Har försökt hitta någon tråd som sammafattar köpråd på ng9-3/9-3ss (i mitt fall är jag intresserad av de tidigare årsmodellerna 03-06). Allt jag skriver nedan har jag saxat/hittat i andra trådar, jag har ingen ng9-3 men sugen på att köpa en = det jag skriver nedan kan vara helt fel.... Så rätta / lägg gärna till detta ni som har en bil och kan detta...

generellt;

linear - basmodell
arc - läder, kjolar och lite andra attribut inriktade på komfort, lite US spec
vector - ungefär samma nivå som arc men med mer sportig framtoning
aero - 210hk motor standard, mer "nedlackad plast", många av "paketen" är standard på aeron, dessutom, 03ans aero extra utrustad - större bromsar och 6vxl låda standard

1.8i, snikmotor utan turbo med kamrem
1.8t, 150hk
2.0t, 175hk, exakt samma som 1.8t utom mjukvaran
2.0T, 210hk, större turbo och andra hw ändringar
dieselmotor/låda, vilka kombinationer?

manuella 6-v lådan är att föredra över 5-v
automaten är 5-v och törstig

pluspaket - mugghållare och annat smått lull-lull
pilotpaket - elstolar, farthållare, textilmattor
horisontpaket - backvaranare, aut. avbländbara & fällbara speglar, regnsensor
xenon - tillvall på alla, H7 är dåligt på halvljus, undvik

Ljud
Inbyggt i bilen, går inte att montera bort radio/stereo.
3 nivåer, display och knappsats går inte hand i hand
utan display
med liten display
med nav/färgskärm
75w
150w
300w
cd-6-växlare eller singel cd, båda i instrumentpanel

Sammanfattning typfel

Drivlina

* Balanskedjor som sträckaren fallerar på och kuggar över (ej miltalsberoende, ev orsakat av drivlineryck/kärringstopp), balansaxeln driver även vattenpump. Kostnad 15-20.000. Sett till beståndet ett inte så vanligt fel. (Troligen vanligare på 03/04?)

* Växlellåda, problem med vissa modeller/årsmodeller (06?)

* Garretturbo (1.8t, 2.0t) känsligare än 210/aeroturbon

* Igensatta spridare (biopower)

Hjulupphängning

* Bananstag bakvagn (övre bakre länkarmarna) med utslitna gummibussningar, byte hela bärarmen nödvändigt

* Brustna fjädrar (framförallt 03-04 då de saknar gummislang kring nedersta varvet) Materalkostnad <2000kr.

* Knarr i framfjädring (framförallt 03-04 då de saknar gummislang kring nedersta varvet) pga grus och skräp mellan talrik & fjäder, kör nedför trottoarkanter eller fartgupp för att testa

* Knarr i krängningshämmare (torrt gummi, arbetskostnad 700kr + bussningar 300kr, alt bara smörja)

* Stötdämpare som klapprar, tom 07, kör på kullersten för att framkalla

* Kärvande fjäderbenslagringar, sämre konstruktion fram till 07, fukt kommer in. 03/04+06 speciellt drabbat. Styr max sida till sida och lyssna efter missljud, fjäderspjong Materalkostnad <500kr.

* Kärvande bakbromsar

Kaross

* Lacksläpp/ärgade backspegelfäste (03-06)

* Blekta dörrhandtag (03/04)

* Hydralslangar cab (04)

* Trasiga innerskärmar

* Bakre övre bromsljus som spricker


Elektronik

* Pixelfel i displayer (03)

* Radio, allmänna fel, de flesta försvinner vid uppdatering av mjukvara (03-06)

* Rattknappar, glapp i knappar eller styrenheten vid rattkolonnen (03-06)


Inredning

* Knarrande inredning 03-06, speciellt 03, tidiga 04.

* Elstolar skallrar

* Stolar knarrar (03-06)

* Bälten rullar inte upp sig (03-04)

* Glapp/ärjade nycklar/transponders (03-04)

* Kupefläkten kärvar pga vatten kommer in, åtgärdas genom att smörja fläkten eller byta den (1500kr piratfläkt), 2h jobb. Borra dräneringshål och montera plastskydd

Edit: blev köp av en 04a 9-3CV vector 175 automat, på fakturorna som hängde med kunde jag se att bla nedan bytts;
Förarbälte, nyckeltransponder, kupefläkt, plus nya bromsar och skivor har jag för mig det stod. Även en "kampanj" är stämplad i boken men vet ej vad det är då det bara är en kod (cabslangarna?).

Jag har blekta dörrhandtag och backspegelfästet har ärgat tidigare (är omlackat)

Tycker, trots att fläktfakturan inte var gammal att fläkten "kvittrar" lite ändå på lågt varvtal.

Bilens inredning knarrar lite men inte farligt för en cab.

Jag har inget knak/knarr från fjädringen men har heller inte fullständig dokumentation av fakturor så det kan ju vara bytt.

Min bil har ett däcktrycksövervakningssystem som inte funkar.
Dessutom verkar radion inte vara uppdaterad, för sökfunktionen verkar sisådär på radion, den hamnar ofta på brusig mottagning så man manuellt får söka "sista biten" för bra mottagning.
Säkert kommer jag hitta fler saker. Men många av typfelen verkar ha funnits och rättats till...