Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Check engine saab 9-5

  1. #1

    Check engine saab 9-5

    Hej! (Första inlägget).

    Efter ett år med min Saab 9-5 2.0 från 2003 börjar den strula rätt ordentligt. För ett par veckor sedan tändes CE-lampan för första gången, bilen gav då inga direkta symptom utan gick som en klocka i vanlig ordning. Dagen efter när jag skulle till verkstaden för att läsa ut felkoden lyste inte lampan längre. Dum som jag var (optimist) tänkte jag att det troligen bara var feltändning eller liknande så struntade i verkstaden (jag vet, dumt). Igår, 2veckor senare, lysser CE-lampan igen.. men försvann idag..! Nu yttrar sig symtom vid start. Startmotorn går som en klocka, stiften är nya, bilen startar utan problem men efter någon sekund låter det som att motorn ska slå av. Nästan som att den inte får bensin. Min första tanke var att bränslefiltret bör bytas (beställt ett nytt idag), men detta problem skickar väl inte ut felkoder? Någon som har en annan teori om vad problemet kan bero på?

    Fick tid på fredag men skulle vilja ha några fler teorier.

    Tacksam för svar

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    82
    Medlem#
    8728

    Re: Check engine saab 9-5

    Köp en OBD-läsare på eBay och kolla själv när lampan lyser, kostar under hundralappen. Om du har en Android-telefon, så köp en läsare med blåtand, så kan du läsa av direkt i mobilen med hjälp av appen Torque.

    Jag gjorde själv så och därmed stannade reparationskostnaderna på 30:- för slangar + bensinkostnad för resan till affären...

    Om du skriver var du bor kanske någon med OBD-läsare som bor i närheten kan hjälpa dig.

  3. #3

    Re: Check engine saab 9-5

    Köpte en ELM327 på tradera nyligen för att kolla upp koden men enligt torque appen finns det inga felkoder lagrade konstigt nog?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    82
    Medlem#
    8728

    Re: Check engine saab 9-5

    Skumt... vad händer om du väljer Clear Faults on ECU i Torque. Släcks lampan i bilen då?

  5. #5

    Re: Check engine saab 9-5

    Grejen är att lampan tänd och släcks av sig själv ska in med bilen idag i alla fall. Återkommer med felet sen

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 041
    Medlem#
    7998

    Re: Check engine saab 9-5

    När min tädkassett var dålig så tändes och släcktes CE-Lampan om vart annat.

    Den gick dock aldrig dåligt.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  7. #7

    Re: Check engine saab 9-5

    Fick läsa ut koderna hos lokala bilverkstan idag. Felkoden "P1312" kom upp på datorn (förbränningssignal cylinder 1+2 - avbrott eller kortslutning till plus). Antar alltså att det är som du säger "aik", dålig tändkassett? Men förklarar det verkligen varför jag måste ge bilen stödgas vid vissa starter?

    De på verkstaden tyckte jag i alla fall skulle avvakta med att byta tändkasset eftersom att bilen i övrigt går som den ska.

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 012
    Medlem#
    1941

    Re: Check engine saab 9-5

    "P1312" & "P1334" är väl klassiska felkoder när tändkassetten har gett upp. Nya tändstift & ny tändkassett är förmodligen medicinen. Du kan inte prova med en som du vet fungerar? Saab verkstäderna har ju oftast en testkassett.

  9. #9

    Re: Check engine saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    "P1312" & "P1334" är väl klassiska felkoder när tändkassetten har gett upp. Nya tändstift & ny tändkassett är förmodligen medicinen. Du kan inte prova med en som du vet fungerar? Saab verkstäderna har ju oftast en testkassett.
    Får ta att åka till Saab i veckan! Tack för svaren!

    Idag när jag skulle starta bilen uppkom nya symptom... Bilen går knappt igång. Startmotorn går som tidigare utan problem men bilen vill inte komma igång riktigt. När jag sedan fått igång bilen, kört några kilometer, stanna och startar igen så går det utan problem. Något vanligt problem om tändkassettet är trasigt?

  10. #10

    Re: Check engine saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av JooArr
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    "P1312" & "P1334" är väl klassiska felkoder när tändkassetten har gett upp. Nya tändstift & ny tändkassett är förmodligen medicinen. Du kan inte prova med en som du vet fungerar? Saab verkstäderna har ju oftast en testkassett.
    Får ta att åka till Saab i veckan! Tack för svaren!

    Idag när jag skulle starta bilen uppkom nya symptom... Bilen går knappt igång. Startmotorn går som tidigare utan problem men bilen vill inte komma igång riktigt. När jag sedan fått igång bilen, kört några kilometer, stanna och startar igen så går det utan problem. Något vanligt problem om tändkassettet är trasigt?
    Vet att min kusin hade problem att starta sin bil när tändkasetten höll på att ge upp.
    Det var på en 9000 -98

Liknande ämnen

  1. Check engine saab 9-5 -99
    Av Carlzon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-06-24, 03:26
  2. Check engine saab NG 9-3
    Av EmilSS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-21, 17:22
  3. Check engine på saab 900 -97
    Av maskpask i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-30, 15:20
  4. Saab 9-5 2.0t / CHECK ENGINE
    Av pernilla i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-10, 23:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •