Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: rengöra tändstift

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    rengöra tändstift

    jag undrar om nån vet nått bra sätt att rengöra ytan som tändstiften tätar i mot på toppen ? är en massa sot och skit där vad kan va bra att täta med ?

  2. #2

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: rengöra tändstift

    alltså förlåt om jag varit lite otydlig men det är inte bara själva tändstiftens yta som är smutsig utan även anläggningsytan på själva topplocket ?

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: rengöra tändstift

    Du får ursäkta men jag förstår fortfarande inte var det sotar igen? Är det i gängorna som tändstiften är iskruvade i, dvs som om tändstiften är något för små, eller var sotar det igen?
    /Johan

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: rengöra tändstift

    det sotar igen på ytan där tändstiftets packning ligger mot

  6. #6
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 113

    Re: rengöra tändstift

    Jag har mig veteligen aldrigt sett detta på fräscha stift.
    Däremot har jag sett alla möjliga saker på för gamla stift.
    Så..

    Citat Ursprungligen postat av UHR_JR
    Släng och köp nya säger jag.

    Blir det svart så långt uppe så måste även gängorna vara sotiga, vilket tyder på att stiften inte sitter åtdragna.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: rengöra tändstift

    aja får la köpa nya stift och prova med kostar ju inte så mycket om man beställer från england

  8. #8
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 113

    Re: rengöra tändstift

    4st bcpr7es-11 (vanligaste) kostar under 200hundringen i typ alla butiker i sverige.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: rengöra tändstift

    okej köper man bara 4 st på en gång skilde det bara en 10:a per stift på mekonomen och beställa så kan ju kvitta då :P

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: rengöra tändstift

    Hej!

    Borsta rent med te.x. mässingsborste eller fintrådiga rostfria eller "vanlig fintrådig stålborste".

    Är stiften friska i övrig, så varför slänga? Skänk 200 spänn till nå'n behjärtansvärt ändamål.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: rengöra tändstift

    en liten topp borste då till bormaskin eller ? stiften ser ju friska ut och så och misständer inte vad jag vet det skulle ju va om packningen på dom är dåliga ?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    461

    Re: rengöra tändstift

    Han menar väl nere i tändstiftshålen alltså runt där stiften sitter nere i, blir ju massa grus o skit kan blir där antar att det är det du menar. Vet att vanliga bilar som har tänstiftkablar så blir det ju flugor o lort o grus där nere. Man vill ju inte göra rent med trasa då man kan råka få ner grus i loppet på kolven. Kanske stoppa ner en trasa i stifthålet innan du gör rent

  13. #13
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182

    Re: rengöra tändstift

    Blåsa bort det värsta som sitter löst (smuts/grus/allmänt skit) med tryckluft kan nog va bra om man har tillgång till det.

    MVH

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: rengöra tändstift

    rengjorde så gott det gick vart vad som såg jämt och fint ut och satte i gamla tändstiften för att prova / jämna till ytan lite drog till ca 40-50 nm provade starta funkade körde en stund med det sen köptes nya tändstift och packningen var nog lite sliten.. http://img837.imageshack.us/img837/2603/tndstift.jpg

    aja nu sitter nya stiften den startar lättare i alla fall inte provkört än men det blir i kväll så med lite tur så ska det funka nu då

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: rengöra tändstift

    dom nya tändstiften verkar inte göra någon större skillnad lite bättre kanske det har blivigt men mycket varmare nu än senast med så svårt att jämföra :/

    tändkasseten verkar det inte va heller för provat med en annan från en bil som går perfekt utan felkoder och som startar under sekunden..

    vad kan göra att den är så svår startad ? kan det va så illa att batteriet ger ut för lite start ström för att det ska va optimalt ?

    stiften är med alla dragna med 28nm som det stog i mekonomens dator vilket borde stämma ?

  16. #16
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: rengöra tändstift

    Men vänta nu? Det diskuterades tändstift nyss och nu plötsligt säger du att du har problem med bilen? Låter som att du tycker den är seg att starta? Om det är batteriet märker du det på att startmotorn går sakta. Hur gammalt är batteriet och vilken typ är det?

    Berätta gärna lite mer om problemet så kan vi försöka hjälpa så gott det går. Går den bra när den väl är igång eller?

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    256

    Re: rengöra tändstift

    ja den går bra när den väl är igång kanske lite seg på låga varv men det är väl ganska normalt att en turbo känns seg på lågvarv den börjar ju inte dra ordenkligt förens vid 3-4000 varv.

    anledningen till att tändstiften vart misstänkta var för att jag vart ståendes med bilen en gång och då satt tändstiften knappt åt längre så trodde det berodde på dålig kompresson.

    den startar oftast efter ca 2-3 sekunder på starten men ibland går det åt mera

  18. #18
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: rengöra tändstift

    Citat Ursprungligen postat av Robin92
    ja den går bra när den väl är igång kanske lite seg på låga varv men det är väl ganska normalt att en turbo känns seg på lågvarv den börjar ju inte dra ordenkligt förens vid 3-4000 varv.

    anledningen till att tändstiften vart misstänkta var för att jag vart ståendes med bilen en gång och då satt tändstiften knappt åt längre så trodde det berodde på dålig kompresson.

    den startar oftast efter ca 2-3 sekunder på starten men ibland går det åt mera
    Max 2 sekunder ska det ta att starta om den är frisk tycker jag. I min egna bil har jag lagt in en funktion så jag får upp i SID hur lång tid det tar att starta. Det går normalt aldrig över 1,4 sekunder på E85 och på bensin går det under sekunden. Batteriets skick kan påverka detta rätt mycket.

    Jag har också råkat ut för ett löst stift en gång. Bilen gick att köra men det var ingen trevlig upplevelse. Ett tips är att alltid montera stiften när motorn är kall annars blir åtdragningsmomentet fel. Detta slarvas det med på verkstäderna.

    Om du har tid någon gång kanske du kan lägga upp en film så vi kan se hur seg den är att starta?

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973

    Re: rengöra tändstift

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Ett tips är att alltid montera stiften när motorn är kall annars blir åtdragningsmomentet fel. Detta slarvas det med på verkstäderna.

    Källa på det?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  20. #20
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: rengöra tändstift

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Ett tips är att alltid montera stiften när motorn är kall annars blir åtdragningsmomentet fel. Detta slarvas det med på verkstäderna.

    Källa på det?

    Mvh
    Ingen källa. Det är något jag lärt mig på egen hand. Fundera på hur en aluminiumklump expanderar och drar ihop sig när den ändrar temperatur så tror jag kanske du håller med mig?

Liknande ämnen

  1. Rengöra LMM?
    Av bluetaily i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-07-23, 22:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •