Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Bensinmätarn beter sig konstigt.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    10

    Bensinmätarn beter sig konstigt.

    Jag skaffa mig nyss en Saab 900 -94 som pendlar bil.
    Den funkar fruktansvärt bra och är nästan helt rostfri. Det enda som är problemet är att bensinmätarn beter sig konstigt. När jag startar bilen står mätarn på reserven även om jag vet att jag har typ halv tank. Nästa gång jag startar kan den ställa sig på halv tank för att sedan gå sakta ner till reserven och stanna.
    Mätarn får ju signal iaf så den kan ju knappast va trasig. Bilen har stått nästan ett halvår med minimalt med bensin i tanken.
    Kan det bero på att den stått stilla länge och det har "torkat" eller måste jag byta bränslepumpen. Känns ju dumt att byta om den funkar och det räcker kanske att fylla upp tanken.
    Hoppas nån har nått tips.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Bensinmätarn beter sig konstigt.

    Hej, felet ligger förmodligen i själva mätaren och om det är samma konstruktion som i en 9000 så består mätaren av en flottör och en spole och sitter i hop med bränslepumpen, det som brukar ge de symptom som du beskriver är dålig kontakt/avbrott någon stans i spolens lindningar.
    Man kan nog byta ut själva mätaren och behålla pumpen, men lättast och bäst är att byta hela enheten.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

Liknande ämnen

  1. Bromsarna beter sig konstigt.
    Av wakeboardmaster i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-06-13, 11:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •