Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Rostfria bromsskivor och lacka bromsok

  1. #1

    Rostfria bromsskivor och lacka bromsok

    Hej.

    Stört mig ett tag nu på mina rostiga bromsskivor, Jag undrar om det finns några sätt att få dem fria från rost? Har läst runt lite på internet och stöt på följande alternativ:

    1. Lacka vissa ytor med hammarlack
    2. Ytbehandla ett par nya bromsskivor ( Vilken ytbehandling exakt?)
    3. Köpa rostfria skivor (Vart??)

    Är det någon som har erfarenhet av detta och kan komma med tips? Vill hålla en hyfsad budget så totalkostnader över 5000kr är inte aktuellt.

    Har i samma veva tänkt lacka bromsoken silvriga med för att snygga till dem, Någon som har erfarenhet av detta och kan ge en tips om vad man ska tänka på?

    Har en Saab 9-3 1.9Tid -09.

  2. #2

    Re: Rostfria bromsskivor och lacka bromsok

    Citat Ursprungligen postat av kaptenrödskägg
    Hej.

    Stört mig ett tag nu på mina rostiga bromsskivor, Jag undrar om det finns några sätt att få dem fria från rost? Har läst runt lite på internet och stöt på följande alternativ:

    1. Lacka vissa ytor med hammarlack
    2. Ytbehandla ett par nya bromsskivor ( Vilken ytbehandling exakt?)
    3. Köpa rostfria skivor (Vart??)

    Är det någon som har erfarenhet av detta och kan komma med tips? Vill hålla en hyfsad budget så totalkostnader över 5000kr är inte aktuellt.

    Har i samma veva tänkt lacka bromsoken silvriga med för att snygga till dem, Någon som har erfarenhet av detta och kan ge en tips om vad man ska tänka på?

    Har en Saab 9-3 1.9Tid -09.
    Jag renoverade mina bromsok förra helgen men hjälp av den här guiden:
    http://www.soederman.se/Mekarguider/Bromsok.htm

    Blev riktigt nöjd med resultatet! Jag valde att måla med hammarlack i 3 omgångar som jag köpte på Mekonomen.
    Saab 9-3ss Aero 2.0T -05

  3. #3

    Re: Rostfria bromsskivor och lacka bromsok

    Tack för tipset!

    Tog du bort oken helt eller målade du dem på skivan? Är det svårt att ta bort oken helt?

  4. #4
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Rostfria bromsskivor och lacka bromsok

    Citat Ursprungligen postat av kaptenrödskägg
    Är det svårt att ta bort oken helt?
    Kan du lossa en skruv så kan du ta bort ett ok, är ju liksom inte konstigare än så. Men du måste ju även lufta bromsarna efter du monterat oken igen eftersom du lossar bromsslangen. Men inte heller det är ju svårt om man har tummen där den ska sitta.

  5. #5

    Re: Rostfria bromsskivor och lacka bromsok

    [quote=Börne]
    Citat Ursprungligen postat av "kaptenrödskägg":13nq7bu9
    Är det svårt att ta bort oken helt?
    Kan du lossa en skruv så kan du ta bort ett ok, är ju liksom inte konstigare än så. Men du måste ju även lufta bromsarna efter du monterat oken igen eftersom du lossar bromsslangen. Men inte heller det är ju svårt om man har tummen där den ska sitta.[/quote:13nq7bu9]

    Tack för svaret.

    Ok låter ju inte allt för komplicerat Inget att tänka på innan man lossa slangarna då?

  6. #6

    Re: Rostfria bromsskivor och lacka bromsok

    Jag behöll oken på bilen. Använde maskeringstejp för att täcka runt om. Tog inte mer än 5 min per ok för att få en bra täckning.
    Övervägde att plocka bort dom, men lat som man är...
    Saab 9-3ss Aero 2.0T -05

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Rostfria bromsskivor och lacka bromsok

    Bromsskivor i rostfritt finns väl inte för bilar, eller? Finns väl för fyrhjuling/hoj/cross men de skivorna är ju lite lättare. Kostnaden för en bromsskiva i rostfritt lär bli... fin.

    Har för mig två skivor till Saab 9000, fram, väger runt 15kg (15,4kg?)

    MVH

  8. #8

    Re: Rostfria bromsskivor och lacka bromsok

    Blir nog att lämna oken på när jag målar dem, känns säkrast.

    aa det är nog sant att det inte går köpa i rostfrit, har dock förstått att det går ytbehandla bromsskivor så att dem blir mer rost resistenta. Maptun har bland annat på sin hemsida några som ser ut som dem är gulkromaterade.

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Rostfria bromsskivor och lacka bromsok

    Rolleslitz erbjuder gulkromatering vet jag, tror EBC gulkromaterar sina skivor så det är nog kanske dem som Speedparts säljer.

    Vet inte hur värmetåligt det är, men borde ju klara endel i alla fall. Vet i alla fall att elförzinkade M10 inte gillar läget så länge mellan grenrör och turbo.... De blir typ bruna.

    MVH

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Rostfria bromsskivor och lacka bromsok

    Gulkromatering är värmetåligt och stryktåligt. Men i sanningens namn ett rätt odugligt rostskydd på långvarig sikt.
    På en sommarbil med lagom puts funkar det bra, men på vintern blir gulkromatering snabbt dålig.

    A&O i hållbarhet är underarbetet som alla vet. Blästra är billigt och bäst, men kräver att man tar bort bromsoken (glöm punktblästern)!
    Har man inte blästertillgång kan man koka ihop ett elektrolytbad (sök på forumet (faq?)). Kräver även det nedmontering!

    Annars får man göra så gott man kan med rostborttagningen. Men kan man inte ta bort det 100%igt så kan man lika gärna låta delarna sitta lvar på bilen och måla på plats. Resultatet kan bli lika snyggt om man är noga, men hållbarheten är svår att få perfekt.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

Liknande ämnen

  1. Lacka bromsok
    Av Jonas 75 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-04-10, 15:48
  2. Opel Vectra OPC bromsskivor + bromsok
    Av tiger8080 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-08-18, 18:39
  3. Lacka bromsok!
    Av Crille81 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 16:19
  4. Lacka bromsok!!
    Av Danne*Saab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-02-13, 20:25
  5. Viktig och snabb fråga! ang lacka bromsok
    Av Turbo_Matte i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-05-22, 02:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •