Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: saab 9-3 2,0T 1998 segstartard

  1. #1
    Sugmotor T-bergmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Våmhus
    Inlägg
    98

    saab 9-3 2,0T 1998 segstartard

    Hej!
    Har en 9-3 cab 98 med 185 hk motorn som har blivit seg startad, Går bra när den är kall men när den är varm så får man köra på starten i ca 5 sec. Hade för mig att det blev så efter jag bytte bränsle filter,kan det ha nå samband? Sen lyser check engine lampan lite då och då, men den har lyst så sen jag köpte bilen, så det har nog inget samband. Bilen går hur bra som helst när den väl går, ska försöka få fram felkoderna så återkommer jag. Tacksam för svar

    mvh Tomas

  2. #2
    Sugmotor T-bergmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Våmhus
    Inlägg
    98

    Re: saab 9-3 2,0T 1998 segstartard

    har nu bytt vevaxelgivare utan förbättring.Och idag mätte vi bränsletrycket vid gas ligger det på ca 3bar, men när man stänger av bilen så sjunker det ganske direkt ner till 0 bar, Vad kan det vara? Tänkte byte bränsle pump och de 2 backventilerna vid pumpen.
    Efter man stängt av bilen så ska den hålla 2bars tryck i ca 20min.

  3. #3
    Sugmotor T-bergmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Våmhus
    Inlägg
    98

    Re: saab 9-3 2,0T 1998 segstartard

    har nu bytt ut hela armaturen i tanken även båda backventilerna, men samma problem uppstår. Några tipps på vad det kan vara? Något med bränsletrycksregulatorn eller läcker det ner bränsle tryck vid någon spridare?

  4. #4
    Sugmotor T-bergmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Våmhus
    Inlägg
    98

    Re: saab 9-3 2,0T 1998 segstartard

    läste lite på google och kom fram till att pröva byta Bränsletrycksregulatorn , några tipps hur man byter den?

    hoppas någon mer än jag själv vill svara;

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: saab 9-3 2,0T 1998 segstartard


    Jag vet att det kan vara drygt att hålla monolog, men ibland så blixtrar det till Du skall också ha en eloge för att du fortsätter skriva i tråden, det är sånt som bidrar till forumets kvalitet!

    Nå, för att byta BTR behövs bara lite verktyg, den är, om jag minns rätt skruvad på (nu kan jag ha tokfel här, det var ett tag sen jag hade huvudet där på en T5-bil!) Det dryga är väl all bensin som rinner ut när man tar bort den.

    Att du mätte 0 bar direkt efter att motorn stängs av kanske berodde på att du mätte "på fel ställe"? Jag är inte hundra på att man kan det, men det var något som slog mig.

  6. #6
    Sugmotor T-bergmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Våmhus
    Inlägg
    98

    Re: saab 9-3 2,0T 1998 segstartard

    ja tack är ju perfekt om någon mer får problemet

    ja jag tittade lite snabbt på den och det verkar sitta någon slags skruv där, Läste lite om någon som bytt en oring i btr,en och den hade blivit bra efter det, men det felet lär väll så klart inte jag ha, det ska ju jävlas

    Det går ju 2st bränsleslangar in till motorn, en retur och en matning eller vad man nu ska säga, kopplade mellan en mätare där, borde ju vara det enda stället man kan mäta på va? med denna 185motor som jag har.

    Tack för svaret

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: saab 9-3 2,0T 1998 segstartard

    Du hade en SAAB-mätare då? Så du delade bränsleledningen till fuelrailen och mätte där?

    Felet låter ju onekligen lite som "ånglås" på de gamla B-motorerna, fast å andra sidan så borde det inte ha någon betydelse på en nyare bil eftersom trycket ändå byggs snabbt om man så haft slangarna av och tömt fuelrailen. Om det är läckande BTR som är boven så torde det gå att undvika problemet genom att vänta några sekunder innan du vrider nyckeln från tändning till start om motorn är varm. Hjälper inte det så är det nog inte bränsletrycket.

    Jag tror du skall ta och kolla felkoderna! Det kan ju vara som så att det är temperaturgivaren till Trionic som gett upp. Det borde kunna ge detta fel kom jag nyss på! För, om bilen är kall enligt givaren som Trionic använder (den sitter förresten på insuget, mitt under "rören" in, mot blocket) så kommer den gå på kallstartmappen och det är rätt och bilen går bra. Men, om bilen är varm men givaren säger kall, ja, då kommer den ju spruta in en massa bensin för mycket och då blir den nog lite mer svårstartad.

  8. #8
    Sugmotor T-bergmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Våmhus
    Inlägg
    98

    Re: saab 9-3 2,0T 1998 segstartard

    Ja vi tog loss en koppling, det behövdes något slags specialverktyg för att få isär kopplingen till bränsleledningen vill jag minnas, var bara att klicka på sen när man skulle ha tillbaka den, du förstår nog vad jag menar vi använde inte saabs, vi gjorde ett eget som fungerade och höll tätt, gjorde det hos kompisens mekonomen verkstad så mätaren är ju en bra mätare om man säger så. Tempmätaren har jag bytt , jag får felkod "För mager blandning " , men den felkoden kommer bara upp ibland, jag kunde åka ganska länge innan den tändes sist.
    Har märkt att pumpen inte pumpar till när man vrider på tändningen när den är startad en gång, den måste typ stå ett tag innan ,så den är så pass kall då går pumpen någon sec, så man kan inte alltid testa det verkar det som, om man nollar batteriet så verkar det gå när man vrider på nycken. Kanske får pröva det då, att nolla batteriet varje gång så den pumpar till innan.
    jag tror jag byter ,eller iallafall tar isär btr,en.

    Tack för svaret

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: saab 9-3 2,0T 1998 segstartard

    Det är värt att testa byta den, men jag tror inte den är boven. Om pumpen inte går när du slår på tändningen så indikerar det att tryck finns och pumpen behöver inte gå.
    För mager blandning brukar indikera luftläcka på T5-bilar. Har du kontrollerat alla slangar? En vanlig "bov" är den till tankurluftningen. Den sitter på höger sida (i färdriktningen) av spjällhuset och är rätt grov. Den brukar kunna brista i den lilla gummislang som kopplar ihop röret med spjällhuset. Värt är att kolla alla andra vakumslangar när du ändå håller på, det är väldigt vanligt att de brister och börjar läcka, och då brukar man få precis det där med mager blandning då och då.

  10. #10
    Sugmotor T-bergmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Våmhus
    Inlägg
    98

    Re: saab 9-3 2,0T 1998 segstartard

    Okej, det är så det funkar, vad är det som känner av trycket i bränsleledningen då? jag har kollat de flesta slangar, och bytt ut en, kanske ska kolla lite mera
    Ja jag byter btr så kan jag utesluta den med, alltid lika kul att utesluta saker trots att det kostar lite
    som tur var lånade jag ut cabben till en som skulle gifta sig så jag behöver inte skruva i helgen
    tack och trevlig helg

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: saab 9-3 2,0T 1998 segstartard

    Öhm, nu blev jag lite osäker... Kanske är det bara en timmer i programmet? Argh, nu måste jag ju kolla det också

  12. #12
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: saab 9-3 2,0T 1998 segstartard

    Om frågan kring hur man byter BTR fortfarande kvarstår så kan jag åtminstone hjälpa till genom att säga att den sitter med en v-bandsklämma, eller åminstone något som fungerar på samma sätt.
    Ta loss vakuumslangen, bort med bulten, lossa klämman, dra ur BTR:en ur bränslefördelningsröret (ha gärna ett litet uppsamlingkärl för bensinen som rinner ut), in med den nya BTR:en, på med klämman, i med bulten och på med vakuumslangen.
    Har du inte otur med något så går det på under fem minuter.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  13. #13
    Sugmotor T-bergmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Våmhus
    Inlägg
    98

    Re: saab 9-3 2,0T 1998 segstartard

    okej det lät inte allt för svårt ska beställa en i morgon, men självklart lär det inte var den

    Tack

  14. #14
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: saab 9-3 2,0T 1998 segstartard

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Öhm, nu blev jag lite osäker... Kanske är det bara en timmer i programmet? Argh, nu måste jag ju kolla det också
    Jag tror den går på timer, för drar du säkringen till pumpen och sätter i den igen så matar pumpen oavsett hur lång tid det var sedan den matade senast.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  15. #15
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: saab 9-3 2,0T 1998 segstartard

    Citat Ursprungligen postat av T-bergman
    okej det lät inte allt för svårt ska beställa en i morgon, men självklart lär det inte var den

    Tack
    Det kan vara riktigt surt att felsöka saker på bilar
    Håll oss uppdaterade!
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  16. #16
    Sugmotor T-bergmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Våmhus
    Inlägg
    98

    Re: saab 9-3 2,0T 1998 segstartard

    Har nu bytt bränsletrycksregulator, och hör och häpna den har funkat hela midsommar helgen Men innan jag blir glad , så måste jag köra lite till med bilen. så jag är säker att den fungerar. Men det är rekord på hur länge den har funkat nu iallafall:
    En till sak , jag köpte btr,en på saab, jag fick betala ca 350kr ,kollade upp vad den kostade på mekonomen, där kostade den 1200kr . Har märkt det med saab delar att det är billigare att åka på saab och handla

  17. #17
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: saab 9-3 2,0T 1998 segstartard

    Citat Ursprungligen postat av T-bergman
    Har nu bytt bränsletrycksregulator, och hör och häpna den har funkat hela midsommar helgen Men innan jag blir glad , så måste jag köra lite till med bilen. så jag är säker att den fungerar. Men det är rekord på hur länge den har funkat nu iallafall:
    En till sak , jag köpte btr,en på saab, jag fick betala ca 350kr ,kollade upp vad den kostade på mekonomen, där kostade den 1200kr . Har märkt det med saab delar att det är billigare att åka på saab och handla
    Härligt! Hoppas det håller i sig nu.

    Angående pris på reservdelar så verkar det bero lite på vilken Svenska Bil man vänder sig till. Här i Segeltorp så har du hutlösa priser på det mesta, så oftast lönar det sig att köpa någon annanstans.
    Jag ska nog kolla med dem vad de tar för en BTR för att se hur mycket det skiljer sig från där du köpte din.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

Liknande ämnen

  1. 1998 SAAB 9-5 motor byt
    Av Lingusnv i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-10-17, 17:48
  2. Saab 9-3 S 2,3l (1998)
    Av HermanA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-09, 14:42
  3. Ac Saab 9-3 1998
    Av Viktor burström i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-12, 20:39
  4. Saab 900 Talladega 1998
    Av cagivamannen i forum Projekt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-02, 00:17
  5. AC Kompressor saab 9-3 2.0t -1998
    Av Kalle_ i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-14, 12:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •