Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Kopplingsproblem!

  1. #1

    Kopplingsproblem!

    Hej!

    Har fått ett ganska jobbigt fel på min SAAB 9000 CSE 2,3ftt '93a.

    När jag trycker ner kopplingen så tar den längre och längre ner, tills den inte tar alls. Om jag så släpper upp den igen så fjädrar den tillbaks ganska långsamt men sen går det att koppla igen, dock så händer samma sak igen så jag får låta kopplingen fjädra tillbaks långsamt varenda gång innan jag kan frikoppla. Frustrerande, och lite småfarligt då man kanske precis bytt växel men måste byta igen el. Liknande, då får man vänta någon sekund innan man kan koppla igen.

    Vad kan det här bero på? Ska lufta systemet och byta olja idag iaf, hoppas på det bästa!

    Mvh
    Erik

    Edit: Just det! Kan tillägga att flertalet gånger (inte alla, men ganska många) jag bromsar innan/samtidigt, så beter dig kopplingen helt normalt!

    Edit 2: Tänkte bara tillägga att när koppling fjädrar tillbaks så tar den precis som den ska, högt upp och bra, men när du håller den intryckt så försvinner kopplingsverkan, dragläget kickar in och och bilen åker iväg, även om kopplingen är i botten.
    Växellådan är även ganska nybytt, så föregående ägare kanske slarvat med något vid byte?

  2. #2

    Re: Kopplingsproblem!

    Läcker det olja nånstans? Om inte, är det troligen huvudcylindern som inte riktigt vill vara med.
    Signaturlös

  3. #3

    Re: Kopplingsproblem!

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Läcker det olja nånstans? Om inte, är det troligen huvudcylindern som inte riktigt vill vara med.
    Tackar för svar! Mycket riktigt så var det huvudcylindern, den "knastrar" när man håller den nertryckt, och det verkar som att den inte kan "hålla trycket" så att säga.
    Det jag nu undrar är, ska jag köra på reparations-sats, köpa en begagnad eller köpa en ny?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    407

    Re: Kopplingsproblem!

    Citat Ursprungligen postat av BAAS9000
    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Läcker det olja nånstans? Om inte, är det troligen huvudcylindern som inte riktigt vill vara med.
    Tackar för svar! Mycket riktigt så var det huvudcylindern, den "knastrar" när man håller den nertryckt, och det verkar som att den inte kan "hålla trycket" så att säga.
    Det jag nu undrar är, ska jag köra på reparations-sats, köpa en begagnad eller köpa en ny?
    Köp ny, så slipper du oroa dig att den kanske är skadad
    Im As Confused As A Hungry Baby In A Topless Bar
    9000Aero @ Garaget
    Projekttråd @ STCS
    9-3ss Aero @ STCS

Liknande ämnen

  1. Kopplingsproblem
    Av Martini i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-27, 21:59
  2. Kopplingsproblem..
    Av brandcore i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-09-07, 01:53
  3. Kopplingsproblem
    Av LO_R1 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-20, 01:27
  4. 99 -83'a kopplingsproblem
    Av 900hasse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-18, 20:48
  5. Kopplingsproblem 900 OG
    Av mattso i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 16:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •