Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Säljannons - har jag för högt pris?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    35

    Säljannons - har jag för högt pris?

    Hej!!

    Försöker att sälja min 9-3:a, vilket inte går så bra. Ett mail har annonsen dragit in på snart fyra veckor. Är priset fel eller är det bara väldigt svårt att sälja en gammal 9-3:a?

    http://www.blocket.se/goteborg/Saab_9_3 ... ?ca=15&w=1

    Nästan så jag börjar fundera på att behålla den som vinterbil, trots att den nya bilen har quattro....

    Mvh
    Henrik

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    76

    Säljannons - har jag för högt pris?

    Om man ska förenkla det så är priset väldigt avgörande, har den kostat, säg 7000 kr så har den nog varit borta på ett litet kick, men det är du nog inte intresserad av gissar jag. Kan gissa att förlusten av kylarvätska skrämmer en del, du vet inte var den tar vägen? Läcker den eller försvinner den in i motorn? För mig känns priset rätt ok, men som sagt, marknaden verkar inte tycka så.
    Saab 9-3 1,8 BioPower 2008
    Cadillac BLS 2,0t FlexPower 2008

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    35

    Re: Säljannons - har jag för högt pris?

    Tyvärr vet jag inte vart kylarvätskan tar vägen....

    Har funderat på att efterdra toppen, men resultatet lär inte märkas förrän till vintern (det är främst då den ibland startar upp lite ojämnt några sekunder samt drar lite vätska). Så även om jag försöker fixa det nu, vet jag inte om problemet är ur världen.

    Kanske blir tvungen att gå ner lite till i pris om jag vill bli av med den? Funderar mer och mer på att behålla den. Tycker det är väldigt mycket bil för så lite pengar.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Säljannons - har jag för högt pris?

    Hej,

    Vem vill köpa en bil som drar kylarvätska? Troligtsvis har du en söndrig topppackning så det lägger sig vatten i en cylinder, därav att den går lite dåligt vid en del kallstarter tills vatnet har avdunstat, detta är ju bara en gissning från mig.

    Annars tycker jag priset låg rätt om bilen varit ok, byte topppackning kostar väl knappt 10k om man lämnar in, så det skrämmer väl en del.

    Lycka till

    Mvh
    Matte

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Säljannons - har jag för högt pris?

    Räcker väl med att det överhuvud taget står nått om brister så börjar folk dra öronen åt sig, även om bristerna är fullt normala för en bil i det skicket.

    Antingen så kör man ju en fuling och inte nämner ett skit om dessa problem som ändå inte märks (så gör väl dessvärre de flesta som säljer gamla bilar) eller så lämnar man in den och får det undersökt, det kan ju vara så enkelt som att det läcker på nått ställe, typ dra åt en slangklämma och så är det löst.

    Men att beskriva ett problem och sen bara säga att man inte vet, sånna annonser tolkar iaf jag det som att säljaren mycket väl vet orsaken, som troligen är rätt dyr att laga och därför försöker låtsas som han inte vet.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    35

    Re: Säljannons - har jag för högt pris?

    I det här fallet kan jag helt ärligt säga att jag inte har en aning om var den drar kylarvatten.

    Förstår att annonstexten kan tolkas på olika sätt till min nackdel, min tanke är bara att vara helt öppen med felen jag vet om.

    Får fundera på hur jag skall gå vidare. Tackar för er input!

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Säljannons - har jag för högt pris?

    Det finns 27 ungefär likadana bilar som din till salu i ditt område. 14 av dessa har lägre pris än din. Den krassa sanningen är att du ICKE får den såld så länge det finns ett antal bilar som är ett bättre köp än din.
    För att göra den till ett bättre köp har du bara två vägar att gå - gör bilen bättre eller priset bättre.

    Nu är jag lite elak men för mig betyder "pedantskött" INTE att bilen är rostig och har fel i motorn. Att sköta bilen innebär inte bara att man skall dammsuga och tvätta den, utan även att man åtgärdar fel och brister som uppstår.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Re: Säljannons - har jag för högt pris?

    Jag hjälpte en min systerson att köpa en 9-3 Aero MY 01 men ungefär samma miltal i vintras. Den var då i hyffsat skick. Snygg såväl in- som utvändigt- Ingen rost, motorn gick bra. Förvisso krävdes nya bromsar och vingen var stulen.

    Den gav vi 18 för och SAABar har sannerligen inte blivit dyrare sen dess. Tror att du måste sänka priset ganska rejält om du vill bli av med den.

    Sen är min erfarenhet av blocketannonsering att antingen säljer man inom två-tre dagar eller så säljer man inte alls. Så har det varit oavsett om jag annonserat ut bilar, däck, gräsklippare, cyklar eller trädgårdsmöbler.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    35

    Re: Säljannons - har jag för högt pris?

    Ny annons kommer ut inom kort med nytt pris (19.500) och lite justeringar i texten. Får se om det ger någon effekt.

    Får jag inte sålt den lutar det åt att behålla den och laga rosten samt åtgärda läckan.

    Tack igen för svaren!!

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Säljannons - har jag för högt pris?

    Tror tyvärr inte det räcker, det är fortfarande 7 likadana bilar i regionen som är billigare, ett par av dem av dem osålda sedan veckovis.
    Ta reda på vad kylvätskefelet är så har du ett bättre utgångsläge. Provtryck systemet hos verkstad så att du har det på papper. Rosten behöver du inte fokusera på i annonsen, ta en bild på bilen där man ser hela sidan inklusive hundbenet med rosten bara så är det bra med det.

  11. #11
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Säljannons - har jag för högt pris?

    Det är inte så enkelt att det är motorvärmaren som läcker i o-ringen? Jag och flera med mig hade så på de 9-5 biopower vi körde på firman. Min tog några deciliter på vintern när jag använde värmaren. Inget på sommaren. Den fuktade lite vid motorvärmarkroppen. Blev antagligen värre när värmaren satt i. Andra hade lite mer och bytte värmaren.

    Provtryck systemet så borde man se om det fuktar vid värmaren. Kan de ha det inkopplat under tiden så borde det bli värre också.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    35

    Re: Säljannons - har jag för högt pris?

    Uteblir intresset (vilket det säkert gör...) så tar jag bort annonsen och lämnar in den för provtryckning och rättar till felet.

    Att det kan vara o-ringen låter logiskt då jag använder motorvärmaren under vintern, hoppas det är så enkelt!

    Tackar för tipset om provtryckning samt o-ringen!!

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    35

    Re: Säljannons - har jag för högt pris?

    Såld för 15.000:- Lite för billigt, men ändå skönt att den är såld!

Liknande ämnen

  1. Högt pris för en långmilare?
    Av kikkan i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-11-14, 20:54
  2. Har jag satt för högt pris?
    Av 900R i forum Allmänt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-10-17, 14:29
  3. Högt pris på hjulinställning....
    Av Andypandy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2005-08-05, 00:57
  4. Orimligt högt pris för en hjulinställning eller?
    Av Andypandy i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-28, 12:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •