Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: 900 aero -84 till -86

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    318

    900 aero -84 till -86

    Vad bör man ge för en sådan bil?
    Saab 9-5 Aero Biopower Steg3+

  2. #2
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Det é jättesvårt att säga att den ska vara värd så här många kronor för att det é en sådan här årsmodell o för att den har rullat så här många mil.

    Säg att om den é i gott skick, så kan du få ge 15'000-20'000 kr för den.

    Kan ju komma undan billigare oxå...

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Var och kollade på en i Göteborg.

    Såg ut att vara i halvbra skick. Sönderrostad skärmkant fram och bak.

    Kommer dock fram och hela bilen är ett skabb.

    Rinner olja överallt i motorrummet, taket hänger, stolen är sönder och det är rost överallt.

    Till råga på det vela han ha 10.000kr för bilen. Erbjöd honom 5000kr men det tacka han nej till. Kändes mer som att det var en bil att ge bort.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  4. #4
    Helt original TurboAndes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    676
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Var och kollade på en i Göteborg.

    Såg ut att vara i halvbra skick. Sönderrostad skärmkant fram och bak.

    Kommer dock fram och hela bilen är ett skabb.

    Rinner olja överallt i motorrummet, taket hänger, stolen är sönder och det är rost överallt.

    Till råga på det vela han ha 10.000kr för bilen. Erbjöd honom 5000kr men det tacka han nej till. Kändes mer som att det var en bil att ge bort.
    Luktar blocket....

    Iallafall är det en av de snyggaste saab byggt!
    SAAB 900 Turbo Lyx -83, SAAB 9000 Aero -93
    SAAB 9-5 ARC -05, SAAB 9-5 Vector -08

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    863
    Medlem#
    3519
    Vad får man för en sån bil i nyskick då? Säg att den gått... 6000 mil?

    (Den tog första och andra plats på Årsmötet i slalomcupen också.. Helt original.. )
    //frazor - 3519
    9000 CS 2.3 Turbo S á la -92 | Soligt i Malibu.
    Ubi dubium ibi libertas.

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Citat Ursprungligen postat av frazor
    Vad får man för en sån bil i nyskick då? Säg att den gått... 6000 mil?

    (Den tog första och andra plats på Årsmötet i slalomcupen också.. Helt original.. )
    Mycket pengar..
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    975
    Citat Ursprungligen postat av frazor
    Vad får man för en sån bil i nyskick då? Säg att den gått... 6000 mil?

    (Den tog första och andra plats på Årsmötet i slalomcupen också.. Helt original.. )
    Fanns en og900 cab på blocket för ett tag sedan, var en 88 om jag inte minns fel och den hade gåt ca869 mil eller något sånt, den begärde dom ca 230 tusen för hitta en gammal pärla och du får lägga rejälp med kosing

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    863
    Medlem#
    3519
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Citat Ursprungligen postat av frazor
    Vad får man för en sån bil i nyskick då? Säg att den gått... 6000 mil?

    (Den tog första och andra plats på Årsmötet i slalomcupen också.. Helt original.. )
    Mycket pengar..
    Jamen.. det är ju ändå en ~20 år gammal bil...
    Ge mig en höftning? 40'? 50'? Mer?
    //frazor - 3519
    9000 CS 2.3 Turbo S á la -92 | Soligt i Malibu.
    Ubi dubium ibi libertas.

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Citat Ursprungligen postat av frazor
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Citat Ursprungligen postat av frazor
    Vad får man för en sån bil i nyskick då? Säg att den gått... 6000 mil?

    (Den tog första och andra plats på Årsmötet i slalomcupen också.. Helt original.. )
    Mycket pengar..
    Jamen.. det är ju ändå en ~20 år gammal bil...
    Ge mig en höftning? 40'? 50'? Mer?

    Hade du kommit med den i sommras och allt var i kanonskick. Inredning, motor ja allt. Då skulle jag fasiken ha gett dig runt en 50-60´..

    Var i sommras helt inne i att köpa mig en men än ´hur jag letade var det omöjligt att hitta någon som var i skapligt orginalskick och med 10.000mil under huven.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829
    Citat Ursprungligen postat av frazor
    Vad får man för en sån bil i nyskick då? Säg att den gått... 6000 mil?

    (Den tog första och andra plats på Årsmötet i slalomcupen också.. Helt original.. )
    Va dessutom ORG monterad stereo .. Carion med SAAB tryck på

    Otroligt snygg bil ..
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    863
    Medlem#
    3519
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Citat Ursprungligen postat av frazor
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Citat Ursprungligen postat av frazor
    Vad får man för en sån bil i nyskick då? Säg att den gått... 6000 mil?

    (Den tog första och andra plats på Årsmötet i slalomcupen också.. Helt original.. )
    Mycket pengar..
    Jamen.. det är ju ändå en ~20 år gammal bil...
    Ge mig en höftning? 40'? 50'? Mer?

    Hade du kommit med den i sommras och allt var i kanonskick. Inredning, motor ja allt. Då skulle jag fasiken ha gett dig runt en 50-60´..

    Var i sommras helt inne i att köpa mig en men än ´hur jag letade var det omöjligt att hitta någon som var i skapligt orginalskick och med 10.000mil under huven.
    Well. Jag svär att de enda 'fel' vi hittat är ett blekt klistermärke i motorutrymmet, lite krom som trillat av från grillen (men man får stå bra länge för att hitta det), och så vet jag att den lilla spännremmen för varningstriangeln är utbytt efter rostangrepp på det äkta originalet från 85.. Just det, 'plyschluddet' på hatthyllan är nästan lite solkig längst ut också, efter för många lyft över tjugo års tid... :-)

    Jag tror även ägaren betraktar plasten i kofångarna som lätt solblekta, men jag kan inte svära på det själv.. samma sak med handtaget till bakluckan. Handtaget är det fastställt att det är solblekt, faktiskt.

    Sen tror jag inte att det är nått mer.. Den är nästan som Harris 9000 från 91, fast då denna är dubbelt så gammal har den också gått dubbelt så långt... Låter helt naturligt tycker jag. :-)

    (Som ni ser hittar man brister även på det bästa... och vilka brister sen!! )

    Jag skojar inte när jag säger att den bilen är som ny att köra och åka i. Då är det ju alltid lite kul att hålla koll på eventuellt värde också..
    //frazor - 3519
    9000 CS 2.3 Turbo S á la -92 | Soligt i Malibu.
    Ubi dubium ibi libertas.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    318
    Om man tar en som är ett renoveringsobjekt och har varit avställd dom senaste 3 åren, klassisk saab-rost och den har rullat närmre 40.000 mil. Vad ska man begära för den?
    Saab 9-5 Aero Biopower Steg3+

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Citat Ursprungligen postat av Per J 1051
    Om man tar en som är ett renoveringsobjekt och har varit avställd dom senaste 3 åren, klassisk saab-rost och den har rullat närmre 40.000 mil. Vad ska man begära för den?

    Beroende på hur pass stort renoveringsobjekt det är.

    Rosten är alltid farlig, hur ser övriga drivlinan ut. En bil som gått 40.000mil har gått långt men kan även vara mycket fräschare än en som gått 20.000mil. Har du något du ska sälja?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Citat Ursprungligen postat av frazor

    Well. Jag svär att de enda 'fel' vi hittat är ett blekt klistermärke i motorutrymmet, lite krom som trillat av från grillen (men man får stå bra länge för att hitta det), och så vet jag att den lilla spännremmen för varningstriangeln är utbytt efter rostangrepp på det äkta originalet från 85.. Just det, 'plyschluddet' på hatthyllan är nästan lite solkig längst ut också, efter för många lyft över tjugo års tid... :-)

    Jag tror även ägaren betraktar plasten i kofångarna som lätt solblekta, men jag kan inte svära på det själv.. samma sak med handtaget till bakluckan. Handtaget är det fastställt att det är solblekt, faktiskt.

    Sen tror jag inte att det är nått mer.. Den är nästan som Harris 9000 från 91, fast då denna är dubbelt så gammal har den också gått dubbelt så långt... Låter helt naturligt tycker jag. :-)

    (Som ni ser hittar man brister även på det bästa... och vilka brister sen!! )

    Jag skojar inte när jag säger att den bilen är som ny att köra och åka i. Då är det ju alltid lite kul att hålla koll på eventuellt värde också..


    Ja du, vissa gånger får man en tår i ögat när man tänker hur bra skötta de måste vara. Byter dessa bilar aldrig ägare?

    Har spanat in en 900 Aero som brukar stå vid en kyrka som ser ut att vara i riktigt bra skick. Stannat och letat efter ägaren men utan att hitta någon. Den där 900 Aero kommer väl bara att bli dyrare ju längre det går. Håller han den dessutom under 10.000mil är det ju ett plus.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    259
    Medlem#
    4881
    När vi snackar vad man får göra med en bil...

    Kort briefing. Min og900 Aero -87 är i gott skick. Har gått en 300 sommarmil varje år dom senaste åren. 16900 mil på mätaren. Rostfri och behandlad av Mr. Cap varje sensommar. I dagsläget är den relativt orörd (ankbad och 3" avgas, varav avgaset börjar jag bli lite less på). Jag har dock en uppsättning Aero92 som är omborrade och ett airflowkit. Men jag vet inte om jag vågar slänga på prylarna . Hädar man då? Vad tycker ni? Jag har ju iof hela vinter på mig att överväga. Den blir ju fläskigare...men det tar emot en hel del...

    Edit: Airflow satt visserligen på en liten stund då bilden på avataren togs
    900 Aero -87, 3" avgas resten orginal.
    Citroën BX 14 -91 - Vinterräsern. Extrautrustad med Momo-växelspaksknopp!

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    863
    Medlem#
    3519
    apan: vi kan inte avgöra åt dig om det är hädelse eller inte.
    Jag tycker det är roligt med styling, för det visar att man lägger tid på bilen. Samtidigt är något av det stiligaste som finns välvårdat originalutseende, särskilt när det blir färre av de fina fräscha bilarna.

    Det är bara dina egna extroverta böjelser som kan säga dig vilken bilstil du helst framför. Det finns gott om supportrar i båda lägren...

    Som ledtråd till fälgarna, har det någonsin suttit såna fälgar original på bilen i fråga, eller om de kommer från samma tidsepok smälter allting ihop lättare. Airflow vet du bara själv.
    //frazor - 3519
    9000 CS 2.3 Turbo S á la -92 | Soligt i Malibu.
    Ubi dubium ibi libertas.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    318
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Citat Ursprungligen postat av Per J 1051
    Om man tar en som är ett renoveringsobjekt och har varit avställd dom senaste 3 åren, klassisk saab-rost och den har rullat närmre 40.000 mil. Vad ska man begära för den?

    Beroende på hur pass stort renoveringsobjekt det är.

    Rosten är alltid farlig, hur ser övriga drivlinan ut. En bil som gått 40.000mil har gått långt men kan även vara mycket fräschare än en som gått 20.000mil. Har du något du ska sälja?
    Jag är spekulant på en -84a. Jag får väl dra dit och se hur den ser ut.
    Saab 9-5 Aero Biopower Steg3+

Liknande ämnen

  1. 9-5 MY 02 AERO ratt växlas till 07 AERO hjälp
    Av Turbo-Madsen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-09-16, 10:40
  2. [LÖST] Byta till Aero turbo, samma effekt som Aero vid chippning? 9000 2.3 Turbo
    Av Fisherboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 17:42
  3. Uppgradering bakbromsar till 9-5 aero -02 från 9-5 aero-00
    Av MITH i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-27, 11:35
  4. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-07-12, 19:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •