Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Är det alltid oljetryck ut till oljekylaren?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    526
    Medlem#
    6148

    Är det alltid oljetryck ut till oljekylaren?

    Börjar bli lite nervös inför sviestad, min 9-5:a -00 lämnar oljefläckar när den står stilla och avslagen. Blir oljefläckar typ under filtret men det håller tätt det är jag hundra på, ser mera ut som det kommer rinnande ner med subframen som går under där.
    Jag har tvättat och kollat så gott det går och senaste kvarten här har jag legat under bilen medans den står och tuttlar, men inga spår efter olja.

    Det ända jag har kvar som fundering är om det kan vara slangarna ut till oljekylaren som läcker. Men då är frågan har man oljetryck ut till oljekylaren hela tiden både på tomgång och typ 2000/varv i friläge?
    Eller är det så att man måste ut och köra/varva bilen mera för at den ska öppna ut dit eller bygga mera oljetryck för att avslöja läckan?

    Hoppas någon av er kan hjälpa mig med detta annars vågar jag nog inte köra på sviestad och det vore tråkigt.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973

    Re: Är det alltid oljetryck ut till oljekylaren?

    Du har cirkulation genom oljekylaren när termostaten i oljefilterhuset öppnar.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    526
    Medlem#
    6148

    Re: Är det alltid oljetryck ut till oljekylaren?

    Okey men kan man få den att öppna utan att bilen åker?
    Skulle ju gärna villja se säkert innan man gör för mycket.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    526
    Medlem#
    6148

    Re: Är det alltid oljetryck ut till oljekylaren?

    nu är det konstaterat att olja inte kommer från dom slangarna.
    kommer runt kamkedjekåpan och eventuelt vid remskivans packbox.

    bytte kåpan för några månader sedan för att remskivan pajjade och tog med sig oljepump och kåpan, och sen dess har den inte varit tät.

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182

    Re: Är det alltid oljetryck ut till oljekylaren?

    Bytte du packboxen samtidigt? Annars är det kanske risk att den har blivit skadad, räcker med att det kommer lite smuts typ grus mellan axel och tätningsytan så kan det ge läckage.

    MVH

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    526
    Medlem#
    6148

    Re: Är det alltid oljetryck ut till oljekylaren?

    Jag bytte packboxen vid kåpbytet men den läckte massor.
    Så jag har bytt den en gång efter det med och det har blivit bättre iaf men inte helt bra.
    Dock ser det ut som det läcker lite uppe vid kamkedje spännare också fast vid kåpan så det blir nog demontering varelse man vill eller inte

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 602

    Re: Är det alltid oljetryck ut till oljekylaren?

    Citat Ursprungligen postat av Dirq
    Jag bytte packboxen vid kåpbytet men den läckte massor.
    Så jag har bytt den en gång efter det med och det har blivit bättre iaf men inte helt bra.
    Dock ser det ut som det läcker lite uppe vid kamkedje spännare också fast vid kåpan så det blir nog demontering varelse man vill eller inte

    Du kan ha klämt sönder topplockspackningen när du bytte kåpan.
    Hinner inte med allt.....

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Är det alltid oljetryck ut till oljekylaren?

    Det är alltid oljetryck ut i oljekylarn (om inte annat bakvägen), något jag erfor när jag försökte flytta en bil jag monterat bort oljekylaren på

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    526
    Medlem#
    6148

    Re: Är det alltid oljetryck ut till oljekylaren?

    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Citat Ursprungligen postat av Dirq
    Jag bytte packboxen vid kåpbytet men den läckte massor.
    Så jag har bytt den en gång efter det med och det har blivit bättre iaf men inte helt bra.
    Dock ser det ut som det läcker lite uppe vid kamkedje spännare också fast vid kåpan så det blir nog demontering varelse man vill eller inte

    Du kan ha klämt sönder topplockspackningen när du bytte kåpan.
    Skulle det medföra oljeläckage däruppe?
    För jag kunde inte få i den ena skruven som går från toppen ner i kåpan där. Så där satte jag en mindre skruv och mutter under så det dras ihop iaf.
    Om detta är fallet, är byte av topplockspackning det ända som löser problemet då?

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    526
    Medlem#
    6148

    Re: Är det alltid oljetryck ut till oljekylaren?

    lite uppdate:
    remskivan är av plockad och packboxen var ricktig oljig.
    Finns det någon som fått det tätt med ickeorginal packbox? Första försoket var det speedparts och den har jag i efterhand läst mycket skit om. Sen blev det packbox från skruvat.se och det är den som sitter på nu och troligen också läcker.
    Får väll krypa till korset och köpa en orginal iaf.

    Skruvarna uppe vid toppen som jag skrev om tidigare var nästan lösa nu kändde jag, så dom gick att dra åt mycket mera behöver dock ett bättre verktyg att komma åt med.

    Men iaf hoppas jag att det ska räcka med att fixa dessa två små och försäkerhetsskull mätta spelet på oljepumpen så hoppas jag det blir bättre

  11. #11
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182

    Re: Är det alltid oljetryck ut till oljekylaren?

    Nu vet jag inte hur det ser ut exakt på B235/B205, men du lär ha en yta på axeltappen som packboxen ska täta emot. Det brukar bli ett spår i metallen efter många år och många mil, kan du se eller känna något spår på ytan som packboxen ska täta emot?

    Om du kan göra det, har du satt i de nya så att de har hamnat i samma spår? Isåfall så kan det vara problemet, inte tillräckligt plan yta för att kunna täta ordentligt.

    MVH

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    526
    Medlem#
    6148

    Re: Är det alltid oljetryck ut till oljekylaren?

    om jag förstår dig rätt så skulle det var spår i remskivan eller hur menar du?
    Om jag hittar något spår hur ska jag få bort det?

    Har iaf varit på saab idag och köpt en orginalbox som sitter på plats redan, men remskivan sitter inte på plats än. Hoppas den fungera såg inte ricktigt lika dan ut som den andra två jag satt dit så hoppas hoppas.

    Tillägg:
    Var ut nu och tittade på remskivan och ja om jag tar den gammla packboxen och trär på där så känns det att den stannar upp i vad man skulle kunna kalla ett spår.
    Är detta normalt när man får in packboxen tillräkligt eller är det helt enkelt så att min remskiva är skrot?
    Remskivan är från min gammla ng900 -96 där motorn hade lagerras och hade väll gåt runt 20 000 när den motorn gav upp.

  13. #13
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182

    Re: Är det alltid oljetryck ut till oljekylaren?

    Det är nog svårt att få bort själva spåret om det nu är pga slitage i metallen, men det brukar kunna göra är knacka packboxen lite längre in, eller längre ut. Räcker ju med 1 mm oftast. För remskivan hamnar nog där den hamnar när du drar åt den, så där kan man nog inte göra så mycket.

    Alternativt är väl att leta reda på ett annat eller en ny remskiva.

    Att det känns som den hamnar i "ett spår" kanske inte nödvändigtvis är att packboxen lägger sig i spåret, men ta lös remskivan och kolla på ytan som ska packboxen ska täta emot så att den verkar vara slät och fin.

    MVH

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    526
    Medlem#
    6148

    Re: Är det alltid oljetryck ut till oljekylaren?

    Saab orginal packbox värkar hålla tät, dock syns en lite strimma från toppen så jag får inte köra sviesta tyvär. Ska se om det försvinner olja eller vad som händer om man använder bilen någon dag.

Liknande ämnen

  1. Slang till oljekylaren.
    Av Spets i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-04-18, 18:44
  2. Tömma oljekylaren - Hur?
    Av Bagarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-06-04, 16:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •