Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Trafikräkning (trafi-kräkning?)

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Trafikräkning (trafi-kräkning?)

    Jag bor väldigt nära en väg (typ huset är 1m från vägkanten) och av någon för mig outgrundlig anledning så är det 70(!) på denna väg genom byn.
    Jag vet att det har gjorts försök att få ner hastigheten men det har inte varit intressant att göra något åt det från kommunens sida.
    Jag har märkt att det är _väldigt_ mycket pendlingstrafik genom byn, det är nämligen nära nog tomt på vägen förutom i pendlingstid.

    Jag skulle nu vilja, på något sätt, göra en privat trafikmätning. I första hand antal fordon, men jag vet ju att man kan se hastighet på vissa mätgrunkor och det är väl inte fel.

    Jag har kollat lite på att använda en kamera för att analysera trafikflödet, men det är både dyrt och komplicerat (om man skall programmera själv!).

    Så, eftersom detta forum är typ, den bästa källa till information, kunskap och framförallt resurser så ställer jag frågan här:
    Nån som kan något om tekniken bakom trafikmätningar på så sätt att man skulle kunna ordna det själv?
    Jag har sett att det tydligen är pneumatik man använder i de här slangarna som ligger på vägen, kanske skulle man kunna fixa nått sånt själv, enkelt?

  2. #2
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627

    Re: Trafikräkning (trafi-kräkning?)

    Har du gjort en förfrågan och bett dom göra en trafikmätning?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    461
    Medlem#
    10088

    Re: Trafikräkning (trafi-kräkning?)

    Enklast möjliga för att göra en "privat" trafikräkning är 2 st fotoceller som du kopplar så att du mäter tiden mellan den första bryts, tills den andra bryts. Detta ger dig både hastighet och antal bilar. Dock så krävs det att du kan mäta en fil åtgången. Går inte det så blir det betydligt mer komplicerat och kräver antingen pneumatisk eller magnetoresistiv mätning.
    Claes Myhrman
    Assumption is the mother of all fuckups

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    116

    Re: Trafikräkning (trafi-kräkning?)

    Tänker på såna där räknare som finns i en del affärer, som blir +1 när man bryter IR-strålen. Finns det någon stolpe i mitten av vägen någonstans på sträckan? Typ ett trafikljus, övergångsställe, eller nåt annat bra man kan fästa en fotocell på?
    Annars får du mäta på hela vägen, då får du ju totalt antal passerade bilar under mättiden (blir lite feltal när de möts precis vid cellen).

    Annars får du väl ta ledigt en halvdag och sitta med en vanlig http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tem ... tnr=330001
    9-3 BioPower 2.0t Vector SS -08

  5. #5
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627

    Re: Trafikräkning (trafi-kräkning?)

    Citat Ursprungligen postat av mammon
    Enklast möjliga för att göra en "privat" trafikräkning är 2 st fotoceller som du kopplar så att du mäter tiden mellan den första bryts, tills den andra bryts. Detta ger dig både hastighet och antal bilar. Dock så krävs det att du kan mäta en fil åtgången. Går inte det så blir det betydligt mer komplicerat och kräver antingen pneumatisk eller magnetoresistiv mätning.
    Fast det behövs ju inte mätas fil, det är ju totala trafiken oavsett riktning som är intressant.

    Frågan är om fotoceller pallar att vara utomhus? Laser är ju ett bättre koncept då, men det märks ju på priset.

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Trafikräkning (trafi-kräkning?)

    Direktavkännande fotoceller, dvs givare utan behovet av reflektor, finns. Finns iaf upp till två meters avkänning. Dessa är dock oftast/alltid dyrare än vanliga med reflektor (eller sändare) så de är kanske inte aktuella. (Dock kan man ju ha tur och hitta "kina-grejer" eller liknade till bra pris.)

    Ett exempel på direktavkännande givare: https://mysick.com/PDF/Create.aspx?Prod ... ture=en-US
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: Trafikräkning (trafi-kräkning?)

    Hej,

    All in, kör IVA!
    Counting and Measuring Vehicles Speed
    http://www.youtube.com/watch?v=dlZEakHc ... re=related

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Trafikräkning (trafi-kräkning?)

    Kul med alla tips!

    Jag köpte en sån där IR-räknare på Clas i sjön, och det funkar, men vägen är aningens bred så det blir lätt fel. Jag måste driva ner en bättre stolpe på andra sidan (på sidan närmast huset finns en lyktstolpe) så reflexen sitter stadigt, men det är ändå på gränsen att det går vilket gör att mätningen är för osäker. Jag skall dock ta tag i det lite mer nu i juli. Uppenbarligen pallar grejjerna att vara utomhus då de varit ute ett par veckor i allt möjligt väder.

  9. #9
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Trafikräkning (trafi-kräkning?)

    Erfarenheter av ir-givare mm säger att för säkrare avläsning så skärma av givare och reflex från direkt solljus. Ett par kapade PET-flaskor som målas svarta (eller tejpas) funkar fint.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •