Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Klonkar till i framvagnen vid start och inbromsning OG9-3

  1. #1

    Klonkar till i framvagnen vid start och inbromsning OG9-3

    Varje gång jag accelererar eller bromsar (ändrar belastningens vridningsriktning) klonkar det till en gång någonstans vid höger framhjul.
    Exempelvis när jag kör iväg så klonkar det till men är sedan tyst så länge som jag frihjular eller accelererar. Sedan när jag bromsar så klonkar det till en gång direkt men är sedan tyst även om jag varierar bromskraften.
    Vill jag ha riktigt fint klonkande trampar jag växelvis på gas och broms med ett fint klonk-klonk-klonk-ljud.
    Det märks inget oljud vid olika rattutslag och slalomkörning, ej heller vid frihjulning.

    Vad tror ni det är?

  2. #2
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012

    Re: 9-3 -01 Klonkar till i framvagnen vid start och inbromsn

    Citat Ursprungligen postat av vallius
    Varje gång jag accelererar eller bromsar (ändrar belastningens vridningsriktning) klonkar det till en gång någonstans vid höger framhjul.
    Exempelvis när jag kör iväg så klonkar det till men är sedan tyst så länge som jag frihjular eller accelererar. Sedan när jag bromsar så klonkar det till en gång direkt men är sedan tyst även om jag varierar bromskraften.
    Vill jag ha riktigt fint klonkande trampar jag växelvis på gas och broms med ett fint klonk-klonk-klonk-ljud.
    Det märks inget oljud vid olika rattutslag och slalomkörning, ej heller vid frihjulning.

    Vad tror ni det är?
    Hej !

    Kolla så att subframeskruvarna är ordentligt dragna.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    83

    9-3 -01 Klonkar till i framvagnen vid start och inbromsning

    Har EXAKT samma symptom på min 98 NG900!

    Ska kolla dom skruvarna också och se om dom är lösa på något mystiskt sätt :/

  4. #4

    Re: 9-3 -01 Klonkar till i framvagnen vid start och inbromsn

    Problemet löst!
    Det var den bakersta av subframeskruvarna på höger sida som av någon anledning börjat skruva upp sig. Den gick att dra åt ett helt varv. Nu är klonket borta!

  5. #5
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012

    Re: 9-3 -01 Klonkar till i framvagnen vid start och inbromsn

    Citat Ursprungligen postat av vallius
    Problemet löst!
    Det var den bakersta av subframeskruvarna på höger sida som av någon anledning börjat skruva upp sig. Den gick att dra åt ett helt varv. Nu är klonket borta!

    Se där ja.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: 9-3 -01 Klonkar till i framvagnen vid start och inbromsn

    För framtida referens kan jag berätta att det skulle kunna ha varit motorbussningarna också. På den ng900 jag hade var de tokslut och då flyttade hela motorpaketet på sig en sådär 5cm när man lastväxlade. Kan ju hälsa att det var inget litet klonk det inte

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    83

    9-3 -01 Klonkar till i framvagnen vid start och inbromsning

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    För framtida referens kan jag berätta att det skulle kunna ha varit motorbussningarna också. På den ng900 jag hade var de tokslut och då flyttade hela motorpaketet på sig en sådär 5cm när man lastväxlade. Kan ju hälsa att det var inget litet klonk det inte
    Är små vibrationer tecken på dåliga motorfästen under acceleration? Kommer från framvagnen.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Hillerstorp
    Inlägg
    95

    Re: 9-3 -01 Klonkar till i framvagnen vid start och inbromsn

    Kapar denna relativt nya tråden iom samma fel på 9-3an här hemma. Har Spänt subframen, bytt båda länkarmarna+krängnings-staget höger utan resultat. Har slut på idéer vad det kan vara som orsakar klonkandet.. Låter endast vid acc och inbromsning och då bara en gång per håll.. Några tips vad man kan söka efter härnäst?
    Svart Og9-3 Aero -01

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Klonkar till när backar upp för uppförsbacke OG9-3
    Av Wolsa95 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2021-09-18, 22:17
  2. [LÖST] Klonkar i framvagnen vid P -> D och sen kör iväg OG9-5 Aut
    Av chrspe75 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-10-31, 22:09
  3. [LÖST] Klonkar som bara den 9000
    Av jes i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-15, 20:02

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •