Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Öppet Luftfilter mått?

  1. #1

    Öppet Luftfilter mått?

    Har läst nästan allt som skrivits här i forumet om för och nackdelar med öppet filter. Men har bestämt mig att prova å få dit ett APEXi filter.

    Har en Saab 9-3 aero -02

    Va ska man ha för storlek på filtret?
    Är det nån som har ett jr filter på en opti-plåt ifrån speedparts som kan mäta diameter fram och bak & längd på filtret samt diameter på anslutnings hålet?

    Tänkte nämnligen försöka montera APEXi filtret på en Opti-plåt
    Saab 9-3 aero -02 Maptun steg 1

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    1 078

    Re: Öppet Luftfilter mått?

    Citat Ursprungligen postat av vurpen
    Har läst nästan allt som skrivits här i forumet om för och nackdelar med öppet filter. Men har bestämt mig att prova å få dit ett APEXi filter.

    Har en Saab 9-3 aero -02

    Va ska man ha för storlek på filtret?
    Är det nån som har ett jr filter på en opti-plåt ifrån speedparts som kan mäta diameter fram och bak & längd på filtret samt diameter på anslutnings hålet?

    Tänkte nämnligen försöka montera APEXi filtret på en Opti-plåt
    Tänk på att JR-filtret har en sne anslutning för att det ska passa, köper du ett apexi-filter och sätter på kommer det bli väldigt tajt..
    f.d. saabare

  3. #3

    Re: Öppet Luftfilter mått?

    Citat Ursprungligen postat av vurpen
    Har läst nästan allt som skrivits här i forumet om för och nackdelar med öppet filter. Men har bestämt mig att prova å få dit ett APEXi filter.

    Har en Saab 9-3 aero -02

    Va ska man ha för storlek på filtret?
    Är det nån som har ett jr filter på en opti-plåt ifrån speedparts som kan mäta diameter fram och bak & längd på filtret samt diameter på anslutnings hålet?

    Tänkte nämnligen försöka montera APEXi filtret på en Opti-plåt
    tänk på att har rätt avstånd till lmm:en för har du otur så kan lmm:en gå sönder och i sin tur ge boxen fel värden som i sin tur kan göra ett motor ras ! en polare till mig har varit med om det ena kolven smälte ! inte roligt !

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    12
    Den här borde ju lyftas, det är ju ruggigt intressant med ett Apexi filter i en SAAB... *vill ha*

    Nån som har några erfarenheter?
    Saab 9-3 2.0T 185hk -00

  5. #5
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Apexi-filtret har ju fördelen att det är torrt, ingen risk för handhavandefel med oljekladd. Därtill har fabrikatet i andra delar av bilhobbyn mycket gott rykte vad gäller förhållandet luftflöde/rening.

    Men bara för att Dalhems, som för Apexi i Sverige, har en så förskräckligt irriterande hemsida så sket jag i det för egen del.

    Min luftfilterfetischism ska istället tillfredsställas av:




    Typiskt såna grejer jag köper som julklapp till mig själv för rent nöjes skull. Hela förra julen satt jag och kramade en Momo-ratt..

    Sorry for the OT..

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Hehe. men MOMOs rattar är ju jävla klämgoa, om dom inte är för stora
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  7. #7
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Kanske till och med att förstående frun till sist höjer på ögonbrynen inför "mannen i sitt liv" som sitter på julafton och kramar ett luftfilter?

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  8. #8
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Hehe. men MOMOs rattar är ju jävla klämgoa, om dom inte är för stora
    Ahaa, du menar sååå Tog ett tag innan polletten trilla ner..

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    Måste bara säga att denna tråden var rolig att läsa.. hehe

    Det är glädjande att se att folk har så stort motorintresse att de ger sig själva bil tillbehör i julklapp. Jag har också önskat mig ett nytt open air filter till min saab 900 t -95 och nu ska jag minsann ge mig ett i julklapp.

    Tack för alla bra och roliga inlägg !

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trångsund
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Apexi-filtret har ju fördelen att det är torrt, ingen risk för handhavandefel med oljekladd. Därtill har fabrikatet i andra delar av bilhobbyn mycket gott rykte vad gäller förhållandet luftflöde/rening.

    Men bara för att Dalhems, som för Apexi i Sverige, har en så förskräckligt irriterande hemsida så sket jag i det för egen del.

    Min luftfilterfetischism ska istället tillfredsställas av:




    Typiskt såna grejer jag köper som julklapp till mig själv för rent nöjes skull. Hela förra julen satt jag och kramade en Momo-ratt..

    Sorry for the OT..

    /jn
    Äkta kärlek...
    Why settle with less when I can get more....
    ____________________________________
    Saab 9-3 Aero -01, Steg 1, 260 hk/350 Nm

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    280
    Citat Ursprungligen postat av 300MPH
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Apexi-filtret har ju fördelen att det är torrt, ingen risk för handhavandefel med oljekladd. Därtill har fabrikatet i andra delar av bilhobbyn mycket gott rykte vad gäller förhållandet luftflöde/rening.

    Men bara för att Dalhems, som för Apexi i Sverige, har en så förskräckligt irriterande hemsida så sket jag i det för egen del.

    Min luftfilterfetischism ska istället tillfredsställas av:




    Typiskt såna grejer jag köper som julklapp till mig själv för rent nöjes skull. Hela förra julen satt jag och kramade en Momo-ratt..

    Sorry for the OT..

    /jn
    Äkta kärlek...

    ska man ha öppet filter eller inte, var inne på nordic och mappade och robban tyckte jag skulle sätta i orginal burken med K&N filter, för att luften blir så varm, men många bilar som är trimmade 250-500 hk kör ju i stort sett alla med öppet filter, därför jag undrar är för att orginal burken fattas delar till och jag har komplett sats till öppet filter !

    gärna synpunkter, för & nackdelar sam erfarenhet.
    Saab 9-3 Aero -02 Nordic Uhr steg III SÅLD
    http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... age=230524
    #6369

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Här finns en tråd om det.
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... ht=%F6ppet

    Vet inte vad man ska säga... Idag kör jag med ett program som ligger på gränsen av vad T7 kolvarna gillar! Klarar mig dock med borttagen resonansburk och orginalfilter. Men känns som man gärna skulle vilja ha in ännu mer luft.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    280
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Här finns en tråd om det.
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... ht=%F6ppet

    Vet inte vad man ska säga... Idag kör jag med ett program som ligger på gränsen av vad T7 kolvarna gillar! Klarar mig dock med borttagen resonansburk och orginalfilter. Men känns som man gärna skulle vilja ha in ännu mer luft.
    men problemet med öppet är inte det att den får för varm luft ?

    vad är resonansburk ?
    Saab 9-3 Aero -02 Nordic Uhr steg III SÅLD
    http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... age=230524
    #6369

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Problemen med öppet är dels att den får för varm luft och dels att de oftast släpper igenom mer skit.

    Insatsfilter som behöver oljas in har ju en tendens att även de sätta igen LMM.

    Resonansburken hittar du ifall du följer röret från luftburken ner i framskärmen. Där sitter det en burk som luften går igenom.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    89
    I just denna tråd så verkar det ju handla om T7-motorer om jag inte är ute och cyklar helt. Själv har jag fixat så att mitt öppna filter på min T5-motor sitter nere i stötfångaren. Där är ju luften betydligt kallare än precis bredvid motorblocket, även om man har en avskärmning. Nu vet jag inte hur det ser ut med plats i en bil med T7-motor. Och säkerligen har ni redan tänkt på det här som en möjlighet
    På tal om att det kommer in skit osv så kan man säga att det är säkerligen värt att lägga ner lite pengar i ett filter från någon bra firma. JR:s filter har jag fått höra är tunna och släpper in lite skit i motorn. Fick själv ett K/N-filter som tydligen ska vara tjockare.. Hoppas bara att det är sant också
    900 Talladega -98, Nordic steg 3 + lite till kanske
    "Död åt den som ger sig"
    http://www.garaget.org/?car=15518

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trångsund
    Inlägg
    5
    Har funderat mycket på det här och har läst att det finns ett öppet apexifilter i papper som då inte behöver oljas in.
    Apexifiltret är dock inte lika kraftigt som orginalet så det kanske släpper in mer skit.
    men utan resonansburk och filterburk i överhuvudtaget så ska det väl gå bra att "dra" ner filtret mot framskärmen... vet dock inte hur det är med fukt där.
    Why settle with less when I can get more....
    ____________________________________
    Saab 9-3 Aero -01, Steg 1, 260 hk/350 Nm

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Lödöse
    Inlägg
    352
    Har du en sådan avskärmning från speedparts så är anslutningen på det plåtröret som sitter svetsat i avskärmningen 75 mm har jag för mig! Jag har en sån fast till en T5 motor och köpte ett lintec redlinefilter. Det va 160mm långt och fick precis plats när jag vinklade ner det bakom lampan!
    Vet inte om det ser annorlunda ut på T7 bilarna.

    // Tommy
    Saablös just nu! Men kunskapen sitter i.

Liknande ämnen

  1. Öppet luftfilter??
    Av Akemjuk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-12-01, 13:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •