, hur går det då med sexan i åttio? Tvingar den i femman?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    140

    Re: Växlingspunkter 9-3 sc aero 2.8t automat

    Hehe

    Jag va nyss ute och körde, och kunde då köra i 80 på 6an, om ja första accade upp till ca. 95-100 och sen släppte gasen för å sakta återuppta gasen i 80. Men det minsta ja rörde gasen i den farten så gick den ner på 5an igen...men det gick iaf....så länge jag accar lite riktigt så växlar den bra, men accar jag lugnt upp så tycker ja den är väldigt utdragen på växlarna...!?

    Är det samma fenomen på din? FUnderar på om det är något lurt med min låda?

  14. #14
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 067
    Medlem#
    1941

    Re: Växlingspunkter 9-3 sc aero 2.8t automat

    Jag fick höra från Stefan hos Ana i Trollhättan om en 9-3 V6 automat ägare som inte fick sin låda att växla upp till 6:e växlen när han körde i höga hastigheter på autobahn. Men efter en Hirsch uppgradering så uppförde växlingarna sig bättre & växlade då även upp till 6:an i 200+ vad det nu var. Så det kanske kan vara värt att kolla på om det är originalmjukvaran som genererar dessa konstiga växlingsfenomen.

    Jag vet inte, men kanske en adaption av både växellådans & motorns-styrdon kan göra skillnad?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    140

    Re: Växlingspunkter 9-3 sc aero 2.8t automat

    Kan ju onekligen vara något sånt. Ska ringa Maptun imorgon och kolla lite med dem, eller SAAB om det är något speciellt fel...såg även att de va bra pris på Hirsch nu med!!

    Men de verkar ju som det är standard på många bilar då?!

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    90

    Re: Växlingspunkter 9-3 sc aero 2.8t automat

    Växlingspunkterna styrs i huvudsak av bilens hastighet och förarens begärda vinkel på gaspedalen.

    Att ni upplever skillnad efter ett uppgraderingsprogram, kommer av pedalmapparnas uppbyggnad dvs hur förarens begärda pedalvinkel omvandlas till ett begärt motormoment i ME9.
    I ME9, till skillnad från tex Trionic, görs pedalbegäran i procent av tillgängligt moment.
    Om det möjliga maxmomentet i motorn höjs genom trimning, kommer föraren för en viss pedalvinkel få motsvarande procentuella ökning av momentet.

    I en bil med automatlåda och orört växlingsprogram/orörda pedalmappar, kommer därför nedväxling ske vid ett högre motormoment, men vid samma bilhastighet som originalprogrammet.
    Resultatet blir att man för en viss hastighet kan segdra mer utan nedväxling, vilket ngn nämnde i fallet med en Hirsch-uppgraderad XWD.

    Det är slutligen inte meningsfullt att jämföra XWD och FWD. Det skiljer både mjukvara och hårdvara.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    140

    Re: Växlingspunkter 9-3 sc aero 2.8t automat

    Tack för informationen! Intressant!

    Nu ligger det iaf en Maptuner på väg hem till mig Hoppas det ökade vridet kommer ge rättvisa åt motor å låda

Liknande ämnen

  1. Växlingspunkter eco-driving B204
    Av Schwartz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-10-16, 22:29
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-14, 23:47
  3. Nya växlingspunkter efter service 9000 automat
    Av hagan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-12-15, 10:54
  4. Automat i en OG9-5 Aero?
    Av Fp85 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2010-07-09, 15:00
  5. Program från en 9-5 aero -00 man, i en 9-5 aero -02 automat?
    Av negative i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-03-28, 18:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •