Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: taklucka på og900

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    [Sthlm]Kallhäll
    Inlägg
    1 109
    Medlem#
    4901

    taklucka på og900

    Min taklucka krånglar.. just nu går den inte åt något håll alls. vågar inte ens testa utifall den fastnar i öppet läge

    Något tips på vart man skall börja felsöka? Knappen vet ja funkar, för man hör att motor hoppar till. Motorn sitter väl vänster bak eller? Måste man riva i tacket något?

    Tips även hru man snabbar upp en elhiss? förar fönstret e väldigt segt jämnfört med passagerar fönstret.. smörja?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Stockholm Sweden
    Inlägg
    620
    Tjena Ola.

    Det är motorerna som lägger av.... De blir trötta och långsamma med tiden.

    Skulle du sätta ny motor i förardörren skulle det gå fortare... Sen kan du alltid smörja.

    Med taket.. Prova att mata ström med lite fetare kablar till den motorn... Inte expert på tak men vet att det kan kärva i mekniken i taket.. Allt blir ju torrt och smutsigt med tiden..

    //Niclas
    Kör en silver og 900Aero och en Svart Audi S4
    #4981 min aero

  3. #3
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012

    Re: taklucka på og900

    Citat Ursprungligen postat av olabola
    Motorn sitter väl vänster bak eller? Måste man riva i tacket något?
    Hej !

    Den sitter höger bak.



    Mvh TD04 tidigare takluckeexpert og900
    CH43J6 m.m.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    [Sthlm]Kallhäll
    Inlägg
    1 109
    Medlem#
    4901
    Toppen!

    SKall kolla så fort ja får hem bilen från kiruna...
    Elhiss vänster gick tidigare segt men efter inbrott å en krossad ruta och fått ny ruta monterad på glasfirma går den riktigt snabbt.
    Dom byter väl knappast motor oxå? Men ska försöka riva allt och kolla. Vart kan man annrs hitta en motor?

    Kan de räcka med grövre kablar till tacklucke motorn? Om man skall försöka smörja upp måste man väl riva hela tacket eller har jag fel? TD04?

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829
    Ang dörren så kan det vara rost i den styrskena som rutan löper i. Rosten gör att det "tyg" som sitter i för att skydda börjar klämma runt rutan och den går trögre. Går att stoppa i ngt och bända isär den lite .. brukar funka.

    Ang motor till taklucka .. min satt längst bak i mitten. Va på en og900 -88 Aero. I reservhjulsbaljan under det längsgående stag som finns under luckan. Kanske e olika på olika årsmodeller.

    Hittar tyvärr ingen bild.
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    [Sthlm]Kallhäll
    Inlägg
    1 109
    Medlem#
    4901
    bra ska ta å kolla på brossans aero-88, han har samma problem på sin förar elhiss.. Gör man fel där vetman ju hur man INTE skall göra på sin egna bil

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    32
    Tar upp den här gamla tråden, jag har förökt att hitta min motor till takluckan men jag förstår inte vart den kan sitta. Hur ska motorn till takluckan kunna sitta i reservdelsbaljan? Jag har en 900og 83:a. skulle vara skönt med tacklucka i sommar
    Saab for life

  8. #8
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Den sitter mycket riktigt i reservdelsbaljan.. Iallafall på min T8 88:a och min T8 89:a

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  9. #9
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285
    Precis, och om du är rädd för inte kunna öppna/stänga den så behöver du inte oroa dig, den går att justera med en liten vev därifrån.

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    Citat Ursprungligen postat av Lars.S
    Tar upp den här gamla tråden, jag har förökt att hitta min motor till takluckan men jag förstår inte vart den kan sitta. Hur ska motorn till takluckan kunna sitta i reservdelsbaljan? Jag har en 900og 83:a. skulle vara skönt med tacklucka i sommar
    Har du motor på en -83?

    Det går wire i taket
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    32
    Jasså det finns en vev det är egentligen det jag har varit orolig för. joo jag har en motor? tror jag Det sitter då en knapp framför växelspaken... Jag ska kolla på det där igen när jag kommer hem från jobbet. man är ju som sugen på att ha taklucka på sommaren. Kanske skriver något lite senare när jag kollat, men som jag förstod av det som stod tidigare så kärvar dom tydligen mycket pga smuts osv. Tack för svaren!

    Mvh Lars
    Saab for life

Liknande ämnen

  1. Vindavvisare till taklucka og900 info
    Av nibjo i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-17, 11:51
  2. Hur plocka ner taklucka og900?
    Av niklasson i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-30, 22:46
  3. [LÖST] Bygga om från manuell taklucka till el-lucka på og900
    Av Saaben i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-16, 13:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •