Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Värdering 9-3 TurboX, Automat, 9000mil

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568

    Värdering 9-3 TurboX, Automat, 9000mil

    Tjenixen!

    Funderar på att sälja bilen då livet går vidare, huset kostar pengar och gården e full med andra bilar - typ.

    Bilen är iaf en 9-3 TurboX -08 Sedan som jag själv importerat från USA, Dvs km/mph mätare, USA Strålkastare med gul reflex m.m.. Har den vanliga utrustningen som de brukar plus taklucka/GPS.

    Servicehandlingar från USA finns ej då dom vart osams och gick delade vägar.
    Papper från Saab med garantiärenden styrker dock mätarställning.

    55000miles, dvs cirka 9000mil
    Skatt/Besiktad och står på 20" fälgar som dessvärre fått endel skrap, Nyservad med olja/filter i motor samt oljebyte i lådan (Automat..)

    Priser på blocket ligger på allt mellan 160 (känns billigt, försvinner direkt) och 220...

    Vart skall man lägga sig?

    http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphot...64327384_n.jpg

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  2. #2

    Re: Värdering 9-3 TurboX, Automat, 9000mil

    Krockfri?

    Edit: 140-160 KSEK

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568

    Re: Värdering 9-3 TurboX, Automat, 9000mil

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Krockfri?
    Nej, men inte värre än att den hade lagats i Sverige då det hände.

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Värdering 9-3 TurboX, Automat, 9000mil

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Krockfri?

    Edit: 140-160 KSEK

    Låter inte helt orimligt, är ju en hel del ute för runt 180 och en del som legat länge.

    Beror ju även på hur snabb process man själv önskar.

    Exempel:
    http://www.blocket.se/halland/Saab_9_3_ ... ?ca=17&w=3

    Gått lite mer, men är samtidigt inte import och troligen inte heller krockad någon gång även om man inte säkert kan veta.

    Men de 9000kr han gått ner i pris är säkerligen inte avgörande, det är ju typ prutmånen på en sånn bil.

    Så jag tror man får lägga sig under den.

    Hyfsad prissänkning för bilfirma:
    http://www.blocket.se/malmo/Saab_9_3_Tu ... ?ca=17&w=3
    Ändå inte såld.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: Värdering 9-3 TurboX, Automat, 9000mil

    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Servicehandlingar från USA finns ej då dom vart osams och gick delade vägar.

    Köper man en bil för ett sexsiffrig belopp förväntar man sig också att servicen har skötts som den ska (för vem vill lägga så mycket pengar med en bil som riskerar att rasa i förtid om service inte skötts?).

    Så ska du få den såld ändå måste du vara väsentligt billigare än motsvarande bil som har full servicehistorik. Typ 20-30k billigare om jag får gissa.

  6. #6

    Re: Värdering 9-3 TurboX, Automat, 9000mil

    En krockad importerad bil utan servicebok är inte så attraktiv på marknaden, jag skulle inte ta i bilen om jag så fick köpa den för 50".

  7. #7

    Re: Värdering 9-3 TurboX, Automat, 9000mil

    Nej, få handlare byter in en USA-import, så privatförsäljning är enda alternativet. Prisuppskattning är på vad någon kan tänkas betala maximalt. Finns alltid köpare bara priset är det rätta. Vid en snabb försäljning bör 129 KSEK testas.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Värdering 9-3 TurboX, Automat, 9000mil

    Inga amerikaner använder serviceböcker, de bara garvar åt konceptet. Istället rapporterar serviceverkstäderna åtgärderna till Carfax och Autocheck. Dvs för en US-import spelar brist på servicebok ingen roll, den hade garanterat varit tom ändå.

    Köp en Carfax rapport och bifoga den i annonsen så löser du problemet. Dock är det billigast på Blocket som gäller. US-import har dåligt rykte på grund av alla oseriösa aktörer som importerar krockade bilar och lagar dem i Baltikum: http://autopower.se/forum/topic.asp?id=246347&sida=1
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568

    Re: Värdering 9-3 TurboX, Automat, 9000mil

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Inga amerikaner använder serviceböcker, de bara garvar åt konceptet. Istället rapporterar serviceverkstäderna åtgärderna till Carfax och Autocheck. Dvs för en US-import spelar brist på servicebok ingen roll, den hade garanterat varit tom ändå.

    Köp en Carfax rapport och bifoga den i annonsen så löser du problemet. Dock är det billigast på Blocket som gäller. US-import har dåligt rykte på grund av alla oseriösa aktörer som importerar krockade bilar och lagar dem i Baltikum: http://autopower.se/forum/topic.asp?id=246347&sida=1
    Tack för tipset, nu har ja servicehistorik
    Fanns mycket info där som kan vara bra vid försäljning.

    Står dock att mätarställningen inte stämmer, men det är för SBP fyllt i miles-värdet som Km.. Så det ska ju heller inte va något problem.

    Gyttans!
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Re: Värdering 9-3 TurboX, Automat, 9000mil

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    En krockad importerad bil utan servicebok är inte så attraktiv på marknaden, jag skulle inte ta i bilen om jag så fick köpa den för 50".
    nja... nu tog du väl i. Jämfört med en "vanlig" 9-3:a är detta en udda bil med ett möjligt framtida samlarvärde. Sen finns det faktorer som påverkar priset negativt, men för 50 hade jag köpt direkt, hade varit en perfekt pendlarbil till min fru...

    Mitt tips till Weggen: Du har säkert koll på vad bilen kostat dig. Utgå från detta och väg ihop vinst/förlust i pengar kontra fördelen med en snabb affär. Själv tycker jag det är tröstlöst att annonsera ut en bil vecka ut och vecka in utan att nåt händer. Å andra sidan, säljer man bilen några timmar efter man lagt ut annonsen så har man ju sannolikt prissatt för lågt, vilket också känns surt.

    Tror att du ska annonsera bilen på mobile och autoscout24 - bilen är så pass udda att det kan finnas intresse i andra delar av Europa.

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Värdering 9-3 TurboX, Automat, 9000mil

    bara sådär frågande som amatör, varför plockar man hem en krockad sånn här tämligen vanlig bil från USA?

    Kan ju bara se 2 grejer
    1: köp krockad billig, laga och sälj med vinst
    2: flyttgods
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12

    Re: Värdering 9-3 TurboX, Automat, 9000mil

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    bara sådär frågande som amatör, varför plockar man hem en krockad sånn här tämligen vanlig bil från USA?
    Räknas en Turbo X som "tämligen vanlig"?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Värdering 9-3 TurboX, Automat, 9000mil

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    bara sådär frågande som amatör, varför plockar man hem en krockad sånn här tämligen vanlig bil från USA?

    Kan ju bara se 2 grejer
    1: köp krockad billig, laga och sälj med vinst
    2: flyttgods
    3) De är betydligt billigare i USA. Man har ingen lust att lägga ut mer pengar.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Värdering 9-3 TurboX, Automat, 9000mil

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    bara sådär frågande som amatör, varför plockar man hem en krockad sånn här tämligen vanlig bil från USA?
    Räknas en Turbo X som "tämligen vanlig"?
    Ja det finns ju fler st på blocket att köpa, om det inte är en ekonomisk fråga så är det ju ganska medningslöst att ta hit en bil som det redan finns många av.

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    bara sådär frågande som amatör, varför plockar man hem en krockad sånn här tämligen vanlig bil från USA?

    Kan ju bara se 2 grejer
    1: köp krockad billig, laga och sälj med vinst
    2: flyttgods
    3) De är betydligt billigare i USA. Man har ingen lust att lägga ut mer pengar.
    Jo visst men då ska man ju inte heller sitta här och jämföra priser mot okrockade svensksålda bilar.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Värdering 9-3 TurboX, Automat, 9000mil

    Svenska bilar är inte alltid okrockade för den delen. Om det gick att få fram hur stor del av svenska vagnparken som varit krockade skulle folk bli mörkrädda. Fördelen med en US-import är att om Carfaxrapporten säger att bilen är okrockad så är sannolikheten väldigt stor att den är "ren" eftersom alla Fbolag är anslutna. Med svenska bilar så har man ingen aning eftersom sådan info inte är offentlig.

    Men jag förstår din poäng och som jag skrev ovan ska den vara billig för att den ska gå iväg.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568

    Re: Värdering 9-3 TurboX, Automat, 9000mil

    När jag köpte denna bilen, dvs 2010.. Så kostade dom rätt mycket i Sverige, väldigt mycket.. Är ju först nu det senare de krypet ner under 200.

    Aldrig haft några egentliga problem att sälja mina bilar innan, men visst.. just nu är det ju köparens marknad (igen).

    Ang import så såg ja senast idag en riktigt fin Peugeot, enormt fult lagad... Lite hemmasvetsade plåtbitar istället för förstärkningar. Gammal? Javisst, en 2010´a.

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

Liknande ämnen

  1. TurboX / TX
    Av dino i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-24, 09:50
  2. Svar: 2280
    Senaste inlägg: 2009-07-10, 10:28
  3. pris på 9000mil service?
    Av Johankp i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-18, 20:41
  4. Vad för främre bromsok på NG9-3 TurboX
    Av Ekan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-20, 10:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •