Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Check engine lyser och motorn dör - 9-3 (185 hk) årsm. 2000

  1. #1

    Check engine lyser och motorn dör - 9-3 (185 hk) årsm. 2000

    Fått problem med min Saab 9-3 2.0l (185 hk) från år 2000. Körde från Hälsingland mot Stockholm och precis innan Gävle på E4:an släppte farthållaren och check engine-lampan började lysa, motorn gick fortfarande när jag stannade vid vägkanten. Kollade motorrummet, kollade olja – allt såg fint ut vad jag kunde se. Startade motorn igen och då gick den på lågt varv vid tomgång, ca 5-600 rpm, sen varvade den upp till runt 1000 rpm, sen ner igen efter en kort stund och fortsatte upp och ner på det sättet. Körde iväg och bilen gick som vanligt – inget effekttapp och motorn gick rent.

    Körde på i ca 80 km/h och efter cirka 20-30 minuter dog motorn helt plötsligt. Alla andra mätare fungerade, alla lampor lös men när jag tryckte på gasen så var motorn helt död. Turbomätaren visade att turbon laddade när jag försökte gasa. Kopplade ur i friläge och när jag la i växel igen så gick motorn igång och den gick som vanligt. Stannade vid vägkanten, stängde av motorn, startade igen utan problem och jag fortsatte att köra.

    Efter ytterligare ca 20 minuter så dog motorn igen men startade när jag kopplat ur och i igen i farten. Den fortsatte att gå som vanligt och jag körde vidare .En kvart senare dog motorn för tredje gången. Då gick det inte att koppla i och ur för att få den att starta igen utan jag fick stanna vid vägkanten. Slog av tändningen och startade, allt funkade fint och jag körde sen resten av vägen hem, cirka en timme, utan några problem.

    Att motorn bara lagt av på det här sättet har hänt två gånger förut, för ca 3000 mil sedan (på landsväg) och för ca 1000 mil sedan (i krypfart när jag satt i bilkö). Då har inte check engine-lampan tänts och verkstaden kunde inte se några felkoder. Spjällhuset byttes förra sommaren och då var det inte alls samma felsymptom.

    Hör inget missljud från motorn och när den dör så är det som om man skulle stänga av tändningen, inget hackande utan bara en ”clean cut” så är den död. Öppnade huven och lyssnade när bilen startade, enda jag kunde höra som skulle kunna vara något konstigt var ett klickande ljud (7-10 klick) precis efter att motorn gått igång, lät ungefär som ett tändstift som försöker tända. Sen lät den bra förutom att den gick upp och ner lite i varv.

    Får väl åka in till verkstaden men tänkte ändå höra om någon har en kvalificerad gissning kring vad det kan vara – kanske har någon varit med om samma/liknande problem?

    Tack för hjälpen!

  2. #2

    Re: Check engine lyser och motorn dör - 9-3 (185 hk) årsm. 2

    Spjällhus i limp home. Testa att återställa, finns film på youtube.
    Felkoden måste nollas innan tändningen slås på.
    Signaturlös

  3. #3

    Re: Check engine lyser och motorn dör - 9-3 (185 hk) årsm. 2

    Fast det verkar ju märkligt om spjällhuset rasat igen, det byttes för ett år sedan. Eller har skit bytts mot skit kanske... När det var problem med spjällhuset dörra året så var det inte heller samma felsymptom, då dog den på tomgång så man fick gasa själv för att hålla den levande och gasa på ordentligt för att komma iväg.

  4. #4

    Re: Check engine lyser och motorn dör - 9-3 (185 hk) årsm. 2

    Enligt Saabverkstaden är det spjällhuset som spökar. De vill bara sätta in ett nytt spjällhus men med tanke på att det byttes förra året känns det som att det kan finnas något bakomliggande fel någon annanstans, nåt som gör att det sprutar in skit i spjällhjuset. Hörde någon säga att man bör kolla vevhuventilationen och kanske uppgradera den - kan det stämma och finns det andra saker att kolla?

  5. #5

    Re: Check engine lyser och motorn dör - 9-3 (185 hk) årsm. 2

    Tror det finns en uppdaterad programvara som gör systemet mindre känsligt.
    Har du inte senaste vevhusventilation så fixa det.
    Signaturlös

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 539

    Re: Check engine lyser och motorn dör - 9-3 (185 hk) årsm. 2

    Citat Ursprungligen postat av nalts
    Enligt Saabverkstaden är det spjällhuset som spökar. De vill bara sätta in ett nytt spjällhus men med tanke på att det byttes förra året känns det som att det kan finnas något bakomliggande fel någon annanstans, nåt som gör att det sprutar in skit i spjällhjuset. Hörde någon säga att man bör kolla vevhuventilationen och kanske uppgradera den - kan det stämma och finns det andra saker att kolla?

    Om turbon är, börjar bli dålig blir det för mycket olja i spjällhuset.

    Om nu spjällhuset byttes förra året har du väl garanti kvar ?

    Beg spjällhus kan lägga av dagen efter.....
    Hinner inte med allt.....

Liknande ämnen

  1. Check Engine lyser + Dör vid tomgång + Tickar i motorn
    Av Kalle_Koffein i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2017-06-03, 15:03
  2. check engine lyser
    Av brink i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 14:11
  3. check engine lyser
    Av Hornetfighter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-23, 20:07
  4. Check Engine lyser!
    Av bluetaily i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-01-15, 17:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •