Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 75

Ämne: Tanka 98 oktan istället för 95 oktan?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    51

    Tanka 98 oktan istället för 95 oktan?

    Tjena!

    Jag undrar om jag skulle kunna tanka min steg 3 chippade saab med 98 oktan istället för 95 oktan? Har hört att vissa gör det.

    Kan något ta mer skada om man tar 98 oktan?
    Vissa säger också att bilen går bättre på 98 oktan, är det sant?

    Mvh
    Saab 9000 CSE A50 -98 Maptun Steg 3

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: Tanka 98 oktan istället för 95 oktan?

    allt blir bara bätte med 98 oktan högre kvalite helt enkelt

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    51

    Re: Tanka 98 oktan istället för 95 oktan?

    Citat Ursprungligen postat av Robin92
    allt blir bara bätte med 98 oktan högre kvalite helt enkelt
    Tack för snabbt svar, blir till att tanka 98 i fortsättningen då. Finns det verkligen inga risker med det?

    Jag vill gärna ha fler svar
    Saab 9000 CSE A50 -98 Maptun Steg 3

  4. #4
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 451
    Medlem#
    6988

    Re: Tanka 98 oktan istället för 95 oktan?

    Citat Ursprungligen postat av saab1991
    Tjena!

    Jag undrar om jag skulle kunna tanka min steg 3 chippade saab med 98 oktan istället för 95 oktan? Har hört att vissa gör det.

    Kan något ta mer skada om man tar 98 oktan?
    Vissa säger också att bilen går bättre på 98 oktan, är det sant?

    Mvh
    Ghhungh...
    Säger du att du kör med steg 3 och 95?
    wow.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    51

    Re: Tanka 98 oktan istället för 95 oktan?

    Citat Ursprungligen postat av SirMacke
    Citat Ursprungligen postat av saab1991
    Tjena!

    Jag undrar om jag skulle kunna tanka min steg 3 chippade saab med 98 oktan istället för 95 oktan? Har hört att vissa gör det.

    Kan något ta mer skada om man tar 98 oktan?
    Vissa säger också att bilen går bättre på 98 oktan, är det sant?

    Mvh
    Ghhungh...
    Säger du att du kör med steg 3 och 95?
    wow.
    Haha ja, det gör jag Är det fel av mig alltså?
    Saab 9000 CSE A50 -98 Maptun Steg 3

  6. #6
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 451
    Medlem#
    6988

    Re: Tanka 98 oktan istället för 95 oktan?

    Citat Ursprungligen postat av saab1991
    Citat Ursprungligen postat av SirMacke

    Ghhungh...
    Säger du att du kör med steg 3 och 95?
    wow.
    Haha ja, det gör jag Är det fel av mig alltså?
    Nja, fel och fel.
    Bilen tar ingen skada av 95, men mjukvaran är optimerad för 98

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    51

    Re: Tanka 98 oktan istället för 95 oktan?

    Citat Ursprungligen postat av SirMacke
    Citat Ursprungligen postat av saab1991
    Haha ja, det gör jag Är det fel av mig alltså?
    Nja, fel och fel.
    Bilen tar ingen skada av 95, men mjukvaran är optimerad för 98
    Så bilen kommer gå lite bättre om jag kör med 98 oktan i fortsättningen?

    Jag visste inte att mjukvaran var optimerad för 98, man lär sig något nytt varje dag på denna sidan.

    Edit: Jag läste nu på maptuns FAQ att mjukvaran var optimerad för 98 oktan, detta ska bli spännande att köra med i fortsättningen.
    Saab 9000 CSE A50 -98 Maptun Steg 3

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Tanka 98 oktan istället för 95 oktan?

    Oktantalet anger hur resistent bränslet är mot knackning*. En slö lättrycks-Saab med 150hk går exakt likadant på båda bränslena och det är att kasta pengar i sjön att tanka en sån med 98-oktan. I bilar som tar ut mer effekt t.ex. Aero så blir 95-oktanigt bränsle en begränsning eftersom motorn börjar knacka när man kör gasen i botten. Motorns styrsystem känner av det och drar ner på effekten för att inte maskinen ska ta skada. Resultatet blir att man inte får utlovad effekt om man inte tankar minst 98-oktan.

    Om du kör gasen i botten med din steg-3-Saab ska du definitivt ha 98-oktan men t.ex. på vintern när man är mer försiktig går det precis lika bra med 95-oktan och det är bättre för ekonomin.

    Har jag varit tillräckligt oklar?

    *Knackning = självantändning av bränsle pga. högt tryck och hög temperatur.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    51

    Re: Tanka 98 oktan istället för 95 oktan?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Oktantalet anger hur resistent bränslet är mot knackning*. En slö lättrycks-Saab med 150hk går exakt likadant på båda bränslena och det är att kasta pengar i sjön att tanka en sån med 98-oktan. I bilar som tar ut mer effekt t.ex. Aero så blir 95-oktanigt bränsle en begränsning eftersom motorn börjar knacka när man kör gasen i botten. Motorns styrsystem känner av det och drar ner på effekten för att inte maskinen ska ta skada. Resultatet blir att man inte får utlovad effekt om man inte tankar minst 98-oktan.

    Om du kör gasen i botten med din steg-3-Saab ska du definitivt ha 98-oktan men t.ex. på vintern när man är mer försiktig går det precis lika bra med 95-oktan och det är bättre för ekonomin.

    Har jag varit tillräckligt oklar?

    *Knackning = självantändning av bränsle pga. högt tryck och hög temperatur.
    Tack för ett väldigt välformulerat och bra svar Drar inte bilen mindre om man kör på 98 oktan också?
    Saab 9000 CSE A50 -98 Maptun Steg 3

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Tanka 98 oktan istället för 95 oktan?

    Tack för ett väldigt välformulerat och bra svar Drar inte bilen mindre om man kör på 98 oktan också?
    I teorin kan den göra det men skillnaden är så liten så man märker det inte. Vissa påstår att det är billigare att köra 98-oktan på grund av detta men det är bluff.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    51

    Re: Tanka 98 oktan istället för 95 oktan?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Tack för ett väldigt välformulerat och bra svar Drar inte bilen mindre om man kör på 98 oktan också?
    I teorin kan den göra det men skillnaden är så liten så man märker det inte. Vissa påstår att det är billigare att köra 98-oktan på grund av detta men det är bluff.
    Så det är helt enkelt bara bättre för motorn osv om jag kör med 98 oktan eftersom mjukvaran är optimerad för det.
    Saab 9000 CSE A50 -98 Maptun Steg 3

  12. #12
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Tanka 98 oktan istället för 95 oktan?

    Bättre? Det beror på vad man prioriterar. Vill du köra billigt så kör 95-oktan. Vill du att bilen ska gå fort, kör 98-oktan. Det ger fler hästkrafter helt enkelt (i ditt fall)

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    51

    Re: Tanka 98 oktan istället för 95 oktan?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Bättre? Det beror på vad man prioriterar. Vill du köra billigt så kör 95-oktan. Vill du att bilen ska gå fort, kör 98-oktan. Det ger fler hästkrafter helt enkelt (i ditt fall)
    Då ska jag tanka 98 i fortsättningen.
    Saab 9000 CSE A50 -98 Maptun Steg 3

  14. #14

    Re: Tanka 98 oktan istället för 95 oktan?

    Här har ni en till som alltid tankar 98. Finns helt enkelt ingen anledning att spara på do 50 örena per liter som det brukar vara.

    98 är bättre för allt i bilen även om den inte är trimmad. Som sagt, det håller en högre kvalitet.

  15. #15
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    994
    Medlem#
    7931

    Sv: Re: Tanka 98 oktan istället för 95 oktan?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Bättre? Det beror på vad man prioriterar. Vill du köra billigt så kör 95-oktan. Vill du att bilen ska gå fort, kör 98-oktan. Det ger fler hästkrafter helt enkelt (i ditt fall)
    Dock så finns det "lite" sanning bakom att det sparas bränsle på bf98 mot bf95 då 98 faktiskt är ett effektivare bränsle.
    Som ex drar min steg3+ mer med 95 än 98, inga jättesiffror direkt men skillnaden brukar bara runt 0.5dl i snitt, mätt vid åtskilliga tanker när jag köpte bilen.

    Men som sagt, jag kör bf98 pga av trimmet och inte ekonomi. samt att Aeron rek bf98 även original enligt boken.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  16. #16
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Sv: Re: Tanka 98 oktan istället för 95 oktan?

    Citat Ursprungligen postat av lingua
    Men som sagt, jag kör bf98 pga av trimmet och inte ekonomi. samt att Aeron rek bf98 även original enligt boken.
    [Off Topic]
    Själv kör man E85 så jag slipper välja. Jag kör både snabbt och ekonomiskt
    Sparar 3675kr per 1000mil med dagens pris.

  17. #17
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    994
    Medlem#
    7931

    Sv: Re: Sv: Re: Tanka 98 oktan istället för 95 oktan?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av lingua
    Men som sagt, jag kör bf98 pga av trimmet och inte ekonomi. samt att Aeron rek bf98 även original enligt boken.
    [Off Topic]
    Själv kör man E85 så jag slipper välja. Jag kör både snabbt och ekonomiskt
    Sparar 3675kr per 1000mil med dagens pris.
    Ja det är ju klart roligare! förhoppningsvis blir det biopower för min del med snart.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  18. #18

    Re: Tanka 98 oktan istället för 95 oktan?

    Hallå trådskapare! Läs om oktan och oktantal på wiki. Det är riktigt intressant varför det heter som det gör och vad det gör. Som jämförelse kan nämnas att E85 har oktantal 104. Att det går åt mer av E85 fast det har högre oktantal kan verka motsägelsefullt men det är väl för att det har lägre energiinnehåll. Men med det högre oktantalet kan man trycka in mer E85 i cylindern utan att det självantänder av trycket.

  19. #19
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Tanka 98 oktan istället för 95 oktan?

    Citat Ursprungligen postat av Saabeltand
    Att det går åt mer av E85 fast det har högre oktantal kan verka motsägelsefullt men det är väl för att det har lägre energiinnehåll.
    E85 har helt andra egenskaper än bensin så det går inte jämföra dom genom att bara titta på oktantal och energiinnehåll.

    Citat Ursprungligen postat av Saabeltand
    Men med det högre oktantalet kan man trycka in mer E85 i cylindern utan att det självantänder av trycket.
    Ju mer man sprutar in desto mindre risk för knack. Det gäller både bensin och E85. Varför? Jo knack uppstår av hög temperatur och högt tryck. När bränslet sprutas in är det i form av vätskedroppar. Värmen runt insug och förbränningskammare gör att vätskan går över till gasform. Denna process kräver mycket energi och självklart ökar energiåtgången om mängden bränsle ökar. Eftersom energi varken kan skapas eller förintas så tar bränslet värmeenergi från förbränningskammaren som således blir kallare. Eftersom den blir kallare minskar risken för knack. Detta är också anledningen till att det drar något mindre bensin att köra på 98-oktan jämfört med 95-oktan. När man kör på 95-oktan måste man normalt spruta in lite mer bensin än vad som egentligen behövs, bara för att kyla förbränningskammaren och undvika knack. Detsamma gäller alla bränslen men ju högre oktantal desto mindre behöver man slösa bort för att kyla eftersom det bränslet då tål högre värme.

    Puh! Det blev ett långt inlägg, men visst är det fascinerande med fysik?

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Tanka 98 oktan istället för 95 oktan?

    Men, jag betvivlar å andra sidan att så värst många här inne har bilar som har trim som kräver 98, egentligen. Min og9-3 med steg3+ (maxade spridare, nästan, ca 260-270hk) knackar i stort sett aldrig trots att jag uteslutande kör BF95 (har knackdiod). Man _kan_ märka det på om bilen redan är varm, och det är varmt ute och man pressar den under en längre stund, då kan det hända att laddtrycket sänks på grund av att det närmar sig en knackning.
    Jag kan tänka mig att trim där man vässar tändningen _ännu_ mer än min så kan det komma tidigare, men med rimliga tändkurvor kan jag inte se att det är nödvändigt.

    Vid 10 plusgrader klarar iaf bilen fullgas i minst 5 minuter utan att dioden blinkar mer än en gång, och då har jag bara original x-flow-IC.

Liknande ämnen

  1. Preems 98 oktan = 100 oktan?
    Av Big Tom i forum Off Topic
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2013-03-31, 18:57
  2. Tanka 95 eller 98 oktan i chippad 9-3 SS
    Av ChristianL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-02-10, 22:40
  3. 95 vs 98 oktan - vad ska jag åka på?
    Av Gaffer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 14:30
  4. 98 oktan?
    Av edh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 23:07
  5. 98 Oktan
    Av nijetreluft i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-30, 00:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •