Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Bensinförbrukning+oktantal?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 176

    Bensinförbrukning+oktantal?

    Hej,

    Jag har för mig att jag läst att 98 oktan ska ge lägre förbrukning än 95 oktan vid en bestämd hastighet ex 100km/h, stämmer det?

    Annars om man kör väldigt lugnt med sin 9-5 aero, är man i behov av 98 oktan om man aldrig varvar över 4000 varv t ex?

    Eller så här, om man aldrig varvar över t ex 4000 varv kommer man på något sätt märkar någon skillnad om man kör 98 resp 95 oktan?

    Mvh
    Matte

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306

    Re: Bensinförbrukning+oktantal?

    Du kan lugnt köra 95

    Kolla
    viewtopic.php?f=3&t=325114
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 176

    Re: Bensinförbrukning+oktantal?

    Hej Sid,

    Att det är lugnt att köra på 95-oktan det vet jag men jag ville veta om det finns någon lägre förbrukning att hämta vid 98 oktan eller den drar lika mycket vid lugn jämn hastighet. Men ingen verkar ha svaret

    Mvh
    Matte

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    212

    Re: Bensinförbrukning+oktantal?

    Du får väl prova! För Toyota Prius stämmer det enligt DN: http://www.dn.se/diverse/p8-import-slas ... ttre-miljo

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306

    Re: Bensinförbrukning+oktantal?

    Menade att det inte verkar spela ngn roll.

    Hittade detta fina textstycke.

    Det är lätt att tro att oktantalet är ett mått på bensinens energiinnehåll eller kvalitet i allmänhet, att man automatiskt får mer kraft ur motorn om man tankar 98 istället för 95, för att inte tala om 100! och att man på något sätt gör bil och motor en välgärning om man ger den bensin med högre oktan.
    Så behöver dock alls icke vara fallet - det kan rentav vara tvärtom.

    Oktantalet anger en enda faktor, nämligen hur motståndskraftig bensinen är mot självantändning. Det normala förloppet är ju att den "förgasade" bensinen i cylindern komprimeras av kolven och sedan antänds i precis rätt ögonblick av tändstiftets gnista. Om bensinen, när den utsätts för högt tryck och hög temperatur därtill, självantänder och exploderar i förtid så störs ju hela rytmen i processen; det hela yttrar sig i ett knackande ljud som kan vara mycket påtagligt. "Knackning" eller "spikning" låter inte bara illa utan är i längden direkt skadligt för motorn.

    Använder man bensin med för lågt oktantal så kan motorn knacka, i synnerhet vid segdragning och full gas.
    Använder man bensin med rätt oktantal så knackar motorn inte, förutsatt att allt annat är som det ska.
    Använder man bensin med högre oktantal än så händer ingenting alls. Jo förresten, eftersom bensin med högre oktan är mer svårantändlig så blir förbränningen sämre, vilket kan ge kolavlagringar i motorn som gör att den går sämre eller inte alls. Det högre oktantalet innebär inte att man får kraftigare explosioner ur samma mängd bensin eller så.

    Resonemanget kompliceras av att moderna motorer är avancerade apparater, bl.a. kan de sänka tändpunkten om de märker att det behövs för att undvika knackning, eller höja kompressionen om de märker att det går. I sådana fall så får man faktiskt lite mer kräm ur motorn när man tankat bensin med högre oktantal. Det har dock fortfarande ingenting att göra med bensinens energiinnehåll. En motor som är optimerad för 95 oktan har fortfarande ingenting extra att hämta ur 98 oktan.

    Man kan också luras av det faktum att kraftiga motorer använder bränsle med höga oktantal. Men då förväxlar man orsak och verkan: kraftiga motorer använder som regel hög kompression för att få ut mer effekt ur bränslet, och måste därför givetvis ha bränsle som tål hög kompression. Flygbränsle kan ha oktantal på över 100, men det betyder inte att en vanlig bil går bättre, eller ens särskilt bra (eller alls) på det.

    Vidare finns det ju de som sysslar med att trimma sina motorer på olika sätt, t.ex. genom s.k. chippning. När man spelar på den nivån har man naturligtvis koll på allehanda faktorer, varav bränslets oktan-tal är ett. För dem finns det extra hästkrafter att hämta i högre oktan, men det har alltså mycket lite, eller inget alls, med den vanlige bilägaren att göra.

    En del hänvisar till att bensin med 95 oktan innehåller lite etanol, som har lägre energiinnehåll än bensin. Det stämmer visserligen, men dels är skillnaden mycket liten, dels är mängden etanol mycket liten (5 %). Skillnaden går därför i praktiken inte att observera, något som visserligen inte hindrar folk från att inbilla sig den.

    Sammanfattningsvis: Om man inte har absolut järnkoll på vad man håller på med så är det klokaste på alla sätt att följa tillverkarens rekommendationer, och inte välja högre oktantal än så om det inte är nödvändigt. Det är det bästa för motor och plånbok. (Det här är en faktoid vars klargörande jag tjänat pengar på.)

    Vad "oktan" egentligen är? En grupp av kolväten vars molekyler bl.a. har åtta kolatomer (grek. okto = åtta). Vanlig bensin är en blandning av diverse kolväten som t.ex. oktan. Bensin med oktantalet 95 har samma knackningsbenägenhet som en blandning av 95% iso-oktan (eller 2,2,4-trimetylpentan som den korrekta benämningen är) och 5% n-heptan. Bränsle med oktantal över 100 har mindre knackningsbenägenhet än ren iso-oktan.

    http://www.faktoider.nu/oktan.html
    Referenser:
    Wikipedia: Oktantal
    Sölves motorsidor: Bränsle
    Preem, energidoktorn
    Cheap Auto Car Insurance Quotes: Which Grade of Gasoline Should You Use?
    Nationalencyklopedin: bensin; oktan
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 672
    Medlem#
    8924

    Re: Bensinförbrukning+oktantal?

    Bra inlägg sid.

    Kör man Saab med lättrycksturbo har man ingenting att hämta hos 98-oktan.
    Kör man Aero kan man möjligtvis få någon hästkraft mer på 98-oktan än 95-oktan.
    Bränsleförbrukningen kan gynnas positivt med 98-oktan i vissa bilar men jag har inte sett detta på någon Saab (trimmat som otrimmat) så om ni vill åka ekonomiskt ska ni tanka 95-oktan. Själv åker man E85 och njuter av både bra ekonomi och prestanda.

  7. #7
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 555
    Medlem#
    8163

    Re: Bensinförbrukning+oktantal?

    Som nämns ovan
    Högre oktantal ger högre flampunkt på bränslet. Detta tillåter att man har ett högre tryck i cylindern utan att bränslet självantänder, dvs man kan trycka in mer luft och bensin i cylindern och därmed få ut mer effekt ur motorn.
    98 oktan innehåller inte mer energi per liter bränsle än 95 oktan, därav kan man inte sänka förbrukningen genom att köra på 98 istf 95.
    /Johan

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 254
    Medlem#
    6069

    Re: Bensinförbrukning+oktantal?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    ...
    Kör man Aero kan man möjligtvis få någon hästkraft mer på 98-oktan än 95-oktan.
    ...
    Nej, men du kan få några färre om du kör på BF95 ...


    Citat Ursprungligen postat av JSN
    ...
    98 oktan innehåller inte mer energi per liter bränsle än 95 oktan, därav kan man inte sänka förbrukningen genom att köra på 98 istf 95.
    ...
    Jo, i teorin iaf, eftersom man kan höja verkningsgraden med BF98
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 672
    Medlem#
    8924

    Re: Bensinförbrukning+oktantal?

    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    ...
    Kör man Aero kan man möjligtvis få någon hästkraft mer på 98-oktan än 95-oktan.
    ...
    Nej, men du kan få några färre om du kör på BF95 ...
    Ja, om effekten i specifikationerna är uppgiven för 98-oktan, vilket oftast är fallet om bilen är gjord för 98-oktan. Det jag skrev utgick ifrån skillnaden mellan bränslena och jag skrev aldrig något om uppgiven effekt. Därmed kan du inte komma och säga att jag har fel, men ditt påstående utgår ifrån specificerad effekt och då är det korrekt som du säger.


    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Jo, i teorin iaf, eftersom man kan höja verkningsgraden med BF98
    Det är inte många bilar som klarar öka verkningsgraden så mycket så att det lönar sig. Jag har aldrig sett en Saab som klarat detta men det är nog snarare för att Trionic har så smart knackreglering så man inte tappar så mycket i verkningsgrad på 95-oktan.

  10. #10
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 555
    Medlem#
    8163

    Re: Bensinförbrukning+oktantal?

    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Citat Ursprungligen postat av JSN
    ...
    98 oktan innehåller inte mer energi per liter bränsle än 95 oktan, därav kan man inte sänka förbrukningen genom att köra på 98 istf 95.
    ...
    Jo, i teorin iaf, eftersom man kan höja verkningsgraden med BF98
    Hur görs det? I en normal bensinmotor så utnyttjas ca 30% av bränslets energimängs till att driva motorn framåt, resten försinner i värme resp friktion (som blir till värme). Friktionen minskar inte med 98 istf 95, så isf måste man minska temperaturförlusterna när bränslet antänds? Hur gör man det?
    /Johan

  11. #11
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 672
    Medlem#
    8924

    Re: Bensinförbrukning+oktantal?

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Hur görs det? I en normal bensinmotor så utnyttjas ca 30% av bränslets energimängs till att driva motorn framåt, resten försinner i värme resp friktion (som blir till värme). Friktionen minskar inte med 98 istf 95, så isf måste man minska temperaturförlusterna när bränslet antänds? Hur gör man det?
    /Johan
    Friktionen påverkas inte. Däremot förbränningen påverkas eftersom Trionic justerar vinkeln där tändstiftet ger gnista. Det handlar om att förlora så lite värmeenergi som möjligt ut genom avgasröret och utnyttja så mycket som möjligt till att trycka mot kolven.

    Det är dock inte hela sanningen för det blir mycket mer komplicerat när man blandar in fler aspekter som avgasutsläpp, driftsäkerhet, upphettning av lambda-givare och katalysator med mera. Alla dom grejerna påverkas av förbränningsförloppet.

    Som jag sagt tidigare så är skillnaden i förbrukning mellan 98-oktan och 95-oktan försvinnande liten men teoretiskt finns den där.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 266

    Re: Bensinförbrukning+oktantal?

    En motor kan ju bara fås att gå effektivare med högre oktantal i de områden/lastfall där den är knackbegränsad. Dvs knappast normal lugnt körning till och från jobb/skola etc.
    Tror därför inte att 98okt ger nån direkt förbrukningsminskning annat är vi ren "autoban" körning.
    Sedan är ju spikning eller knackning (nocking) inte detsamma som förtändning (preignition).

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  13. #13
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 672
    Medlem#
    8924

    Re: Bensinförbrukning+oktantal?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    En motor kan ju bara fås att gå effektivare med högre oktantal i de områden/lastfall där den är knackbegränsad. Dvs knappast normal lugnt körning till och från jobb/skola etc.
    Tror därför inte att 98okt ger nån direkt förbrukningsminskning annat är vi ren "autoban" körning.
    Sedan är ju spikning eller knackning (nocking) inte detsamma som förtändning (preignition).

    M.V.H.
    Lugn körning? Jag kan nog tänka mig att några kan tvinga fram knackreglering vid vardagskörning för det är ju stor skillnad mellan förare. Det går att få vid ganska vardagliga varvtal i vissa bilar.

    Knack och förtändning är inte samma sak, men du kan inte förneka att båda påverkar varandra. Jag kanske var dålig på att förtydliga det i inlägget.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 266

    Re: Bensinförbrukning+oktantal?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    . Det går att få vid ganska vardagliga varvtal i vissa bilar.
    Varvtal har ju inte med saken att göra.. eller, höga varvtal betyder inte ökad risk för spik. Det är ju mera belastningen som det beror på. Och benägenheten att knacka är som jag förstått som störst vid cc 2000-4000rpm på många bensinmotorer. Man talar om ett spiknings knä ibland som infinner sig vid ett visst varvtal på fullast där det spikar som lättast.
    Hur många % av tiden gasar man så pass hårt att man hamnar i knack då under "till&från jobbet" körning?

    Resten av tiden åker man och förbränner onödigt högoktanigt bränsle.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 176

    Re: Bensinförbrukning+oktantal?

    Hej och tack för alla svar!

    Det var precis denna diskussion jag var ute efter och jag har nu gjort mig en egen sammanfattning av 95 resp 98 oktan.

    Så länge bilen/motorns kondition är bra och körningen inte frambringar knack så spelar det ingen roll vilken oktan man kör, med hänvisning av förbrukningen, MEN om man skulle gör en kraftigare acceleration som ger knackning med 95 oktan och nerställd tändning som följd, men som hade gått knackfritt med 98 oktan så hade man där gjort en vinst i förbrukning vid fortsatt lugn körning därefter.

    Då kommer en följdfråga: Om man frambringar en knackning med 95 och nerställd tändning som följd, hur lång tid tar det innan den har adapterat upp sig till den högre tändning den hade innan knacket?

    Kan min 9-5 aero-07 ha så högt förbränningstryck och vara extra känslig mot knack, ja vid minsta extra acceleration iom den är så trimmad från fabrik? Så det är tämligen olämpligt att köra den på 95 oktan för man kan med säkerhet veta att den kommer knacka vid vardagskörning med nerställd tänd och minskad effekt och mindre effektiv motor som följd.

    Jag tror därför att det är väldigt avgörande från bil till bil som vi nog alla förstår men VÄLDIGT avgörande menar jag nu

    Mvh
    Matte

  16. #16
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 555
    Medlem#
    8163

    Re: Bensinförbrukning+oktantal?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Hur görs det? I en normal bensinmotor så utnyttjas ca 30% av bränslets energimängs till att driva motorn framåt, resten försinner i värme resp friktion (som blir till värme). Friktionen minskar inte med 98 istf 95, så isf måste man minska temperaturförlusterna när bränslet antänds? Hur gör man det?
    /Johan
    Friktionen påverkas inte. Däremot förbränningen påverkas eftersom Trionic justerar vinkeln där tändstiftet ger gnista. Det handlar om att förlora så lite värmeenergi som möjligt ut genom avgasröret och utnyttja så mycket som möjligt till att trycka mot kolven.

    Det är dock inte hela sanningen för det blir mycket mer komplicerat när man blandar in fler aspekter som avgasutsläpp, driftsäkerhet, upphettning av lambda-givare och katalysator med mera. Alla dom grejerna påverkas av förbränningsförloppet.

    Som jag sagt tidigare så är skillnaden i förbrukning mellan 98-oktan och 95-oktan försvinnande liten men teoretiskt finns den där.
    För att försöka förstå vad du säger: Det finns en skillnad i hur högt man kan ställa på tändningen om man kör på 95 resp 98 även när man tar ut så låg effekt ur motorn att motorn inte riskerar spika på 95? Dvs 95 har någon typ av "förspikningssymtom" även om motorn inte är nära att spika på vanligt sätt? Och att Trionic justerar för detta, med resultatet att tändningen ställs ner på 95 även när motorn fungerar som en sugmotor?
    /Johan

  17. #17
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 555
    Medlem#
    8163

    Re: Bensinförbrukning+oktantal?

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Då kommer en följdfråga: Om man frambringar en knackning med 95 och nerställd tändning som följd, hur lång tid tar det innan den har adapterat upp sig till den högre tändning den hade innan knacket?
    Någon eller ett par sekunder allra högst.
    /Johan

  18. #18
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 672
    Medlem#
    8924

    Re: Bensinförbrukning+oktantal?

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    För att försöka förstå vad du säger: Det finns en skillnad i hur högt man kan ställa på tändningen om man kör på 95 resp 98 även när man tar ut så låg effekt ur motorn att motorn inte riskerar spika på 95? Dvs 95 har någon typ av "förspikningssymtom" även om motorn inte är nära att spika på vanligt sätt? Och att Trionic justerar för detta, med resultatet att tändningen ställs ner på 95 även när motorn fungerar som en sugmotor?
    /Johan
    Vid t.ex. stadskörning är det fullt möjligt att en Aero behöver justera tändningen någon enstaka grad vid någon enstaka förbränning om man har RON95 i tanken.

    Detta har dock ingen praktisk betydelse för det är inget man märker på förbrukning eller motorgång i verkligheten.

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Varvtal har ju inte med saken att göra.. eller, höga varvtal betyder inte ökad risk för spik. Det är ju mera belastningen som det beror på. Och benägenheten att knacka är som jag förstått som störst vid cc 2000-4000rpm på många bensinmotorer.
    Det jag försöker säga är att det finns gott om folk som stämplar fullt mellan 2000 - 3000rpm vid t.ex. stadskörning. Under dom förutsättningarna kommer en Aero att flytta tändvinkeln om man har 95-oktan. Detta är dock inget föraren märker värken på bensinförbrukning eller motorgång.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    131

    Sv: Bensinförbrukning+oktantal?

    Tycker faktiskt 95:an känns rappare med 98 i tanken, så visst tycker jag man märker skillnad i en bil optimerad för 98. Däremot har jag inte upplevt att det skulle göra någon skillnad i förbrukning.

Liknande ämnen

  1. Blyersättning? Oktantal? osv?
    Av 9-3 Mike i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 13:47
  2. Bensinförbrukning
    Av Markus_82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2006-10-09, 10:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •