Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Svajig gång vid fullt gaspådrag! saab 9-5 2,0t

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    15

    Svajig gång vid fullt gaspådrag! saab 9-5 2,0t

    Hejsan! Min bil har tappat turbo kraften känns det som. ifrån 2000rpm och uppåt så händer det inte mycket! CE lampan tändes när jag byta remmen på den så jag tog in den på verkstad och dom fick fram att Magnetventilen va kass så jag byta den. Problemet kvarstod.

    Jag har kollat Wg, staget och luckan, Fungerar perfekt!

    Dubbelkollat Magnetventilen. fungerar den med.

    Testade även att har bilen på tomgång och spruta startgas över slangar och dy, Den gick inte upp i varv, så den drar inte in tjuvluft. Med andra ord så läcker han inte tryck någonstans.

    Saab 9-5 2,0t ifrån 1998
    Mätarställning: 24xxx

    Nyligen bytt Turbo. Problemet uppstod när fläktremmen gick.

    Mvh

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163

    Re: Svajig gång vid fullt gaspådrag! saab 9-5 2,0t

    Lyser CE fortfarande, eller är den numera släckt?
    Startgas hittar inte alla läckor, det effektivaste är att trycksätta insugssidan och sedan använda såpvatten.
    /Johan

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    15

    Re: Svajig gång vid fullt gaspådrag! saab 9-5 2,0t

    Japp, Ce lampan lyser fortfarande... Kan tillägga att Wastegaten INTE öppnar. Tycker det låter som att bilen inte kan bygga upp tillräckligt med tryck. Så någonstans mellan turbo och insug läcker det. Men jag har inte den blekaste om var jag ska kolla :/ har tummen mitt i näven när det gäller bilar ^^

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    15

    Re: Svajig gång vid fullt gaspådrag! saab 9-5 2,0t

    Testade precis rycka R ut ur Mv för att se om där blev någon skillnad. Och det blev det inte. Tänkte höra det här "limpe home mode" kan det inträffa på 98- årsmodell med ?

    Mvh

  5. #5

    Re: Svajig gång vid fullt gaspådrag! saab 9-5 2,0t

    om du har möjlihet å lesa ut felkoder via obd så underlättar det felsökning,annars finnes det film på youtube hur man kollar om bilen har gått i limphome och hur man återställer
    02 9-5 aero biopower stg3 , 01 9-3 aero coupe nordic extreme biopower,
    http://www.garaget.org/turboalfen

  6. #6

    Re: Svajig gång vid fullt gaspådrag! saab 9-5 2,0t

    Citat Ursprungligen postat av imapro
    Japp, Ce lampan lyser fortfarande... Kan tillägga att Wastegaten INTE öppnar. Tycker det låter som att bilen inte kan bygga upp tillräckligt med tryck. Så någonstans mellan turbo och insug läcker det. Men jag har inte den blekaste om var jag ska kolla :/ har tummen mitt i näven när det gäller bilar ^^
    Så du menar att turbon laddar fullt hela tiden då?

    Läs ut felkoder!
    Signaturlös

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    15

    Re: Svajig gång vid fullt gaspådrag! saab 9-5 2,0t

    Det kan jag inte säga på rak arm. Men skulle tippa på det med tanke på att man hör den och runt 1800rpm-2100rpm känner man att den kickar in "minimalt".... Jag har varit på en verkstad och dom fick fram via felsökning i databoxen att det var magnetventilen. Beställde en ny ifrån speedparts.se men det blev ingen skillnad. Kan tänka mig att motorn får ut lite effekt ifrån turbon vid det varvtalet. Men vid högre tryck så läcker det ut.

    Såg idag att slangen som sitter på dumpventilen är torr som fasen. Kan hända att den läcker. Men är detta något som påverkar det hela ?

    Skulle det eventuellt vara något lekage mellan turbon/insuget så borde felsökningen först och främst peka på MV. Om jag fattar det rätt så kan det vara en backventil/slang.

    Problemet är att jag inte har en susning om var jag ska kolla... Jag vet inte vad som blir trycksatt under huven :P

    Mvh imapro

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    15

    Re: Svajig gång vid fullt gaspådrag! saab 9-5 2,0t

    Har kollat så det inte är limp home mode. Det va det inte. Bytat alla vacumslangar. Fortfaramde samma skit!

    171 läsare.... Någon borde kunna hjälpa. Kan turbon va kass även om det inte ryker + att den låter som den ska ?

  9. #9

    Re: Svajig gång vid fullt gaspådrag! saab 9-5 2,0t

    Vad har du för felkod?
    Signaturlös

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    15

    Re: Svajig gång vid fullt gaspådrag! saab 9-5 2,0t

    Det jag fick veta av verkstadskillarna va "magnetventilen" only. Ingen felkod fick jag. Det kan inte va styrdonet till MV som är kass ? har konstaterat att jag kör med GLT

    Kan det vara så att på grund av att styrdonet kanske är kass så läggs det en felkod på MV ? ?

    Mvh

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    15

    Re: Svajig gång vid fullt gaspådrag! saab 9-5 2,0t

    Om vi nu summerar allting så kanske man kan se en lösning.

    *Wastegaten öppnar inte! Stång och luckan är i gott skick även prövad med tryck

    *Vacumslangar bytade

    *Ny magnetventil (som felkoden sa det var fel på)

    *Ny vevhusventilation (uppgraderingen)

    *Provkört med R i mv utdragen. Fortfarande oförändrat drag i bilen, vilket utesluter samtliga backventiler.

    Bilen kan inte köra på GLT om Wastegaten inte öppnar

    Tycker det pekar på styrdonet..

    Några förslag ?

    Mvh

  12. #12

    Re: Svajig gång vid fullt gaspådrag! saab 9-5 2,0t

    Du har alltså åkt till en verkstad för att få ut felkoder, men inte fått dom? Åk då tillbaka och säg att du ska ha valuta för pengarna.

    Felkoden är grunden för vidare spekulation.

    Men rent spontant, kablage till MV.
    Signaturlös

Liknande ämnen

  1. 9-5a med svajig gång.
    Av Heimdal i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2019-04-29, 16:47
  2. Saab 95 2,0t biopower -08 Hackar/dör vid fullt gaspådrag
    Av Danne75an i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-11-24, 14:41
  3. Ryckig gång vid gaspådrag över 2000rpm.. Saab 9-5 2.0T -99
    Av Calo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-18, 15:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •