Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Saab 9-5 2.3t, problem att gasa iväg.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    38

    Saab 9-5 2.3t, problem att gasa iväg.

    Hej!

    Min flickvän kom precis hem och berättade att bilen har blivit lustig, när hon ska gasa iväg och ger mycket gas så beskrev hon bilen som "vov-vov", ljudmässigt som en ostabilt tomgång alltså. Och jag uppfattar det som den inte varvar upp utan varvar upp lite, ner, upp osv, men sen går den bra när hon kommit iväg och fått upp varvet lite. Det ska gå bra om man gasar lite och smyger iväg.

    Jag ska ut och provköra senare och kan beskriva bättre när jag själv provat. Men tänkte att jag kan skriva inlägg nu direkt för att se om någon känner igen det direkt och om det kan vara ett vanligt fel.

    Tändkassetten brukar väl pajja på 9-5orna, hur blir symptomen då? Men låter lustigt att det skulle vara tändningsrelaterat, då den hänger med när man kör på höga varv sen och bara jävlas när man ska gasa iväg. Mer troligt låter väl som något med luft eller bränsle snarare. Turbo borde väl uteslutas också då den inte laddar så tidigt?

    Tack på förhand.
    Saab 9-5 2.3t -99

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 572

    Re: Saab 9-5 2.3t, problem att gasa iväg.

    Citat Ursprungligen postat av Pantern
    Hej!

    Min flickvän kom precis hem och berättade att bilen har blivit lustig, när hon ska gasa iväg och ger mycket gas så beskrev hon bilen som "vov-vov", ljudmässigt som en ostabilt tomgång alltså. Och jag uppfattar det som den inte varvar upp utan varvar upp lite, ner, upp osv, men sen går den bra när hon kommit iväg och fått upp varvet lite. Det ska gå bra om man gasar lite och smyger iväg.

    Jag ska ut och provköra senare och kan beskriva bättre när jag själv provat. Men tänkte att jag kan skriva inlägg nu direkt för att se om någon känner igen det direkt och om det kan vara ett vanligt fel.

    Tändkassetten brukar väl pajja på 9-5orna, hur blir symptomen då? Men låter lustigt att det skulle vara tändningsrelaterat, då den hänger med när man kör på höga varv sen och bara jävlas när man ska gasa iväg. Mer troligt låter väl som något med luft eller bränsle snarare. Turbo borde väl uteslutas också då den inte laddar så tidigt?

    Tack på förhand.

    Spjällhus i limp home.
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    38

    Re: Saab 9-5 2.3t, problem att gasa iväg.

    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Spjällhus i limp home.
    Ah, då ska motorlampan lysa med?
    I så fall får väl diagnos bli första felsökning.

    EDIT: Läst lite om det nu och ser att man mekaniskt kan återställa det. Men då är ju frågan, varför skulle den gå i limp home-läge? Då borde det vara något fel någonstans?

    Samt, vilken säkring för att nollställa felkod om motorlampan lyser?
    Saab 9-5 2.3t -99

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    38

    Re: Saab 9-5 2.3t, problem att gasa iväg.

    Har nu vart nere och kollat och det är inte limp home-läge på spjällhuset. Samt ingen motorlampa.

    Jag startade bilen först och kollade så motorlampan inte lös, men stängde av rätt fort. Sen kollade jag spjällhuset. Och efter att allt såg bra ut där så startade jag bilen igen och då kom det ett vitt rökmoln. Men bara "ett moln", och fortsatte inte. Jag gasade lite och såg inte direkt något i backspegeln, förutom lite smått med rök, ungefär som en kall bil på vintern. Så inga mängder, den svarade bra på gas när jag stod utan växel/belastning och varvade. Körde dock inte bilen något.

    Såg sen att bakom avgassystemet låg det lite sot på asfalten.

    Så frågan är väl nu, kan det vara turboras? Men då borde det väl ryka som bara den när man gasar upp?

    Vågar jag ta bilen på en testtur? Blev orolig av röken. Vill ju inte att det ska bli värre direkt.
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    38

    Re: Saab 9-5 2.3t, problem att gasa iväg.

    Verkar vara turbon. Verkar som den fortfarande går, då det låter som det när jag gasar upp. Lite oljud dock, skrammel typ ibland.

    Var lite oljigt här och var när jag tittade ner. Jag har markerat ställena med rött på två bilder jag hittade: http://forumbilder.se/images/3762012125507c972.jpg
    (Oljigt/kletigt där det är inringat i rött)

    Så verkar som turbon snart ger sig, och bilen ryker vitt hela tiden. Men nu ska jag bara försöka transportera den 3.5 mil, men så länge det finns olja i motorn borde det väl gå? Röken är väl bara pinsamt att åka med i så fall, annars är det ju inget.

    Kan jag göra något enkelt på en parkeringsplats för att se om det är turbon? Annars får jag transportera den hem den till föräldrarna där det finns plats att skruva ner den. Men skulle ju vara bra att veta innan, så man kan beställa grejerna direkt.
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-02-13, 01:00
  2. Saab märke till huven och bilen dör när ja åker iväg direkt?
    Av loviatar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-06-18, 22:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •