Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Com Hems basutbud, nytt problem, blanda digitalt och analogt

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458

    Com Hems basutbud, nytt problem, blanda digitalt och analogt

    Hej.

    Har nyligen flyttat till ny lägenhet och köpt ny platt-TV och allt det där.
    Lägenheten är ansluten till Com Hem så jag kan se 15 kanaler bara genom att betala TV-avgiften.

    Det gör jag i dagsläget och tycker det är smidigt. Dock så har jag fattat det som att jag ser kanalerna analogt och att det blir mycket bättre bild om man tittar digitalt.

    Har pratat med Com Hem men de vill bara sälja på mig en massa abonnemang vilket jag inte är intresserad av.

    Har förstått att man måste ha digitalbox vilket ska finnas inbyggt i TV.n (Är en Samsung UE46D6207T)

    Har läst på diverse forum och hört från andra att man ska kunna se typ 1,2,4 och 6 i digital form eftersom de ingår i TV-avgiften och allt man behöver är en digitalbox vilket jag tydligen har men jag begriper inte hur man ska göra.

    Jag har gjort kanalsökning men får bara fram kanaler när jag väljer analog, således inget digitalt.

    Känns lite orättvist eftersom man tydligen kan det i ett icke-Com Hemhus

    Tjejen på Com Hem pratade något om en sk. TV-modul i förbifarten innan hon körde nästa försäljningsgrej. Förstod dock aldrig riktigt.

    Någon som har koll på det här? Hade varit kul med lite bättre bild på framförallt SVT.

    Mvh
    Lillsven

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Com Hems basutbud, kan man se det digitalt?

    Citat Ursprungligen postat av Lillsven
    Hej.Tjejen på Com Hem pratade något om en sk. TV-modul i förbifarten innan hon körde nästa försäljningsgrej. Förstod dock aldrig riktigt.
    Hon menade nog en CA modul.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458

    Re: Com Hems basutbud, kan man se det digitalt?

    Okej, vad innebär det?

    Måste man ha det utöver inbyggd digitalbox för att se digitala sändningar?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    754

    Re: Com Hems basutbud, kan man se det digitalt?

    Kan vara så att det digitala grundutbudet ligger där också, kolla med hyresvärden. Behöver du en box så hittar du en på blocket för ett par hundra. Billigare än CA-modul.

    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  5. #5
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Com Hems basutbud, kan man se det digitalt?

    Citat Ursprungligen postat av Lillsven
    Okej, vad innebär det?

    Måste man ha det utöver inbyggd digitalbox för att se digitala sändningar?
    http://sv.wikipedia.org/wiki/CA-modul

    Lättast är ju om du går till en elektronikkedja & berättar vad du vill kunna se så får du hjälp där.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Com Hems basutbud, kan man se det digitalt?

    Jag har Comhem både analoga basutbudet och visat filmpaket och några extra kanaler digitalt, det går inte att få enbart basutbudet i digitalt, man måste köpa till extra paket.

    Rör ju sig dock inte om många kronor, ger väl 230kr eller nått per månad för filmpaketet osv.

    Basubudet i digital form kan för den delen kvitta, är ju mest skit i vilket fall som.


    Basutbudet i din lägenhet har väl dock inget med tv-licensen att göra, du betalar ju för tv-innehav.

    Ca-modulen behövs väl enbart när det kommer till kanaler som kräver kort, digitalboxen är ju inbyggd i tvn.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    754

    Re: Com Hems basutbud, kan man se det digitalt?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Jag har Comhem både analoga basutbudet och visat filmpaket och några extra kanaler digitalt, det går inte att få enbart basutbudet i digitalt, man måste köpa till extra paket.

    Rör ju sig dock inte om många kronor, ger väl 230kr eller nått per månad för filmpaketet osv.

    Basubudet i digital form kan för den delen kvitta, är ju mest skit i vilket fall som.
    Gillar funktionerna på Dreambox
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  8. #8
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Com Hems basutbud, kan man se det digitalt?

    Citat Ursprungligen postat av Frogfoot
    Gillar funktionerna på Dreambox


    Alla såna där asjobbiga säljare som ska sälja Viasat, Canal Digital osv utanför affärer blir alltid så jäkla tysta när man säger att det finns nåt som är bättre & MYCKET billigare än deras supervärsting abonnemang

    Sen att jag själv inte har någon Dreambox kan ju kvitta, men en polare har & det verkar kanon.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    754

    Re: Com Hems basutbud, kan man se det digitalt?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Frogfoot
    Gillar funktionerna på Dreambox


    Alla såna där asjobbiga säljare som ska sälja Viasat, Canal Digital osv utanför affärer blir alltid så jäkla tysta när man säger att det finns nåt som är bättre & MYCKET billigare än deras supervärsting abonnemang

    Sen att jag själv inte har någon Dreambox kan ju kvitta, men en polare har & det verkar kanon.
    Det är vad jag säger till dem när de ringer, brukar bli tysta då. Mitt Comhem abb jag tog 2007 kostade då 400 men sen har de höjt och höjt, förra året skulle det kosta 840 och det var då jag tackade för mig. Betalar gärna men inte 100% ökning på fyra år.

    Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  10. #10
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Com Hems basutbud, kan man se det digitalt?

    Du behöver ett kort från ComHem och en CA-modul.
    Jag tror jag betalar typ 25:- i månaden i kortavgift. CA-modulen kostade 595:- eller 695:-, engångskostnad.

    Kortet sätter du i CA-modulen och CA-modulen sätter du sen i din TV.
    CA-modulen är väl lättast att beskriva som en korthållare som gör att kortet passar i TV'n.

    Funkar klockrent, och Samsungs menyer och funktioner spöar alla digitalboxar jag sett.
    Har även en Dreambox, men kör nästan alltid enbart via TV'n såvida jag inte vill se något specifikt på dom kanaler jag måste ha Dreamboxen för att kunna se.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458

    Re: Com Hems basutbud, kan man se det digitalt?

    Tack för svaret RCY!

    Låter som en lösning i min smak, är inte intresserad av några mer kanaler, bara bra bild och 25 kronor i månaden kan ju det vara värt.

    Får ta och ringa Com Hem och be dem fixa det.

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Com Hems basutbud, kan man se det digitalt?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Du behöver ett kort från ComHem och en CA-modul.
    Jag tror jag betalar typ 25:- i månaden i kortavgift. CA-modulen kostade 595:- eller 695:-, engångskostnad.
    Mycket märkligt för jag har kort från comhem och ca-modul och det gör inte att jag får basutbudet i digital form istället, de är fortfarande i analogt format.

    Gör inte heller någon skillnad att köra med boxen som comhem skickade till mig.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Com Hems basutbud, kan man se det digitalt?

    STOPP!!!


    Innan du beställer något av Comhem så skall du inte ha en CA-modul. Du skall ha en som heter CI+-modul/adapter så du även kan dra nytta av HD-kanaler den dagen du funderar på att utöka ditt kanalsortiment! Din TV är CI+-kompatibel dvs din "inbygdda" comhemmottagare kan även läsa av HD-kanaler.
    Så om du skaffar en CA-modul och får för dig att utöka ditt utbud inkl några HD-kanaler så kommer du bli tvungen att byta från CA till CI+ modul eller komplettera med en HD-box.

    Äldre skärmar som inte är CI+ komptabilta måste köpa en traditionell HD-box för att kuna se HD.

    Själv kör jag digitalt via CI+ i min skärm (comhem) Jag upplever en viss bildförbättring mellan "analogt" och den bilden jag fick med kortet, kanske en placebo-effekt?

    MEN med tanke på vad du har för skärm så skulle du nog uppskatta HD-kanaler. Man fattar inte att det kan vara sådan skillnad i bildkvalitet

    Bortsätt från allt annat tjafs jag skrev så fokusera på CI+ istället för CA
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458

    Re: Com Hems basutbud, kan man se det digitalt?

    Fattar inte riktigt detta. Verkar vara olika bud. CI+ är i alla fall uppfattat och skall väljas om jag skaffar en modul.

    Stämmer det inte att man kan se 1,2,4,6 digitalt bara genom att ha en digitalbox utan något abonnemang eller något annat? Eller måste man fortfarande ha någon form av kort?

    Då borde man väl kunna se åtminstone de kanalerna även fast man har Com Hem?

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Com Hems basutbud, kan man se det digitalt?

    Plockar jag ut mitt kort så ser jag 0 digitala kanaler från comhem, tror inte ens tvn identifierar att kanalen finns utan kortet på min 1,5 år gamla LG.

    Gällande kortläsaren så är ju det enklaste att köpa denna hos comhem.

    Rentav så kan man ju välja nått kanalpaket och få den på köpet, då är ju stora delar av kanalpaketet redan betalt jämfört med att köpa läsaren löst.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #16
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Com Hems basutbud, kan man se det digitalt?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Du behöver ett kort från ComHem och en CA-modul.
    Jag tror jag betalar typ 25:- i månaden i kortavgift. CA-modulen kostade 595:- eller 695:-, engångskostnad.
    Mycket märkligt för jag har kort från comhem och ca-modul och det gör inte att jag får basutbudet i digital form istället, de är fortfarande i analogt format.

    Gör inte heller någon skillnad att köra med boxen som comhem skickade till mig.
    Definitivt märkligt, för mig fungerar det klockrent.
    Boxen har jag aldrig ens packat upp ur kartongen så den kan jag inte uttala mig om, men med CA-modul och kortet i TV'n bara funkar det av sig själv.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Com Hems basutbud, kan man se det digitalt?

    Det är itne så otroligt märkligt att olika personer har olika erfarenheter av vad som går att få, eftersom föreningarna tecknar olika avtal med Comhem. Det svåra är snarare att hitta någon som vet vad som gäller i just din förening. Jag hade en säljare som ville sälja på mig Comhems kabel-tv utbud. När jag sa att jag inte hade en TV så sa han att å kan jag få rabatt på hyran... Hyran? Du menar avgiften till bostadsrättsföreningen? Ja, just det, hyran... Föreningen bestämmer avgiften, inte Comhem.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772

    Re: Com Hems basutbud, kan man se det digitalt?

    En sak att kolla upp innan det köps nånting är om det överhuvud taget finns möjlighet till digital TV genom antenn uttaget i huset. Bor själv i ett hyreshus som vi har ett gammalt analogt kabel tv nät som sköts av ComHem. Här finns inga möjligheter att själv lägga till några kanaler eller ComHems kanal paket och det går inte heller att få in de vanliga marksända digitala kanalerna genom antenn uttaget. Vi har 10 kanaler (fast Kanal 5 har inte funkat på ett tag) Har dock en egen parabol.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458

    Re: Com Hems basutbud, kan man se det digitalt?

    Hej igen!

    Nu har jag varit i kontakt med Com Hems support och fått fixat så jag har vissa kanaler digitalt. De som ingår är 1,2,4,6,svtB,kunskapskanalen och SVT24.

    Detta funkade utan något programkort eller dylikt, apparatens inbyggda box användas.

    Nu är nästa problem att få till det så att jag har nån form av lista som jag kan blanda analoga och digitala kanaler, dvs när jag trycker 1 ser jag SVT1 digitalt medan om jag trycker 3 så väljer den TV3 analogt. Någon som har en idé om hur man lyckas med det?

  20. #20
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Com Hems basutbud, kan man se det digitalt?

    Citat Ursprungligen postat av Lillsven
    Nu är nästa problem att få till det så att jag har nån form av lista som jag kan blanda analoga och digitala kanaler, dvs när jag trycker 1 ser jag SVT1 digitalt medan om jag trycker 3 så väljer den TV3 analogt. Någon som har en idé om hur man lyckas med det?
    Det beror på tv:n. Vissa apparater kan blanda analoga och digitala kanaler i samma programlista men det är långtifrån alla som klarar det. Kontrollera manualen till din tv.

Liknande ämnen

  1. problem efter nytt batteri i nycklen.
    Av bananmanen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-14, 18:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •