Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Cabköpråd

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    216

    Cabköpråd

    Tanken börjar allt mer närma sig beslut. Vi vill ha en cab.
    Med tanke på att vi inte haft det förut kikar v på en lite billigare för att sas känna oss för. Dvs en 08 och framåt är inte aktuellt.

    Således har tankarna främst rört sig kring en 04 Aero alternativt en välutrustad och snygg 1,8 eller 2,0. Priserna börjar på ca 110 för exemplar som inte kan misstänkas vara fullagade i Litauen.....

    Plötsligt såg jag ett par jättefina exemplar av förra modellen, dvs Aeros från 02.
    Dylika som bara gått sommarmil och verkar vara entusiastskötta kostar kring 100.
    Hur upplevs de gentemot den nya modellen avseende köregenskaper, ljud och kvalitetskänsla?
    Prismässigt står alltså ett superex med ca 5-7000 mil av gamla modellen mot en ickeAero som gått 12000 av nya modellen.

    Hur skulle du välja.

    Ett inte helt oviktigt argument är att det verkar vara betydligt lättare/billigare att etanolkonvertera den gamla modellen.

    Alla former av tips och råd mottages med tacksamhet!
    - 9-3 SS Aero cab -04

  2. #2

    Re: Cabköpråd

    Nya modellen. Bättre på allt, utom priset.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    216

    Re: Cabköpråd

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Nya modellen. Bättre på allt, utom priset.
    Det där var väl nästan ett lite väl enkelt svar.
    Att en nykonstruerad bil är bättre än dess föregångare har jag snappat upp, men är en bil som gått dubbelt så långt, som är basutrustad, som har en mindre motor oc är avförsta årsmodellen av en ny konstruktion bättre än ett toppexemplar av sista årsmodellen av den förra?

    Är T8 motorerna i allt väsentligt bättre än T7-motorerna?

    Drar den nya modellen med lilla turbon mindre soppa än den gamla med Aeromotorn?

    Är det inte så bökigt att etanolkonvertera som jag inbillar mig?

    Är väghållningen bättre på en 04 som gått 12000 mil än på en 02 som gått 5000 mil?

    Sitter man skönare i sätena i 04an än 02an?

    Sen finns det andra saker som säkert är ofrånkomligt bättre med den nya:
    Den är kanske tystare med taket uppe?
    Vridstyvheten lär vara bättre. Märkbart vid vanlig körning?
    Den ser modernare ut även om jag har svårt att säga huruvida en icke-Aero från 04 är mycket snyggare än en Aero från 02. En 08-12 är överlägset snyggast!
    - 9-3 SS Aero cab -04

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    479

    Re: Cabköpråd

    Citat Ursprungligen postat av Dadid

    Det där var väl nästan ett lite väl enkelt svar.
    Att en nykonstruerad bil är bättre än dess föregångare har jag snappat upp, men är en bil som gått dubbelt så långt, som är basutrustad, som har en mindre motor oc är avförsta årsmodellen av en ny konstruktion bättre än ett toppexemplar av sista årsmodellen av den förra?
    -I fallet og9-3 vs ng9-3 JAAAAAAAA

    Är T8 motorerna i allt väsentligt bättre än T7-motorerna?
    -Ja

    Drar den nya modellen med lilla turbon mindre soppa än den gamla med Aeromotorn?
    -Ja

    Är det inte så bökigt att etanolkonvertera som jag inbillar mig?
    -Vet ej, det finns väl fungerande T8 suite nu??

    Är väghållningen bättre på en 04 som gått 12000 mil än på en 02 som gått 5000 mil?
    -JAAAA

    Sitter man skönare i sätena i 04an än 02an?
    -JA

    Sen finns det andra saker som säkert är ofrånkomligt bättre med den nya:
    Den är kanske tystare med taket uppe?
    -Vet ej
    Vridstyvheten lär vara bättre. Märkbart vid vanlig körning?
    -Vet ej
    Den ser modernare ut även om jag har svårt att säga huruvida en icke-Aero från 04 är mycket snyggare än en Aero från 02. En 08-12 är överlägset snyggast!
    -Jag själv tycker dom är lika fina att titta på
    Jag hade en 9-3 cab -99 för några år sen. Körde 1500 mil med den en sommar innan ja sålde den. Kass framvagn, trång kupe och gnirkande tak gör att om ja ska köpa nån cab i framtiden blir det garanterat en ng9-3!
    Det är vad ja tycker iaf, andra tycker säkert annorlunda... Är ju dock prutläge på högt prisade saabar.
    9-5 2.3 2007

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Cabköpråd

    Beror ju också väldigt mycket på vilket li njespel och formfaktor man tycker om, jag har personligen lite svårt för utseendet hos ng 9-3 cab <=2007, medan jag tycker og 9-3 är betydligt renare i linjerna.
    Varför vill du etanolkenvertera en cab?
    /Johan

  6. #6
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Cabköpråd

    Det handlar lite om vad du är ute efter.

    Jag hade bestämt mig för en m/01-m/02 Aero cabbe, och har provkört ett större antal innan jag slog till på min m/04. Tyckte/tycker fortfarade en viggen/aero-cabbe av den gamla modellen är såååå jäkla snygga. Gärna sänkta, feta hjul och lite väss....

    Anledningen varför jag inte köpte den äldre då??
    de tidigare 9-3 cabbarna (m/99-m/02) är väldigt snygga att titta på, men kör man över ett brunnslock så skallrar hela bilen redan orginal så man tror nåt är trasigt.
    De kändes väldigt veka i karossen, och även med taket uppe är de inga under av komfort.

    Av en ren slump ptovkörde jag just den m/04 2,0t Vector jag nu har, och det var som att kliva in i en annan värld.
    Bilen gick tyst, utan skrammel och rassel över ojämnheter, den var rymligare fram och kändes helt enkelt betydligt modernare.
    Den kostade iofs 50.000 mer än jag tänkte mig från början, men jag har inte ångrat valet.

    Dock...
    eftersom jag är en sån där stolle som gillar att ha en låg bil, med breda hjul och mer effekt så kan jag bara berätta:
    - Sänksatsen gör bilen stötigare, 19-tummarna bullrar och slingrar sig mer än org 17-tum, och nu när jag löpt linan ut även under huven så bullrar, pyser och låter den som faan.
    Men jädrar va skoj den är.
    Men min sambo tycker nog att jag förstört bilen lite...

    Och eftersom jag tidigare provkört en del ombyggda og9-3'or med stora hjul och hårt chassi och valt bort dem för att de var för stötiga/slingriga/bullriga o.s.v. vet jag nu att det egentligen inte spelar nån roll, min ng9-3'a är inget under av komfort längre...

    Och har man sånna planer, så kan man lika gärna trimma hårt och bygga väghållning på en og 9-3.
    Skillnaden mellan en stötigt/bullrigt og9-3 ombyggd aero cabbe och en stötigt/bullrigt ombyggd ng 9-3 cabe är inte så stor.

    Men skall man köra hyfsat original, utan sänksats och feta hjul, och kanske ett steg1 så går det inte att jmf en den gamla 9-3'an med den nya. De är från olika planeter.
    ng9-3 caben är tyyyysssst som örginal. Som att köra vilken std bil som helst.

    Så åk och provkör ett par av varje innan du bestämmer mig.

    Ballaste cabben är dock en gammal 900-turbo-cabbe från sent 80-tal.
    Men en sån kostar multum om de skall vara i bra skick.


    edit:>
    Etanolkonvertering av en ny är lika enkelt som en äldre.
    Bara tanka i mjukvara.

    Men så mycket man normalt kör med en cabbe så är det egentligen bara vettigt att etanolkonvertera om man jagar max effekt.
    Sopparäkningen kommer vara det lilla jmf med tvätt/lackbehandling/puts
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 645

    Re: Cabköpråd

    Citat Ursprungligen postat av Dadid
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Nya modellen. Bättre på allt, utom priset.
    Det där var väl nästan ett lite väl enkelt svar.
    Att en nykonstruerad bil är bättre än dess föregångare har jag snappat upp, men är en bil som gått dubbelt så långt, som är basutrustad, som har en mindre motor oc är avförsta årsmodellen av en ny konstruktion bättre än ett toppexemplar av sista årsmodellen av den förra?

    Ja, i känsla att köra tycker jag, dock är en linear -04 inte snyggare än en Aero -03


    Är T8 motorerna i allt väsentligt bättre än T7-motorerna?

    Lättare att få ut "lagom" effekt i T7-spisarna för rimliga pengar, hyfsat lätt att nå 300hk



    Är väghållningen bättre på en 04 som gått 12000 mil än på en 02 som gått 5000 mil?

    JA! Väghållningen på en -03 och en -04 CV går inte att jämföra. En SS Cab kan du mata på i +200km/h med en hand på ratten, men en og9-3 i samma hastighet kräver stadig tvåhandsfattning och en skvätt dödslängtan.

    Sitter man skönare i sätena i 04an än 02an?

    Nej, Aero -02 har grymt sköna säten, jag upplever dock att man sitter högre i den gamla og9-3an, vilket leder till mer hårrufs och mindre upplevd vägkänsla.

    Sen finns det andra saker som säkert är ofrånkomligt bättre med den nya:
    Den är kanske tystare med taket uppe?

    Ingen större skillnad.

    Vridstyvheten lär vara bättre. Märkbart vid vanlig körning?

    Se svar angående väghållning
    Den ser modernare ut även om jag har svårt att säga huruvida en icke-Aero från 04 är mycket snyggare än en Aero från 02. En 08-12 är överlägset snyggast!
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    216

    Re: Cabköpråd

    Tack för himla bra svar!
    Utfallet var ungefär som jag förväntade mig, men jag uppskattar mycket att ni tog er tid att upplysa mig.

    Appropå inget har jag noterat att det finns ett par riktigt otäcka bilar till salu på blocket. Dels en fd skrotad USA-bil som är aggresivt prissatt och står på en firma i Varberg.
    Dels en en eller ett par med tveksam bakgrund på firma med tvivelaktigt rykte i Örebro.

    Jakten går vidare...

    Anledningen till etanolfunderingarna är att. Bilen kommer att funka som hustruns åkatilljobbetbil. Den 9-5 2,3t Vector -04 vi har idag går som en dans på etanol. Fortsätter gärna på det spåret om det är möjligt.

    MVh

    David
    - 9-3 SS Aero cab -04

  9. #9
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Cabköpråd

    Om bilen skall fungera som pendlarbil så skulle jag välja ng9-3, pga anledningarna som har beskrivits tidigare i tråden.
    /Johan

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092

    Re: Cabköpråd

    Eftersom du är ute efter en etanol cabbe så kan jag inte låta bli att marknadsföra min 9-3 Aero lite. Utan konkurrens dessutom den billigaste og9-3 aero cabben i Sverige!

    I övrigt tro jag absolut att ng9-3 cab är bättre på det mesta, förutom saabkänsla och formspråk, samt stolarna vet i tusan om de inte är skönare också

    http://www.blocket.se/malmo/Saab_9_3_Ae ... =23_11&w=0

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    216

    Re: Cabköpråd

    Jag blir inte klok över prisbilden på cabarna.

    Denna 08 tycker bilpriser.se skall kosta 159000 hos handlare. Handlaren i fråga värderar den till 224000. Inte höjer väl sommarvärmen priset med 60000?
    http://www.blocket.se/halland/Saab_9...tm?ca=23_3&w=2

    Hjälp mig gärna hitta ett bra köp upp till max 170000, gärna Biopower

    Mvh

    David
    - 9-3 SS Aero cab -04

  12. #12
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Cabköpråd

    Citat Ursprungligen postat av Dadid
    Inte höjer väl sommarvärmen priset med 60000?
    jo, det gör ju det...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Re: Cabköpråd

    Kan väl också passa på att marknadsföra en bil som snart blir till salu.

    En 9-3 Vector 2.0t automat som gått långt (22 000 mil) men om jag förstår det nu kommer vara billigast i ng 9-3 cabben i Sverige (eller hela Europa???).

    Färg: Svart med grått läder. Hel och fräsch bil, men det är klart att milen syns, men samtidigt prissatt därefter...

    Ska besiktigas på måndag. Förutsatt att den knallar igenom så är den på blocket så fort jag hinner i nästa vecka.

  14. #14
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Cabköpråd

    Berätta priset på en gång då?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #15
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Cabköpråd

    Citat Ursprungligen postat av Lostmygun
    Kan väl också passa på att marknadsföra en bil som snart blir till salu.

    En 9-3 Vector 2.0t automat som gått långt (22 000 mil) men om jag förstår det nu kommer vara billigast i ng 9-3 cabben i Sverige (eller hela Europa???).

    Färg: Svart med grått läder. Hel och fräsch bil, men det är klart att milen syns, men samtidigt prissatt därefter...

    Ska besiktigas på måndag. Förutsatt att den knallar igenom så är den på blocket så fort jag hinner i nästa vecka.
    årsmodell??
    och billigast i sverige borde innebära under de 85-90 som gråimportörerna kränger sina importerade felfria toppexemplar(?) för...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    216

    Re: Cabköpråd

    En merkostnad på 60 känns inte aktuellt:-(
    Generellt, tycker ni att bilpriser.ses indikationer är vettiga för cabarna eller bygger de möjligen på priser för ganska slitna ex?

    Perr, hur långt hade din gått när du hade den ute till försäljning?
    - 9-3 SS Aero cab -04

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    216

    Re: Cabköpråd

    Citat Ursprungligen postat av Lostmygun
    Kan väl också passa på att marknadsföra en bil som snart blir till salu.

    En 9-3 Vector 2.0t automat som gått långt (22 000 mil) men om jag förstår det nu kommer vara billigast i ng 9-3 cabben i Sverige (eller hela Europa???).

    Färg: Svart med grått läder. Hel och fräsch bil, men det är klart att milen syns, men samtidigt prissatt därefter...

    Ska besiktigas på måndag. Förutsatt att den knallar igenom så är den på blocket så fort jag hinner i nästa vecka.
    Denna finns till salut i Helsingborg och har legat ute länge:
    http://www.blocket.se/helsingborg/Sa...tm?ca=23_3&w=0
    - 9-3 SS Aero cab -04

  18. #18
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Cabköpråd

    Citat Ursprungligen postat av Dadid
    Perr, hur långt hade din gått när du hade den ute till försäljning?
    9000 mil
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    202

    Re: Cabköpråd

    Citat Ursprungligen postat av Dadid
    Appropå inget har jag noterat att det finns ett par riktigt otäcka bilar till salu på blocket. Dels en fd skrotad USA-bil som är aggresivt prissatt och står på en firma i Varberg.
    Dels en en eller ett par med tveksam bakgrund på firma med tvivelaktigt rykte i Örebro.
    Nja... Angående skrotade USA-bilar så ska vi komma ihåg att i USA skrotar man bilar även vid små skador. En skrotad bil KAN vara ett kap, men behöver inte vara det. Vår cab är en sådan skrotad USA-bil. Säljaren stack aldrig under stol med att den varit krockad utan skickade oss bilder på hur bilen sett ut då de ropat in den på skrotauktionen. Nu 4 år senare är det enda vi sett av att den varit krockad att någon gjort ett dåligt lackjobb på motorhuven som vi lämnat in för att få fixat nu.

    Vi har en og 9-3 Viggen. Stortrivs med bilen, men väghållningen är ju inget man ringer hem om så att säga.
    9-3 Viggen Cab -00 "Humlan" http://www.garaget.org/sword7
    9-5 TiD -10 "Leif"
    Mitsubishi Galant Avance -01 som dragbil.
    Skoda Fabia Greenline "Fabbe" pendlarvagnen

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    216

    Re: Cabköpråd

    Citat Ursprungligen postat av Sword
    Citat Ursprungligen postat av Dadid
    Appropå inget har jag noterat att det finns ett par riktigt otäcka bilar till salu på blocket. Dels en fd skrotad USA-bil som är aggresivt prissatt och står på en firma i Varberg.
    Dels en en eller ett par med tveksam bakgrund på firma med tvivelaktigt rykte i Örebro.
    Nja... Angående skrotade USA-bilar så ska vi komma ihåg att i USA skrotar man bilar även vid små skador. En skrotad bil KAN vara ett kap, men behöver inte vara det. Vår cab är en sådan skrotad USA-bil. Säljaren stack aldrig under stol med att den varit krockad utan skickade oss bilder på hur bilen sett ut då de ropat in den på skrotauktionen. Nu 4 år senare är det enda vi sett av att den varit krockad att någon gjort ett dåligt lackjobb på motorhuven som vi lämnat in för att få fixat nu.

    Vi har en og 9-3 Viggen. Stortrivs med bilen, men väghållningen är ju inget man ringer hem om så att säga.
    Det är rätt man skall inte dra alla över en kam, men i detta fallet har bilkraken tappat 12000 mil på väg över Atlanten via Litauen.
    - 9-3 SS Aero cab -04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •