Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Lurad på miltal vid bilköp.. Vad göra ?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Lurad på miltal vid bilköp.. Vad göra ?

    Hej ! Var uppe till västerås i söndags med en kamrat och köpte en bil till han, den var väl okej skick för 8000:- men ringde en klocka i mitt huvud på vägen hem då höger framskärm var riktigt sönderkexad för att ha gåt 18*** mil.. Laddtrycksmätaren som sitter original var inte inkopplad och luktade avgaser i kupen, då slog tanken mig om mätarbyte.. Var kryptiska utländska killar som sålde den.. Egenligt annons och ägaren hade den gått 18*** mil.. Nu när vi fått ut besiktningsprotokoll så har bilen gått 27*** mil..

    Bilen gäller en Saab 9000 2,3T -97


    Så hur ska man gå tillväga ?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Lurad på miltal vid bilköp.. Vad göra ?

    Skrevs ett kvitto på köpet? Står i så fall miltalet med där?

    Ta fram besiktningsprotokoll, ta med kvittot och kräv pengarna tillbaks.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Lurad på miltal vid bilköp.. Vad göra ?

    Vi ville ha kvitto, det tyckte säljaren inte att de behövdes.. Och när jag insisterade började de bli riktigt otrevligt och flera av hans kamrater eller hur man ska se de anslöt sig till garaget vi var och hämtade däckena i, kändes lite taget ur en film.. Det min kamrat skrivit på är ett ägarbyte.. Jag ville inte genomföra köpet men kamraten ville så det är ju hans pengar..

    Det jag funderar på är om det finns nått inom lagen som funkar trots detta.. Personen i fråga är säkert känd hos polis..

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: Lurad på miltal vid bilköp.. Vad göra ?

    Har du annonsen kvar (eller något annat skriftligt där miltalet står)? Annars kan du nog inte göra ett skit mer än att prata med dem och hoppas att de tar tillbaka bilen...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Lurad på miltal vid bilköp.. Vad göra ?

    Blocket borde väl ha kvar annonsen i sin databas då den togs bort från blocket 13 Maj.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071

    Re: Lurad på miltal vid bilköp.. Vad göra ?

    Det blir nog läropengar.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Lurad på miltal vid bilköp.. Vad göra ?

    Får ens SBP ändra det angivna miltalet till ett lägre ?

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Lurad på miltal vid bilköp.. Vad göra ?

    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    Det blir nog läropengar.
    Instämmer.

    Note to self: Skriv ALLTID kvitto när en bil byter ägare.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Lurad på miltal vid bilköp.. Vad göra ?

    Så de finns alltså INGET man kan göra ? Han har fått Bespapper mailat från SBP där tidigare besiktning visar 27***mil och via TS så står det 18***.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: Lurad på miltal vid bilköp.. Vad göra ?

    Du kan gå till tingsrätten, men då ska du ha torrt på fötterna, d.v.s. kunna bevisa att säljaren avsiktligt lurat köparen. Och där är det tveksamt att blocketannonsen och besiktningspapper räcker: säljaren kan hävda att han innan köpet muntligen upplyste om den felaktiga mätarställningen, och utan köpekontrakt står ju ord mot ord. Säljaren kan också säga att han själv köpte bilen med den felaktiga mätarställningen och att det är tidigare ägare som micklat med den.

    Och skulle du torska i tingsrätten får du pröjsa tingsrättskostnader, advokatkostnader m.m. vilket är bra mycket mer än de få tusenlappar ni blev blåsta på. Och även om du vinner får du pröjsa en del kostnader, se http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Förenklat_tvistemål
    För att inte tala om den tid du måste ta ledigt från jobbet för att gå till tingsrätten och fylla i blanketter, där torskar du också pengar...

    Så jag tror nog mer på "läropengar"-slutet på den här storyn:
    - Kolla upp bilens historik _innan_ köp
    - skriv köpekontrakt med alla detaljer samt bifoga kopia på köparen och säljarens legitimation

    Och var glad att det är några enstaka tusenlappar det handlar om och inte hundra tusen spänn.

  11. #11
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Lurad på miltal vid bilköp.. Vad göra ?

    Låter inte som någon kul bilaffär det där

    Fast jag tror faktiskt att det inte hade varit någon skillnad (om inte annan minimal) på priset om den varit utannonserad med 27 000mil istället för 18 000mil. Det som jag upplever styr priset mer på såpass gamla bilar är helhetsintryck/skick överlag. I alla fall sålänge bilen i fråga är servad ordentligt och vettig i övrigt.

    Såklart ingen ursäkt att "fiffla" med mätarställning. Hur långt bak i tiden har du fått ut besiktningspapper? Det KAN ju vara så att mätaren varit bytt förut av nån annan ägare som fullständigt sket i mätarställningen och bara tog ett hus, som visade sig gått längre än vad bilen faktiskt gjort så att de bara har "rättat" till felet som någon tidigare ägare har gjort. Även om jag tyvärr inte tror det är så i det här fallet så kan det ju lätt att se, syns ju direkt på besiktningsprotokollen om det plötsligt är ett hopp upp i mätarställningen som är "orimligt" (typ 10 000mil på ett år, om bilen tidigare rullat 1000mil per år).

    Hur länge har de varit ägare till bilen? Har för mig du ser de tre senaste ägarna på den gula delen av registreringsbeviset. Annars kan du begära ut det gratis från Transportstyrelsen via fax (begärs ut via ett webbformulär, samma som används för att kolla upp fordon).

    Jävligt tråkigt när man märker massa skit efter man precis köpt något, oavsett vad det är, men i detta fallet är det nog inte tyvärr mycket att göra... Låter inte som det är den trevligaste säljaren att ha och göra med, så frågan är om man ens vill försöka om de nu nästan började hota er när ni bad om kvitto...

    Bilprovningen bryr sig inte om att mätarställningen felar på gamla bilar, däremot har jag för mig att jag läste att de underkänner bilar av årsmodell 2012 och nyare som har lägre mätarställning än vid föregående besiktning.

    MVH

  12. #12

    Re: Lurad på miltal vid bilköp.. Vad göra ?

    Instämmer helt med jellybear.

    Sen kan man ju ifrågasätta på vilket sätt säljaren har lurats. Har han sagt att bilen gått 18000 mil eller har han sagt att mätarställningen är 18000? Det är inte olagligt att byta mätarhus när det går sönder.

    Varför köper man överhuvudtaget en bil av suspekta, otrevliga och till och med hotfulla personer som har alla sina kusiner med sig, utan någon som helst undersökning och utan köpeavtal och kvitto?

    Som sagt, läropengar.
    Signaturlös

  13. #13
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012

    Re: Lurad på miltal vid bilköp.. Vad göra ?

    Citat Ursprungligen postat av Bobzi
    Hej ! Var uppe till västerås i söndags med en kamrat och köpte en bil till han, den var väl okej skick för 8000:- men ringde en klocka i mitt huvud på vägen hem då höger framskärm var riktigt sönderkexad för att ha gåt 18*** mil.. Laddtrycksmätaren som sitter original var inte inkopplad och luktade avgaser i kupen, då slog tanken mig om mätarbyte.. Var kryptiska utländska killar som sålde den.. Egenligt annons och ägaren hade den gått 18*** mil.. Nu när vi fått ut besiktningsprotokoll så har bilen gått 27*** mil..

    Bilen gäller en Saab 9000 2,3T -97



    Så hur ska man gå tillväga ?

    Strunta i det. Hade det varit 80 000 så hade det ju varit en annan sak.

    Är nu säljaren en skummis så kan det ju hända att han kan ställa till ett å annat om det skall bråkas om de där milen på en "skitbil".

    Läropengar som någon sa.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Lurad på miltal vid bilköp.. Vad göra ?

    Precis, hela upplägget luktar ju skumt, man skulle bara åkt därifrån direkt när det hela enligt utsago verkade otrevligt... Samma typ av snubbar som köper en bil, åker 1km ner längs vägen och "pajar" bilen på nåt vis och sen skall ha rabatt av säljaren och blir hotfulla...

    En kollega hade liknande grej, sålde en bil till Hammarkullen i Göteborg. Naturligtvis så stämde inte den överenskomna summan väl på plats och köparens hela djäkla släkt började lämpligt dyka upp en efter en och "förhandla". Jag tror min kollega fick sina pengar i form av massa småmynt på slutet för att nå det sista beloppet, men det troligen bara för att han anat oråd och hade med sig två egna polare.... Man får helt enkelt sålla hårt bland spekulanter och säljare i bilaffärer i detta land för att minska risken för problem.
    MEDLEM 7032.

  15. #15

    Re: Lurad på miltal vid bilköp.. Vad göra ?

    Må du blivit lurad på miltalen, en annan blev totalt blåst för ett par år sedan, hur ofta tänker man på att blocket, där kylvätska går in är sprucket? bilen gick fin fint under provkörningen till efter ett par veckor då den börjar koka på motorvägen,... Vet du hur dessa bedragare, lyckats fixa detta? jo dom har tydligen limmat dit kylarslangen på blocket, som en provisorisk lösning!!! Vilka människor det finns asså!! helt otroligt!


    Citat Ursprungligen postat av Bobzi
    Hej ! Var uppe till västerås i söndags med en kamrat och köpte en bil till han, den var väl okej skick för 8000:- men ringde en klocka i mitt huvud på vägen hem då höger framskärm var riktigt sönderkexad för att ha gåt 18*** mil.. Laddtrycksmätaren som sitter original var inte inkopplad och luktade avgaser i kupen, då slog tanken mig om mätarbyte.. Var kryptiska utländska killar som sålde den.. Egenligt annons och ägaren hade den gått 18*** mil.. Nu när vi fått ut besiktningsprotokoll så har bilen gått 27*** mil..

    Bilen gäller en Saab 9000 2,3T -97


    Så hur ska man gå tillväga ?

  16. #16
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Lurad på miltal vid bilköp.. Vad göra ?

    Hej,

    Var det på nån bilfirma du köpte eller privat ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Lurad på miltal vid bilköp.. Vad göra ?

    Det var en privatperson som sålde. Hade ett flertal till saabar på sin inhägnad.

  18. #18

    Re: Lurad på miltal vid bilköp.. Vad göra ?

    Blir det hotfullt vid bilaffärer utan anledning (eller som i detta fall när det bes om kvitto) så är det ett säkert tecken på att dra sig ur affären och leta ett annat objekt.

    Tror inte det är mödan värt att försöka be om någon form av ersättning, dessutom är 8000 inget överpris även om bilen skulle gått 27k.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  19. #19
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Lurad på miltal vid bilköp.. Vad göra ?

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Varför köper man överhuvudtaget en bil av suspekta, otrevliga och till och med hotfulla personer som har alla sina kusiner med sig, utan någon som helst undersökning och utan köpeavtal och kvitto?
    Kan inte heller förstå detta, själv hade jag lämnat platsen direkt.

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Lurad på miltal vid bilköp.. Vad göra ?

    Chansen att bli lurad är olika stor beroende på vilka personer man väljer att göra affäer med.

    Ser inget rasistiskt med det, jag köper hellre en bil av en "svensk" pensionär än någon 20åring i adidasbrallor.

    Kan dock tycka i TS fall inte spelar någon roll, en bil för det priset/årsmodellen är miltalet av mindre betydelse, snarare det allmäna skicket som sätter priset.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Blev jag lurad? Känner mig lurad av verkstaden, vad göra?
    Av saabrookie i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-10-12, 22:13
  2. Miltal på en 9-3 SC 06-08
    Av Millow i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-04, 23:47
  3. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-02-24, 16:37
  4. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-01-11, 18:52
  5. Lurad vid bilköp. Hur går man vidare juridiskt? (Privatköp)
    Av agrrrr i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-10-05, 03:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •