Sidan 1 av 10 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 189

Ämne: Begränsad prestanda NG9-3 1,9TTiD

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    20

    Begränsad prestanda NG9-3 1,9TTiD

    Hej
    Får efter 20minuters körning felmeddelandet:
    Ser ut som
    En bil i profil med en u-nyckel framför, + meddelandet "Begränsad prestanda" samtidigt tappar den prestanda med. Enligt Saab verkstad (telefon kontakt) troligen partikelfiltret.
    Utförde regenering enligt instruktionsbok men fick felmeddelandet efter 20 minuter, precis som innan.
    Har någon ngn ide om vad felet är.
    Bilen ifråga är en 2008 9-3 sc TTID 180 automat, 13400mil.
    // Anders
    900S, T8, T16, B204L, B204E, B235R, Z19DTR

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    20

    Re: Begränsad prestanda

    Hej
    Det har hänt saker, var inne på Saab verkstaden idag för felsök. De kom fram till att det var magnetventilerna (om en är kass byt båda. 1300kr/st) men det var inget de hade hemma- Har fått ny tid torsdag nästa vecka för byte, skulle med byte av mv+ funktionskontroll ta ca en timme. Låter det rimligt?
    Det positiva i eländet är att jag köpte bilen förra veckan så jag tänkte att firman jag köpte av kanske kunde ta en del av kostnaderna,läs och häpna, de betalar hela kalaset . Det känns inte fullt lika jävligt längre.
    Återkommer med resultat.
    // Anders
    900S, T8, T16, B204L, B204E, B235R, Z19DTR

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    20

    Re: Begränsad prestanda

    Hej,
    Var det magnetventilerna?
    Verkstan bytte och testkörde, alla system fungerade som de skulle. Jag var hur nöjd som helst och Atteviks betalade.
    // Anders
    900S, T8, T16, B204L, B204E, B235R, Z19DTR

  4. #4

    Begränsad prestanda NG9-3 TTiD

    Hej ... Finns det någon som skulle kunna hjälpa oss med felet vi får på våran SAAB 9-3 TTID Aero-09. När det blir kvarts tank på den och man accelererar så slår den ifrån, dvs stannar och det står "begränsad prestanda" i displayen :-( Startar man då om den så startar den igen, kanske lite malande innan den just hoppar igång, men trycker man till direkt då så stannar den med samma fel igen, men smyger vi oss på gaspedalen så fungerar den .... Åker vi och tankar upp den fullt igen så går den som en klocka ! Så felet kommer bara då det är kvarts tank kvar i bilen.
    Vad kan detta vara för fel ?

    tacksam för alla svar vi kan få.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromölla / Skåne
    Inlägg
    134

    Re: Begränsad prestanda på en SAAB 9-3 TTID Aero

    Tjena

    Är ingen diselexpert direkt, men låter som om det har något att göra med bränslepumpens armatur i tanken att göra.

    Så att den helt enkelt inte får fram rätt tryck och flöde till högtryckspumpen när nivån sjunker ned mot en kvarts tank och den får sk börja suga efter bränsle.

    mvh
    Vid 2 Bar börjar livet!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    helsingborg
    Inlägg
    378

    Re: Begränsad prestanda på en SAAB 9-3 TTID Aero

    Citat Ursprungligen postat av Blackgrouse
    Hej ... Finns det någon som skulle kunna hjälpa oss med felet vi får på våran SAAB 9-3 TTID Aero-09. När det blir kvarts tank på den och man accelererar så slår den ifrån, dvs stannar och det står "begränsad prestanda" i displayen :-( Startar man då om den så startar den igen, kanske lite malande innan den just hoppar igång, men trycker man till direkt då så stannar den med samma fel igen, men smyger vi oss på gaspedalen så fungerar den .... Åker vi och tankar upp den fullt igen så går den som en klocka ! Så felet kommer bara då det är kvarts tank kvar i bilen.
    Vad kan detta vara för fel ?

    tacksam för alla svar vi kan få.

    Lyft upp tankarmaturen så hittar du nog svaret, hade ett fall med en 9-5 tid för ett tag sen med exakt samma symtom.
    Silen som sitter runt pumpen var i stort sett helt igenbegad av alger hur dumt det än låter , ägaren erkände sen att han tankat någon "miljödiesel" och detta skit ska visst många mackar ha utan att informera om det .
    Saab 9-5 griffin vector sport 1,9 tid aut -10
    Saab 9-7x 5,3 -07
    Hobby 650 kmfe prestige -11

  7. #7

    Re: Begränsad prestanda på en SAAB 9-3 TTID Aero

    Hej!
    När jag googlade på felkod p1675 som jag får ibland på min Ttid så dök denna sida upp:

    http://www.aa1car.com/library/evap_system.htm

    Visserligen gäller det bensindrivna bilar men eftersom jag hört att bla. PSA dieslar behöver fylla på eolys för partikelfilterregenereringen och då beräknas intervallet av hur ofta tanklocket öppnats. En sensor ska då reagera på tryckförändringen.
    Min tanke är då att om luft inte kommer in i tanken i takt med att bränslet försvinner så uppstår ju ett vakuum vilket gör att bränslepumpen inte orkar suga vilket kanske är tur. Alternativet är ju att tanken knycklas ihop.

    Angående dieseltillsatser så är enligt min bränsleleverantör alla större bolag tvungna att blanda in några % RME (rapsmetylester) i dieseln. Tror det är 5% på sommaren och 2% på vintern. Har hört att det finns förslag på att inblandningen ska ökas i framtiden. En del mindre bolag klassas dock annorlunda och kan leverera vad dom kallar "blankdiesel" som inte har någon RME-inblandning.
    Problemet med gegga i tanken uppstår enligt leverantören när det finns vatten i tanken som den vegetabiliska oljan reagerar med. För en del åkare så har detta varit ett jätteproblem på deras lastbilar.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606

    Begränsad prestanda NG9-3 1,9TTiD

    hej..jag har en 9-3 ttid aero.. maptun steg 1 börja gå konstigt igår typ börja pluddra o hacka vid 3000rpm o idag står det begränsad prestanda.. dock lyser ej motorlampan... handla ett dieselfilter på mekonomen och o fästet där man skruvar i vatten nivågivaren lossna på det nya filtret o det läckte ... så nu står jag med ett gammalt filter utan givare.... var hittar jag en sån givare?
    Tror ni filtret är boven i bilens beteende det var trots allt 4000k sen det byttades?
    koppla in maptunern för felkoder o fick upp
    P2264 vatten i bränslet vilket är givet iumed givaren är kass
    p1613 internal control module malfunction ???? vad menas
    pe139 vet ej vad det betyder???
    p0500 vet ej vad det betyder??
    P242f vet ej vad det betyder??

    snälla hjälp vad har jag framför mig mvh jonas

  9. #9
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: begränsad prestanda

    Hej!

    Om ja vore dig så skulle ja åka till närmaste SAAB verkstad och få en kontroll.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606

    Re: begränsad prestanda

    Jo tack får bli det på måndag... Men det e roligt o lösa saker själv oxå... Bytta ju spjällhus för 1200k sen så det borde inte vara nåt sånt.. Men tech 2 kqn ju ge oss lite svar mvh

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606

    Re: begränsad prestanda

    P242f betydel dieselpartikelfilter... Byt bränslefilter o det hjälpte inte... Bilen har gått 15000k finns det nåt tips om man kan rengöra det själv... Kan ju oxå vara nån slad som hoppat av..

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    502

    Re: begränsad prestanda

    p0500 =Vehicle speed sensor (VSS) circuit malfunktion
    Orsaker; Wiring, VSS, ECM
    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606

    Re: begränsad prestanda

    Vad menas med det? Kan det vara att begränsad prestanda är på?

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606

    Re: begränsad prestanda

    P242f = partikelfiltret... Dock har ej sid börjat lysa om att det e fullt... Står på verkstad i byn o jag e i lastbilen.... De skulle rännsa det till mig.. Synd jag inte kom underfund m det tidigare för då hade jag varvat 3000rpm i 20 min på uppfarten

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606

    Re: begränsad prestanda

    Felet var hål i tryckslangen mellen turbo o motor så den tog tjuvluft

  16. #16
    Hej!
    Har en 93 ttid -11 som har samma problem, har det löst sig eller är det någon som har något tips?

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223
    Får du upp samma felkod som TS?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-08-21 klockan 11:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  18. #18
    Enligt min mek så säger felkoden att det är för högt tryck i bränslepumpen!

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223
    Vad är det för felkod? Din mek kanske har dålig koll på TTID..
    Senast redigerat av Moderator den 2021-08-21 klockan 11:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Harlösa, Skåne
    Inlägg
    250
    P1675 - EVAP Vent Solenoid Control Circuit.
    Saab 2000 bra mycket snabbare än din bil...
    Kör: Saab 95 V4-73, Cadlillac BLS 2.0 Biopower -08 samt Saab ng9-5 TiD4 Vector Hirsch -10
    Produktionsrapporterna ng9-5 och 9-4X https://9-5sc2012.com/productionreport/

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Begränsad prestanda NG9-3 B207
    Av saabarna i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2020-12-06, 14:01

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •