Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Driver inte Saab 900 T16 og

  1. #1

    Driver inte Saab 900 T16 og

    Tjenare, har problem med min Saab 900 T16 1993.
    det som hände var att ja skulle köra ut från en korse och då sluta den helt plötsligt att driva, första absolut tänkbara var lådras men får in alla växlar skit fint, lådan känns riktigt bra men spelar ingen roll vilken växel jag lägger i för den vägrar att driva varken framåt eller bakåt. hastighetsmätaren går som vanligt men som sagt den driver inte, la mig ner med en gång och kände och ruckade i drivaxlarna men även dom känns bra, samma med kopplingen, den är precis lika stum och fin som den var innan, prövade att lägga i 5an och gasa upp den lite för att försöka höra nåt och hörde ett litet svagt missljud men inget större. någon vänlig själ som kan veta vad det kan vara? vore väldigt tacksam för svar..

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Driver inte Saab 900 T16 og

    Kontrollera att lamellaxeln är hel, dvs axeln från kopplingen till lådans primärväxel
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3

    Re: Driver inte Saab 900 T16 og

    ska göra det, ska ta isär kåpan och skit fram och se om man kan se nåt. det är i såna här lägen man önskar att man hade haft en vanlig sugis 8v H-motor, lite mer lättskruvat och framförallt bättre med plats.

  4. #4

    Re: Driver inte Saab 900 T16 og

    har kollat lamellaxeln nu och den är hel och bra, fina splins och så, även lamellen ser bra ut, så vad i herrans namn kan det vara?? återstår ju egentligen nu bara att det kan vara lådan, men känns jävligt skumt när den känns riktig i lägena :S

  5. #5

    Re: Driver inte Saab 900 T16 og

    efter lite till skruvande då jag tagit loss locket till växellådan för att kolla sprinten så ser jag att när ja växlar inne i bilen så flyttar den perfekt i lådan med, med andra ord ingen fel i lådan med ´varken fingret eller nåt annat, då lådan fungerar som den ska, kopplingen gör det och att drivaxlarna e hela så blir ja gråhårig av vad problemet kan vara? finns ju inte så många mer altenativ, vädligt tacksam för svar om nån vart med om nåt liknande eller nån har någon teori av vad det kan vara för något?!?

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    816

    Re: Driver inte Saab 900 T16 og

    Og är inte så farliga att komma på vad som är boven i det hela.

    Har mina aningar om vad det är, men hur är din körstil, varit med om något konstigt ljud eller annat struligt senaste tiden?
    "Född i kvarnkurvan på Kinnekulle Ring
    #7277 Saab 9-3 Aero Coupe -01

  7. #7

    Re: Driver inte Saab 900 T16 og

    enda va att den börja dra åt vänster en del innan det hände men inget så, jadu min körstil, visst kör inte som ja hade ägg under varken gaspedalen eller bromspedalen självklart gasar jag en hel del, men ja fläcker inte och rycker i grejerna, spinner aldrig med svänga hjul för vet hur det blir med drivknutarna. samma som ja bryter aldrig in växlarna så på en skala 1-10 så kanske 7

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Driver inte Saab 900 T16 og

    Börja dra åt vänster luktar ju diff nånting och isåfall ett intern fel i lådan. Lär ju får åka ut... En motorlyft i og900 är lätt, förhållandevis, den skall uppåt ihop med lådan.
    En del og900 lådor verkar plötsligt bara dö, i ett lugnt skede utan förvarning. Andra plågas som bara fan med trimmad maskin och bara håller och håller....
    MEDLEM 7032.

  9. #9
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285

    Driver inte Saab 900 T16 og

    Ja, funkar hastighetsmätaren så snurrar diffen och då borde således allt vara helt fram till dess. Moa borde problemet sitta runt diffen. Den kan du iofs få ur utan att ta ur lådan, men blir lite trixigare

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Högsby
    Inlägg
    109

    Re: Driver inte Saab 900 T16 og

    yttre drivknut? kolla om någon drivaxel snurrar när du har växel i!
    9-5 aero -05 v70 d5 -06 opel corsa -00

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    41

    Re: Driver inte Saab 900 T16 og

    Jag är helt övertygad om att din axel till diffdreven har röket rätt av så att säga-
    Råkade ut för precis samma dilemma, med min gamle aero. växlarna gick i hur fint som helst, men jag stod precis still på vägen.

    Plocka bort kåpan till diffen, så ser du direkt om allt är helt. Är det helt så är jag väldigt förvånad.

    Lycka till!
    "8292"

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456

    Re: Driver inte Saab 900 T16 og

    Skulle sätta mina pengar på en drivknut. Hissa upp framvagen och snurra på ett hjul i taget så ser du så drivaxlarna snurrar.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bilen driver inte framåt OG9-3 -99
    Av Mio i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-10-08, 20:20
  2. Saab 9000 2,3 -94 Drivproblem, driver inte på växel
    Av j0nnie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-27, 18:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •