Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Byte till elstolar OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    14

    Byte till elstolar OG9-3

    Hej,

    Jag bytade ikväll till skinn el-stolar i min saab og9-3 men lyckas inte få stolarna att röra på sig!!! har jag missat något? måste jag göra något särskillt för att få dom att fungera?

    Tacksam för snabba svar då jag behöver bilen

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 030
    Medlem#
    6220

    Re: Byte till el stolar

    Hade du el-stolar innan?

    Om inte, drog du el till stolarna för styrningen? om du inte gjorde det så finns det ingen kräm till stolarna förutom assvärmaren.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    14

    Re: Byte till el stolar

    Nej, drog ingen el till stolarna trodde dom skulle få det genom kontaktdonet för stols värmen och det.

    Någon som har ett elschema för stolarna. eller är det samma som 900ans elstol med minne för den har jag hittat ett schema till.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    780
    Medlem#
    4900

    Re: Byte till el stolar

    Prova sök "montera elstolar " vill minnas att det finns för 9-3 trådar med 9-5 vet jag att det finns
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    685
    Medlem#
    6934

    Re: Byte till el stolar

    Eftersom jag också håller på med denna operation kan jag vidarebefodra lite hjälp

    Citat Ursprungligen postat av -Foffe-
    Tjena. Ja det stämmer. Du behöver dra en plus kabel till varje stol. Samt "tjuvkoppla" en grej på passagerarstolen.
    Jag tog ström direkt ifrån säkringshållaren där org elstolar är inkopplade.
    Sen drog jag sladdarna bort till stolarna. Där kopplade jag in dem i den stora kontakten undertill.

    Jag har för mig att jag tog bilder på det hela. MEN jag vettifan vart jag har dem nu.

    Här är vad någon annan skrivit:
    Förarstolen
    *från säkring 17 till stift 4 till minnet kan ha funnits i kontakten redan
    *från säkring 16 till stift 1
    *Jorden finns redan i kontakten


    Passagerarstolen
    *från säkring 5 till stift 1
    *från twice stift 3 till stift 29 (styrning) kan jordas direkt och då kan man styra stolen hela tiden
    *Jorden finns redan i kontakten

    Det är ju lättare om man ser det framför sig. Twice'n är den lilla dosan på framsidan om passagerarstolen. Som sagt så plockade jag bort den och satte en sladd mellan två av kontakterna/stiften

    Ledsen att jag inte kan vara till mer hjälp. Var trots allt tre år sedan jag gjorde den operationen.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    14

    Re: Byte till el stolar

    Härligt, dragit ström och fått förarstolen att funka nu iaf. tar passagerarstolen imorgon.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276
    Medlem#
    8666

    9-3 Aero säten i 9-3 1999, hur ska man koppla för att få elmanöv och stols minne.

    Hej!

    Jag har skaffat mig aero säten från 9-3. elsjusteringen eller minnena fungerade inte. satte även i en säkring på plats nummer 5.

    Tips uppskattas

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    314
    Medlem#
    7504
    Om jag inte missminner mig måste alla kablar dras nya in till DICE boxen för att det ska fungera. Någon annan kan kanske konfirmera detta.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-10-06 klockan 19:27. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276
    Medlem#
    8666
    Jag fattar det som så att jag behöver dra 2 separata kablar från säkringsboxen till stolarna så ska tydligen elstyrningen funka och för att få igång minnet så behöver jag dra en kabel till I bus. Om jag har fattat det rätt?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    298
    Medlem#
    9591
    för att kunna hjälpa dig bör man veta om dom gamla stolarna var helt manuella el om det var el ?var det ingen el så måste du dra några kablar för att det ska fungera. du måste dra 2 kablar från I-Bus/twice som sitter i golvet under förarstolen,skarva in dig på grön kabel som sitter i stift38 i twice.dra den till h29-1 stift 15,dra sen en vit kabel från twice stift 15 till h29-1 stift 19,sen måste du skarva in dig på krimp J 123 tror det ska vara en gul/grå kabel,dra den till stift 4 h29-1,då ska förarstolen fungera,om även passagerarstolen är el måste du dra kabel även dit,men inte samma som förarstolen,lycka till
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276
    Medlem#
    8666
    Hej!

    Tack så jättemycket för denna värdefulla informationen! Ber om ursäkt för att jag inte medelade att det alltså handlar om elsjusterade med minne på förarplatsen och bara elsjusterad på passagerarplatsen.

    Dom gamla stolarna var helt manuella med enbart sätesvärme.

    Tror att jag har lokaliserat TWICE:EN

    http://www.americanautolock.com/Saab...20Removal.html

    Så om jag har förstått rätt för förarplatsen så ska jag koppla så här för att få elfunktion och minne?

    GRÖN stift 38 från TWICE till H29-1 Stift 15
    VIT stift 15 från TWICE till H29-1 Stift 16
    GUL GRÅ från krimp j123 till H29-1 Stift 4

    Det stämmer bra att det är gul och grå kabel från krimp j123 enligt WIS men vart hittas denna mer exakt?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-10-06 klockan 19:28. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    298
    Medlem#
    9591
    krimp j 123 sitter ca 230mm från vänster främre tröskelkanal mot stolsbalken,hittar du den inte så kommer den från kopplingshus H33-3 stift 20,blått skarvhus på konsolen under vänster A-stolpe,alltså till vänster om din vänsterfot typ,bakom mattan som går upp där,sen ska Vit kabel från twice kopplas in på stift 19 i H29-1 inte stift 16 som du skrev.tänk även på att du måste ha stift i olika storlekar till kabeln du drar o kopplar.
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276
    Medlem#
    8666
    Aha! just ja, stift 19 ja, skrev fel i min förra post. Fasen alltså, kan man inte köpa en kabelmatta separat på saab för att koppla in elstolar?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-10-06 klockan 19:28. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    298
    Medlem#
    9591
    nej,det är en komplett kabelhärva som går runt hela bilen typ,bara olika förgreningar o skarvar.men beställ hem stift till kontakthus h29-1 så är det fort gjort.
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276
    Medlem#
    8666
    Ok! Köper man dessa på saab?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-10-06 klockan 19:28. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    298
    Medlem#
    9591
    ja,säg till vilka kablar du ska ha stift till,det är olika storlekar på dom beronde på vilket nummer som du ska stifta i H29-1,storleken på stiften beror på att det är olika grovlek på kablarna.
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  17. #17
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Har kopplat lite nu....

    Har kopplat in 12V direkt från säkringsboxen till Blå/röd i stift 1 i H29-1 och sedan grön I-bus till stift 15, samt vit I-bus till stift 19. När jag skall testköra stolen så klickar det bara under stolen...förslag?

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  18. #18
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Kan svara mig själv ang stolen som inte lirade... Efter timmar av felsökning i kablage, jordpunkter, knappar osv så lyckades jag ringa in PSM-modulen som den mest troliga felkällan. Modulen klickade i ett av reläerna och blev varm med spänningen på så beslutade att byta modulen. Fick med extremt fina Aero -00 säten så satte i stället i dom och det lirade...

    Men som sagt, mest trolig felkälla var PSM-modulen!

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    314
    Medlem#
    7504
    Trevligt att det gick bra! Ska göra samma manöver på min till våren. Hur löste du det på passagerarsidan? Köpte du kontakter osv från Saab? Vore fint om du gjorde någon kortare typ av summering.
    MVH
    Owla
    Senast redigerat av Moderator den 2021-10-06 klockan 19:29. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  20. #20
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Kan dra en summering både för passagerarsidan och förarstolen... Kan börja med kontakter osv. Jag fick med bilens kontakter med stolarna, men hade även varit och inhandlat lite kabelstift på Saab som senare visade sig vara onödiga Jag har en hel kabelhärva med rätt kontakter, samt två framstolar så behövs något så hojta till Vill du ha stolarna så står dom i Köping och du kan få dom för en spottstyver


    Förarstolen:

    Stift 1 Röd/Blå matas med 12V spänning, 2,5 kvadrats kabel avsäkrat med 30A. Det är fördraget el fram till säkringspanelen, men inte därifrån, så jag valde att skarva in mig med skarvklämma och dra egen kabel via tröskelkanalen fram till stolen. Avsäkringen gjordes med en hängsäkring för flatstift från Biltema.

    Stift 2 svart kopplas till jord, 2,5 kvadrat. På min var denna kabel fördragen

    Stift 19 Vit I-bus, skarvade in mig mellan vänstra stolsskenan och instegslisten.

    Stift 15 Grön I-bus, skarvade in mig på samma ställa som vita I-bussen.

    Stift 4 Gul/Grå dras via krimp J123 till säkrings via kontakthus H33-3, 0,75 kvadrat. Denna kabel ligger mot TWICE(?) och är styrström till styrmodulen i stolen som gör att stolen inte kan manövreras med nyckeln urtagen. Denna kabel var fördragen på min bil.


    Passagerarstolen:

    Stift 1 Röd/Blå. 12V matning via 2,5 kvadrats kabel från säkringsboxen, inskarvad med skarvhylsa. Drog kabeln bakom panelerna hela vägen till passagerarens A-stolpe och drog ner den till tröskelkanalen och ut till stolen.

    Stift 2 Svart. Jordkabel på 2,5 kvadrat. Fördragen på min bil

    Stift 29 Gul/Blå, 0,35 kvadrat(?), tunn som fan. Skall även den dras till TWICE(?) egentligen där den jordas när nyckeln är i och triggar reläet i stolen. Tror det är stift 3 på TWICE, men det ser du ju på färgen. Jag orkade dock inte riva mer och drog i stället kabeln till en av jordpunkterna på passagerarens A-stolpe. Detta gör dock att stolen alltid kan manövreras.


    Jag funderar dock på att när tillfälle ges sätta ett vanligt relä på passagerarstolens matning och ta styrströmmen från tex cigguttaget så att stolen bara kan manövreras när spänningen är på...bara för att vara på den säkra sidan. Det borde inte krypa ström trots konstant jordning på stolens relä, men jag är hellre safe than sorry
    Senast redigerat av Moderator den 2021-10-06 klockan 19:29. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

Liknande ämnen

  1. Byte av elstolar NG9-3 -08
    Av origo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-03-26, 09:00
  2. Byte till elstolar OG9-5
    Av Thomas #1629 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-09-21, 13:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •