Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hastighetsmätare och ABS Saab 9-5

  1. #1

    Hastighetsmätare och ABS Saab 9-5

    Började med att ABS-lampan tändes. Vid nästa tur var ABS-lampan släkt igen.
    Nu har dock ABS-lampan tänts igen och även hastighetsmätaren har lagt av.

    Har googlat runt lite, kan det vara ABS-styrdonet? Sitter detta under säkringsdosan ungefär?

    Om en kuggkrans på en av drivknutarna är defekt har jag förstått att ABS-lampan också tänds, men påverkar det hastighetsmätaren? Funderar på var det kan vara lämpligt att börja felsöka...

    Till saken hör också att jag har haft lite problem med topplockspackningen på bilen. Det har så att säga "jäst över" i expansionskärlet, så man funderar ju på om denna vätska på något vis påverkat ABS-styrdonet (om det sitter där under säkringsdosan, väldigt nära expansionskärlet). Är det så?

    Bilen är en 2,3 ltt med automatlåda från 1998.
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  2. #2

    Re: Hastighetsmätare och ABS Saab 9-5

    ABS-givare vänster bak ger signal till hastighetsmätaren.
    Signaturlös

  3. #3

    Re: Hastighetsmätare och ABS Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    ABS-givare vänster bak ger signal till hastighetsmätaren.
    Okej, det kände jag inte till. Vad kan troligaste felkällan vara?
    ABS-styrdonet påverkar väl också båda hastighetsmätare och ABS:en?, men kan också vara givare vänster bak alltså?

    Om man kopplar in ett diagnosinstrument, går det att läsa ut vad som felar då? Fungerar förresten de billiga som man hittar på Biltema, eller läser dessa bara motorns felkoder?

    Tack för svar förresten!
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  4. #4

    Re: Hastighetsmätare och ABS Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB
    ABS-styrdonet påverkar väl också båda hastighetsmätare och ABS:en?, men kan också vara givare vänster bak alltså?
    ABS-styrdonet läser av givarna och styr bromsarna och skickar hastigheten till resten av bilen, t.ex. hastighetsmätaren. Det kan alltså vara fel på styrdonet.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5

    Re: Hastighetsmätare och ABS Saab 9-5

    [quote=Göran Larsson]
    Citat Ursprungligen postat av "Anders_SAAB":1sz8zyuw
    ABS-styrdonet påverkar väl också båda hastighetsmätare och ABS:en?, men kan också vara givare vänster bak alltså?
    ABS-styrdonet läser av givarna och styr bromsarna och skickar hastigheten till resten av bilen, t.ex. hastighetsmätaren. Det kan alltså vara fel på styrdonet.[/quote:1sz8zyuw]

    Okej, så troligt är alltså att det antingen är fel på ABS-styrdonet eller givare vänster bak? Lite halvtrist att givaren sitter inkluderad i hela navet...

    Går det med en felkodsläsare att se vilken av dessa möjligheter som felar? Funderar på om jag ska börja med att spruta lite kontaktspray i anslutningen på kontaktdonet. (På förekommen anledning).
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    112

    Sv: Hastighetsmätare och ABS Saab 9-5

    Styrdonet påverkar även hastighetsmästaren som folk säger. Min ABS tändes ibland och hastighetsmätaren dog. Sedan kundebden komma tillbaka igen. Jag skruvade loss elektroniken på styrdonet och skickade iväg det och sedan har allt funkar fint efter det.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Liknande ämnen

  1. död hastighetsmätare saab 9000cse -95
    Av jonac i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-03, 09:28
  2. Hastighetsmätare saab 9000
    Av Peter Jansson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-16, 08:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •