Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Min 9-5:a startar inte "ibland"

  1. #1

    Min 9-5:a startar inte "ibland"

    Hej gott folk


    Hej gott folk

    Vänder mig hit eftersom ingen verkstad hittar felet på min bil. Även saab-verkstad hittar inget. Hoppas att någon av er här inne kan hjälpa mig.
    Har en SAAB 9-5 2.0 -03 bensin, manuell som inte startar, men bara ibland.

    Kör jag till jobbet på morgonen så går han igång som en klocka, lika så när jag ska åka hem efter jobbet. Men, om jag åker och handlar och är borta mindre en 8-9 timmar så vill han inte starta. Startmotorn drar runt, inga fel visas i displayern men motor startar inte. Stänger jag av bilen och startar den igen efter att ha kört med den så startar han direkt utan problem. Har testat att stänga av och starta den direkt ett par gånger efter varandra men den startar lika bra. Men när det har stått en stund mellan 30 min - 4 timmar så vill han inte. Man får sitta i bilen och nästan vänta ut den och tills slut så går han ingång efter typ 10 försök med ca 1-2min mellan varje försök.

    Någon som har haft något liknande? Tips på vad det kan vara?

    /Micael

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    78

    Re: Min 9-5:a startar inte "ibland"

    Rör sig varvräknaren då den inte startar?
    Om den inte gör det så skulle jag gissa på trasig vevaxellägesgivare.
    Lyssna om pumpen går. Om den inte går mät spänningen fram till pumpen.
    Om du inte får fram någon spänning så kolla reläet.
    Får du fram spänning utan att pumpen går byt pumpen.
    Detta är det jag spontant tänker på, men det kan ju vara något annat fel.
    Jag har dysss... dissle... dsleex.... ähh vafan läs och skrivsvårigheter.

  3. #3
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 653
    Medlem#
    8924

    Re: Min 9-5:a startar inte "ibland"

    Jag vet inte om detta hjälper men det kan vara relevant. Detta är ett citat från thesaabsite.com

    Extended Crank Time Caused by Check Valve

    There are many issues that can cause extended cranking time during startup. The most common problem is the failure of a check valve located in the top of the fuel pump. What generally occurs here is that the check valve in the fuel line sticks open causing lack of fuel pressure. This usually occurs after the car has been sitting for a while or overnight. The fuel pressure leaks down causing the fuel pump to have to work very hard to push the fuel from the tank to the fuel rail. Similar to vapor lock but not quite. The solution to this is to replace the fuel pump check valve which can be difficult in itself. Another issue that can contribute to extended cranking time after the car has been sitting is a problem with a fuel leak. A leaky fuel system can also cause the exact same symptoms as above with the addition of the fuel smell. Placing a fuel gauge in the fuel rail is the correct way to test to see if the system is leaking down or if a problem exist with the fuel pressure regulator. If a problem exist with the fuel pressure regulator a gauge would show excessive fuel pressure which would also cause starting issues due to a flooding situation.

    NOTE: When doing this job be careful. If you break the link with no check valve in the fitting you will have to replace the entire fuel line because Saab does not offer the fitting by itself. Being a "Bull in a china shop" would not be a good idea here.

    Warning! Be very cautious when attempting this repair because of the dealing with the fuel system FIRE HAZARD!!!!!!!

  4. #4

    Re: Min 9-5:a startar inte "ibland"

    Citat Ursprungligen postat av RobinT77
    Rör sig varvräknaren då den inte startar?
    Ingen jag har tänkt på faktiskt men ska kolla på det nästa gång den inte startar.
    Tack för tipsen Hoppas någon av dessa hjälper.

Liknande ämnen

  1. Motor startar inte alltid på min 9-5a aero 01a "LÖST"!!!
    Av Jimix i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-02-05, 03:31
  2. NG900 startar inte, felsökt "allt" Hjälp...
    Av niohundra i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2008-03-07, 01:01
  3. [LÖST] Bilen startar inte, står och "klickar" NG9-3
    Av Suedish i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 23:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •