Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Steg 1 Saab 9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    240

    Steg 1 Saab 9-5

    Min Saab 9-5 -98 har snart gått 23000 mil. Det är mycket utbytt på den genom åren och nyligen byttes hela kamkjedjan. Tidigare gjordes en mindre motorrenovering då den drog olja, bland annat honades en cylinder och det byttes ramlager i den.

    Känns nästan som det mesta i motorn är utbytt och jag har lagt ner för mycket pengar på den Men idag är den inte värd så mycket om jag skulle sälja den så den får rulla ett par tusen mil till.

    Frågan är om man ska våga sig på ett steg 1 på den. Har funderat länge på detta. Vad tror ni? Idag har den inga oljeproblem, koppling och växellåda fungerar kanon.

    Jag gasar inte på jättemycket heller eller kör våldsamt med den men skulle såklart vilja ha de extra hästarna i den. 2.3liters motor och turbon har även den nu nästan 9500 mil utan haverig och då är det Garrett turbon.

    Oljebyten sköts os.
    /Magnus

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    322

    Re: Steg 1 Saab 9-5

    Fortsätt sköta om bilen som du gör idag så är det inga problem.

    Steg 1 är fortarande inom säkerhetsmarginalerna för din motor och bör inte vara några problem.
    Visst finns det alltid en ökad risk för problem när man höjer effekten i bilen, det kommer du aldrig ifrån.

    Låt alltid motorn komma upp i arbetstemperatur innan du gasar, segdra inte, sköt service, gärna extra oljebyte så kommer din bil troligtvis rulla många mil till.

    När du väljer programvara säg till och välj någon du litar på. Ta ingen blocket-trimmare som erbjuder steg 1 för 500 spänn.
    Kan vara hur bra som helst, men kan lika gärna vara raka motsatsen.

    Kolla hos t.ex. Maptun eller Nordic.

  3. #3
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    441

    Re: Steg 1 Saab 9-5

    Risken med trimning (redan vid steg1) är att kopplingen börjar slira och behöver bytas, speciellt om bilen har gått så pass mycket som 23 000 mil. Ett kopplingsbyte ligger runt 10 000:- på SAAB verkstad.
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    240

    Re: Steg 1 Saab 9-5

    Ja det är väl sånt man är nervös för, vill inte plöja ner så mycket mer pengar i bilen mer. Får väl införskaffa mig en Aero 04-05 istället de är inte så dyra idag ändå.
    /Magnus

Liknande ämnen

  1. Steg för steg byte av växellådsolja Saab 9-5 (man)
    Av maaaakn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-10-30, 05:00
  2. Ska renovera växellådan. Finns det någon steg för steg hjälp
    Av mmegaman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-07, 11:54
  3. Saab 9000 2,0T 150hk olika steg och toleranser på steg.
    Av Connsann i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-15, 12:47
  4. Svar: 49
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 11:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •