Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Någon som ombesiktat för SRS lampan?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    313

    Någon som ombesiktat för SRS lampan?

    Kollar dom bara med blotta ögat om lampan tänds & släcks vid tändning på eller någon som varit med om att dom kopplat in dator och kollat så felkoder är borta? Gäller 9000 i mitt fall.

    MVH Filip
    Saab 62-93

  2. #2
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 548

    Re: Någon som ombesiktat för SRS lampan?

    Det är bara nyare bilar som dom kollar med dator. Från -02 har jag för mig.
    Så det är endast med blotta ögat dom granskar det..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 604

    Re: Någon som ombesiktat för SRS lampan?

    Citat Ursprungligen postat av Filbrun
    Kollar dom bara med blotta ögat om lampan tänds & släcks vid tändning på eller någon som varit med om att dom kopplat in dator och kollat så felkoder är borta? Gäller 9000 i mitt fall.

    MVH Filip

    De kollar bara motorn med sitt instrument enligt gubben själv på bilprovningen.

    Airbag lampan får inte lysa efter att man spänt fast sig med bältet och kör iväg.

    Om den lyser blir det ju en 2a = ombes.

    Lite synd.... kan ju bli typ hur dyrt som helst på en gammal bil att fixa till.
    Hinner inte med allt.....

  4. #4

    Re: Någon som ombesiktat för SRS lampan?

    Besiktningen är ju bara ute efter att din bil inte är någon fara för andra, tex tappar hjul sotar ner lungorna förlorar bromsverkan, sen om du inte får en kudde i ansiktet när du krockar skall dom inte bry sig om, dock bryr dom sig om slitet bälte (kan ju vara för att det är lag på bälte) men iaf det BORDE inte vara något problem och jag har aldrig sett en 2a på airbag

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: Någon som ombesiktat för SRS lampan?

    Citat Ursprungligen postat av Stevee
    Besiktningen är ju bara ute efter att din bil inte är någon fara för andra, tex tappar hjul sotar ner lungorna förlorar bromsverkan, sen om du inte får en kudde i ansiktet när du krockar skall dom inte bry sig om, dock bryr dom sig om slitet bälte (kan ju vara för att det är lag på bälte) men iaf det BORDE inte vara något problem och jag har aldrig sett en 2a på airbag
    Tyvärr har reglerna ändrats, som du kanske märker på att antalet trådar om SRS-lampan tiodubblats på några månader!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Någon som ombesiktat för SRS lampan?

    joo jag åkte på det när regeln va typ 3 månader gamlal :P

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    313

    Re: Någon som ombesiktat för SRS lampan?

    Jag tycker det är väl grinigt att man måste ombesikta med bara lampan som anmärkning. Hade man sluppit komma tillbaka hade det varit en sak.
    Saab 62-93

  8. #8

    Re: Någon som ombesiktat för SRS lampan?

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Citat Ursprungligen postat av Stevee
    Besiktningen är ju bara ute efter att din bil inte är någon fara för andra, tex tappar hjul sotar ner lungorna förlorar bromsverkan, sen om du inte får en kudde i ansiktet när du krockar skall dom inte bry sig om, dock bryr dom sig om slitet bälte (kan ju vara för att det är lag på bälte) men iaf det BORDE inte vara något problem och jag har aldrig sett en 2a på airbag
    Tyvärr har reglerna ändrats, som du kanske märker på att antalet trådar om SRS-lampan tiodubblats på några månader!

    Fy fan, att det svänger så fort :-S vad vinner besiktningen på det liksom..... Ja då har jag lärt mig något nytt idag.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939

    Re: Någon som ombesiktat för SRS lampan?

    Är flera som åkt på det, jag gör det snart på min og900 Aero 1993. Skitsegt. Jag är inne på att antingen riva hur hela skiten, har alla delar som krävs inklusive ny rattstång, eller fixa nåt relä eller nåt som tänder SRS lampan i några sekunder och sen slocknar bara tills tändningen går på nästa gång. Varför inte fixa det på riktigt bara? Tja, var hittar jag nån som kan dessa grejor nu och var hittar jag en ny airbag som ger rätt värden? Beggat såklart, men vill jag ens ha en airbag som slutade tillverkas 1993 i bilen vid en krock? Bilen har redan nollats en gång med Tech2 och felet kom tillbaka ganska snabbt, så att bara nolla igen är ju ingen lösning, och få verkstäder verkar idag kunna prata med en og900 verkar det.

    Jag tror dessa grejor kan göra att bilar i mkt större utsträckning skrotas ut tidigare, ingen kommer vilja göra dessa dyra reparationer på en vanlig bruksbil av äldre snitt. Tänk alla 9.3 och 9-5 etc som kommer börja krångla med detta om 10 år. Mygod... Och då nås ju målet våra myndigheter satt upp, att bli av med allt gammalt på vägarna. Konsumera och köp nytt, jätteofta - det är så vårt samhälle är uppbyggt.
    MEDLEM 7032.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: Någon som ombesiktat för SRS lampan?

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Är flera som åkt på det, jag gör det snart på min og900 Aero 1993. Skitsegt. Jag är inne på att antingen riva hur hela skiten, har alla delar som krävs inklusive ny rattstång, eller fixa nåt relä eller nåt som tänder SRS lampan i några sekunder och sen slocknar bara tills tändningen går på nästa gång. Varför inte fixa det på riktigt bara? Tja, var hittar jag nån som kan dessa grejor nu och var hittar jag en ny airbag som ger rätt värden? Beggat såklart, men vill jag ens ha en airbag som slutade tillverkas 1993 i bilen vid en krock? Bilen har redan nollats en gång med Tech2 och felet kom tillbaka ganska snabbt, så att bara nolla igen är ju ingen lösning, och få verkstäder verkar idag kunna prata med en og900 verkar det.
    Vad var det för felkod?

    Airbagens tändkrets är inte så avancerad, troligare med fel i kablage och kontakter, som är relativt lätta att åtgärda.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223

    Re: Någon som ombesiktat för SRS lampan?

    Men som jag förstått det är det i särklass vanligast att släppringen i ratten pajar. Bytt två såna genom åren. Förut kunde man köpa dom på skroten men det går inte längre. Iallafall inte på dom större seriösa. Dock kostar en ny på Saab till 9-5an inte mer än 1200 och bytet gör du på en kvart.
    Kan ju kanske vara värt och ha den där kudden om nu olyckan skulle vara framme. Kan vi lägga tusentals kronor på trim och styling bör vi kunna lägga 1200 på säkerhet
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Någon som ombesiktat för SRS lampan?

    Citat Ursprungligen postat av JohnM
    Kan ju kanske vara värt och ha den där kudden om nu olyckan skulle vara framme. Kan vi lägga tusentals kronor på trim och styling bör vi kunna lägga 1200 på säkerhet
    Tjugo år gamla kruteffekter som förvarats i den miljö som en bil innebär. Jag är faktiskt tveksam till att de kan ha en livräddande funktionen.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

Liknande ämnen

  1. Tcs lampan och motor lampan lyser
    Av J0han i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-07-10, 00:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •