Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Ska köpa 900 vad ska jag titta på?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    32

    Ska köpa 900 vad ska jag titta på?

    Hejsan!
    Ska köpa min förstabil nu innan sommaren så att jag kan ta mig till och från jobbet.
    Det lutar mot en 900 eller 93, kollar mest på dom med 185hk motorn.
    Men främst på 900, då dom är sneppet billigare. Är det något speciellt med dom jag ska titta på? Något vanligt problem etc.

    Tack på förhand!
    MVH
    Andreas

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Ska köpa 900 vad ska jag titta på?

    Här två bra trådar om du tänkt köpa 900/9-3.
    viewtopic.php?f=30&t=266642
    viewtopic.php?f=30&t=157351

    (Gissade med ledning av hästkraftsantalet att det inte var en djungeltrumma eller klassisk 900 du ville ha info om.)
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8453

    Re: Ska köpa 900 vad ska jag titta på?

    Förlåt för OT, men djungeltrumma?
    Då:900S -91 (Röd) 9000 A50 -97 (Scarabégrön) 9-5 Aero Turbo6 XWD -10 (Diamond silver)
    Nu: 900 turboS cab -93 (Novablack) 9-5 Aero SC -07 (Jetblack)

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    32

    Re: Ska köpa 900 vad ska jag titta på?

    Tack så mycket för länkarna, då har jag något att gå på!

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Ska köpa 900 vad ska jag titta på?

    Citat Ursprungligen postat av Boss_time
    Förlåt för OT, men djungeltrumma?
    Saab 92 och Saab 93 med tvåtaktsmotor fick smeknamnet djungeltrumma pga det härligt speciella ljudet de skapade i rallyskogarna.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Ska köpa 900 vad ska jag titta på?

    Citat Ursprungligen postat av Boss_time
    Förlåt för OT, men djungeltrumma?
    Tvåcylindrig tvåtaktare i saab 92/93 bl.a.

    På låg belastning tänder den lite hipp som happ och inte på varje varv, låter som man tänkte sig att det lät hos Fantomen och Guran. trum-trum-trum-trum

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8453

    Re: Ska köpa 900 vad ska jag titta på?

    Haha Jaaja, då förstod jag. Känner till det härliga ljudet men hade faktiskt inte hört smeknamnet förut.. Passande namn dock! Förlåt TS, menade inte att störa din tråd!
    Då:900S -91 (Röd) 9000 A50 -97 (Scarabégrön) 9-5 Aero Turbo6 XWD -10 (Diamond silver)
    Nu: 900 turboS cab -93 (Novablack) 9-5 Aero SC -07 (Jetblack)

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    32

    Re: Ska köpa 900 vad ska jag titta på?

    Ingen fara. En 900 med 185hk hur mycket kan den dra per mil (lantkörning)?

  9. #9
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: Ska köpa 900 vad ska jag titta på?

    Citat Ursprungligen postat av DeaZz
    Ingen fara. En 900 med 185hk hur mycket kan den dra per mil (lantkörning)?

    Du kan få den att dra mycket med hjälp av lite inspirerande körning på landet

    Skämt åsido, du kan få den att gå på 0,7 l/mil om du fiskör på landsväg

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Vega
    Inlägg
    168

    Re: Ska köpa 900 vad ska jag titta på?

    min tar ca. 0.8 när jag kör till och från jobbet

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    32

    Re: Ska köpa 900 vad ska jag titta på?

    Det är ju inte så farligt ändå.
    Kollar runt på blocket nu och ska försöka hitta den rätta kärleken!

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Ska köpa 900 vad ska jag titta på?

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Citat Ursprungligen postat av Boss_time
    Förlåt för OT, men djungeltrumma?
    Tvåcylindrig tvåtaktare i saab 92/93 bl.a.

    På låg belastning tänder den lite hipp som happ och inte på varje varv, låter som man tänkte sig att det lät hos Fantomen och Guran. trum-trum-trum-trum
    Inte en bokstav rätt!
    Eller jag kan ge inlägget 10% rätt
    Saab 92 har tvåcylindrig tvåtaktsmotor och är den enda Saaben med denna motor. Alla övriga tvåtaktare är trecylindriga.

    "tänder lite hipp som happ".... En tvåtaktsmotor har bara två takter och tänder således varje varv, medan en fyrtaktsmotor tänder vartannat varv.
    Det kanske ger moppetrimmaren en hint om varför man inte vill att moppen ska fyrtakta!
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Ska köpa 900 vad ska jag titta på?

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Citat Ursprungligen postat av torake
    Tvåcylindrig tvåtaktare i saab 92/93 bl.a.

    På låg belastning tänder den lite hipp som happ och inte på varje varv, låter som man tänkte sig att det lät hos Fantomen och Guran. trum-trum-trum-trum
    Inte en bokstav rätt!
    Eller jag kan ge inlägget 10% rätt
    Saab 92 har tvåcylindrig tvåtaktsmotor och är den enda Saaben med denna motor. Alla övriga tvåtaktare är trecylindriga.

    "tänder lite hipp som happ".... En tvåtaktsmotor har bara två takter och tänder således varje varv, medan en fyrtaktsmotor tänder vartannat varv.
    Det kanske ger moppetrimmaren en hint om varför man inte vill att moppen ska fyrtakta!
    Om den tänder på varje varv, varför uppstår det speciella ljudet? Jag trodde i min enfald att den, och alla andra tvåtaktsmotorer med förgasare, tomslog ibland (ofta) på låglast/motorbroms, vilket skulle förklara ljudet. Men nu hoppas jag på en mer korrekt förklaring av experten på förbränningsmotorteknik!

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Ska köpa 900 vad ska jag titta på?

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Om den tänder på varje varv, varför uppstår det speciella ljudet? Jag trodde i min enfald att den, och alla andra tvåtaktsmotorer med förgasare, tomslog ibland (ofta) på låglast/motorbroms, vilket skulle förklara ljudet. Men nu hoppas jag på en mer korrekt förklaring av experten på förbränningsmotorteknik!
    Helvete så dryg kommentar!
    Jag är varken ljuddesigner eller forskare inom förbränningsteknik, så jag kan inte ge dig det svaret kort o koncist.
    Men om du hade läst på istället för att chansat ihop dina fantasier och basunerat ut dessa som en sanning så ha du kommit bra mycket närmre sanningen.
    Så nu kan du sitta o fundera på varför din fyrtaktare som faktiskt tomslår och tänder lite hipp som happ inte låter som du förväntar dig.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Ska köpa 900 vad ska jag titta på?

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Citat Ursprungligen postat av torake
    Om den tänder på varje varv, varför uppstår det speciella ljudet? Jag trodde i min enfald att den, och alla andra tvåtaktsmotorer med förgasare, tomslog ibland (ofta) på låglast/motorbroms, vilket skulle förklara ljudet. Men nu hoppas jag på en mer korrekt förklaring av experten på förbränningsmotorteknik!
    Helvete så dryg kommentar!
    Jag är varken ljuddesigner eller forskare inom förbränningsteknik, så jag kan inte ge dig det svaret kort o koncist.
    Men om du hade läst på istället för att chansat ihop dina fantasier och basunerat ut dessa som en sanning så ha du kommit bra mycket närmre sanningen.
    Så nu kan du sitta o fundera på varför din fyrtaktare som faktiskt tomslår och tänder lite hipp som happ inte låter som du förväntar dig.
    Du är duktig på att påstå att folk har fel, men du kan inte tala om vad som är rätt? Föreslår att du istället håller tyst.

    En tvåtaktare tänder inte på varje varv på låglast för att spolningen blir ofullständig, så gasblandningen där inne går inte att antända. Den behöver något eller några varv på sig för att spola rent så det blir rätt AFR igen. Det här är en lite stokastisk process därav ljudet!

    Detta inträffar inte på fyrtaktare just eftersom den spolar rent mellan arbetstakterna.

    Var det nån kommentar som var dryg så var det din, och dessutom faktiskt helt onödig. Okej jag ska ge dig en poäng för att du påtalade att saab 93 var trecylindrig.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Ska köpa 900 vad ska jag titta på?

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Du är duktig på att påstå att folk har fel, men du kan inte tala om vad som är rätt? Föreslår att du istället håller tyst.

    En tvåtaktare tänder inte på varje varv på låglast för att spolningen blir ofullständig, så gasblandningen där inne går inte att antända. Den behöver något eller några varv på sig för att spola rent så det blir rätt AFR igen. Det här är en lite stokastisk process därav ljudet!

    Detta inträffar inte på fyrtaktare just eftersom den spolar rent mellan arbetstakterna.

    Var det nån kommentar som var dryg så var det din, och dessutom faktiskt helt onödig. Okej jag ska ge dig en poäng för att du påtalade att saab 93 var trecylindrig.
    Om du tyckte att mitt svar var drygt så känns det väl trevligt att få ett svar av den karaktären du själv skapade?
    Men nu när du läst på så fint så måste jag ju erkänna att jag hade fel. Det sitter ju en slumpvalsgenerator, "hipp-happ-generator", som bestämmer när min egna Saab tvåtakt ska tända. Hur kunde jag glömma bort den.
    Kan du även berätta lite om fyrtaktsmotorn som tänder varje varv. Det finns.... men vet DU hur det funkar??

    Var så god!
    Där har du ett drygt svar!

    Jag ger upp
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

Liknande ämnen

  1. Vad titta på vid begagnatköp?
    Av Anders_SAAB i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-19, 11:28
  2. Köpa 9-3 Aero Cab -01, vad titta extra nog på ?
    Av Mickemannen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2011-01-24, 20:07
  3. Hur kan man titta om en bil är chippad?
    Av jimmy/bmw i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-19, 21:09
  4. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-05-16, 16:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •