Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: mitt laddtryck har dött?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    131

    mitt laddtryck har dött?

    äger en saab 9000 cd 93:a 200hk som laddtrycket dog efter att kvällen innan tucktad den lite så apc gick in och bröt, sen spelade jag lite för länge med musik så batteriet dog så jag fick kabla igång den dagen efter och när jag skulle åka då hade den bara 0,2 i laddtryck?

    p,s tror inte att det var magnetventilen ge mig tips det vore vänligt
    saab 9000 cse 2,0 ltt 98 steg 3 från nordic men helsystem 3 tums 270hk+ 400nm+

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    545
    Det är inte så att armen till wastegaten har hoppat av då? Kolla det först.
    Om du undrar var den sitter så finns bra bilder i FAQ:en.

    //jon
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 689
    Citerar mig själv ur en annan tråd:

    När armen hoppade loss från min WG försvann ju allt laddtryck ...




    Alltså det som kallas "retaining clip" som saknas & då lossnar "rod end" från "wastegate lever"

    För mig hände detta precis då bilen startades efter att ha stått ett tag, kanske det att den var kall & vibrationer då mororn gick igång som fick armen att hoppa loss.

    Fortfarande lagat med ett gem.

    Lätt att kolla om den sitter där, bara att krypa under bilen & titta upp bakom kylaren.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    131
    ska genast gå och kolla
    tack för tipset
    saab 9000 cse 2,0 ltt 98 steg 3 från nordic men helsystem 3 tums 270hk+ 400nm+

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    131
    nej sprinten satt kvar och armen gick att dra fram och tillbaka utan problem, men rycker jag slangen W från mv då laddar den helt in på det röda eller 0,9 har en graderad mätare å, men jag har hört att det inte e så bra att åka med den ur så jag satt tillbaks den, vad kan då mitt fel vara?

    Tack för tipset ändå
    saab 9000 cse 2,0 ltt 98 steg 3 från nordic men helsystem 3 tums 270hk+ 400nm+

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    545
    Kan ju va MV som är trasig... testa att byta med nån "polare" och se om det funkar.
    Tror man skall kunna avgöra om den är hel genom att blåsa i anslutningarna på den, men det får nån mer kunnig berätta om....
    Ett tips är att använda sökfunktionen, går att hitta mycket.

    //jon
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    772
    Citat Ursprungligen postat av wesslan_theman
    Kan ju va MV som är trasig... testa att byta med nån "polare" och se om det funkar.
    Tror man skall kunna avgöra om den är hel genom att blåsa i anslutningarna på den, men det får nån mer kunnig berätta om....
    Ett tips är att använda sökfunktionen, går att hitta mycket.

    //jon
    Nja, det beror på vilket läge den lilla brickan i MV fastnar i. I ett visst läge kan man blåsa i vissa hål, i ett annat läge ett annat. Ibland kan den fastna mitt emellan och då blir det helknasigt.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    545
    Citat Ursprungligen postat av NiklasO
    Citat Ursprungligen postat av wesslan_theman
    Kan ju va MV som är trasig... testa att byta med nån "polare" och se om det funkar.
    Tror man skall kunna avgöra om den är hel genom att blåsa i anslutningarna på den, men det får nån mer kunnig berätta om....
    Ett tips är att använda sökfunktionen, går att hitta mycket.

    //jon
    Nja, det beror på vilket läge den lilla brickan i MV fastnar i. I ett visst läge kan man blåsa i vissa hål, i ett annat läge ett annat. Ibland kan den fastna mitt emellan och då blir det helknasigt.
    Jåa, helknåas...
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 768
    Citat Ursprungligen postat av saabster
    nej sprinten satt kvar och armen gick att dra fram och tillbaka utan problem,
    Låter som det gick väldans lätt?
    När WG-dosan är frisk brukar man kunna få ta i rätt bra för att få den att öppna.

    Citat Ursprungligen postat av saabster
    men rycker jag slangen W från mv då laddar den helt in på det röda eller 0,9
    Hmmm, din bil har ett original laddtryck på 1.00 bar med APC-ventilen inkopplad och rycker du slangen skall det ladda betydligt mer än så....
    Samtidigt skriver du "helt in på det röda" vilket i normalfallet betyder >1.00 bar.

    Tycker ditt problem luktar trasig WG-klocka alternativt trasig turbo.
    Är stången inte avhängd och du har ett laddtryck på 0.2 bar tyder det på fel i den "regionen".
    Original GLT skall annars vara 0.4 bar.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    131

    okej

    hhm ja för kvällen innan så gasa jag på rätt så häftigt på låga växlar så apc löste ut hela tiden så man fick starta om den sen hände det så men då orka jag inte bry mig att starta om så jag åkte tillbaks och lät den stå över natten sen bara var den så.
    då kanske armen fick jobba rätt så hårt till wastegate dosan?

    är den svår att byta lär man tänka på nått?
    tack för tipset jonte
    saab 9000 cse 2,0 ltt 98 steg 3 från nordic men helsystem 3 tums 270hk+ 400nm+

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    131

    ps

    armen gick ganska så lätt, med tre fingrar, på en hand drog du den fram och tillbaka enkelt
    saab 9000 cse 2,0 ltt 98 steg 3 från nordic men helsystem 3 tums 270hk+ 400nm+

Liknande ämnen

  1. Var är mitt laddtryck med min GT35?
    Av BjörnR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-06-26, 18:45
  2. Mitt laddtryck svajjar ?
    Av saabluthman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-10, 17:22
  3. efterlysning: mitt laddtryck??
    Av Frosth__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-10-25, 14:12
  4. Knepigt med mitt ställbara laddtryck
    Av Goalunatek i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-02-20, 13:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •