Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Trimfirmor i Stockholm?

  1. #1

    Trimfirmor i Stockholm?

    Hejsan! Jag köpte mig en 9-3 '05 2,0L lilla t, alltså 175hk som har gått 11900 nu.

    Eftersom jag innan körde en chippad 2,3 9000 så behöver jag mer kraft känns det som...

    Jag tycker maptun verkar vara firman jag ska välja men de ligger i Örebro eller andra trakter lite väl långt från sthlm tycker jag. Har försökt söka lite här i forumet men antingen finns det inga trådar om firmor i sthlm el så söker jag helt enkelt fel. Vänligen visa mig tråden om du känner till nån också ber jag ödmjukast om ursäkt för att jag tagit upp er tid.

    Annars kan ni gärna få hjälpa mig med vad som är mest ekonomi just nu om jag måste ta mig till Örebro ändå. D.v.s. det är naturligtvis aldrig god ekonomi att köra bil då.... Hursomhelst, jag kör under 1000 mil per år, mest långkörning nån gång varannan månad då jag far till norra dalarna. Ibland en långsemester på några hundra mil så jag har förstått att en E85-konvertering kan vara lämplig för mig. Men trots allt finns det folk som får problem. Inte fan har man lust att ha "sin" verkstad 20 mil bort. För att inte tala om att ev bärga bilen dit om den pajjar helt. Så, var finns firmorna i sthlm som gör dessa ingrepp och som också folk här i forumet kan rekommendera?

    När jag tittar på maptuns sida så finner jag en märklighet dock. 220 hk kostar knappt 14000, 225 kostar knappt 19000 medan 240hk bara kostar 16000!? Hur hänger detta ihop. Förklara gärna den som vet. Hursomhelst verkar 240hk-alternativet vara det mest ekonomiska just nu, eller hur? Jag antar att det är smart att göra 12000service samtidigt som trimmet men förra ägaren gjorde en mellanservice i september förra året på 11000 mil. Blir det mellanservice igen då eller?

    Jaja, hoppas ni har överseende med the wall of text och mina funderingar. Fråga gärna om jag glömt nåt som ni har nytta av att veta.

    Tack!

    ...ändrade rubriken lite...

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: Trimma i Stockholm?

    I 240hk-satsen ingår inte avgassystem och luftfilter, det får du stå för själv antar jag, för några 240 får man inte ut med originalgrejerna.

  3. #3

    Re: Trimma i Stockholm?

    Citat Ursprungligen postat av torake
    I 240hk-satsen ingår inte avgassystem och luftfilter, det får du stå för själv antar jag, för några 240 får man inte ut med originalgrejerna.
    Aha, men vad dumt de skriver isåfall för man (jag) får uppfattningen att det som behövs för 240hk för dessa 16000kr såklart ingår.

    http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka ... storder=37

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555

    Re: Trimma i Stockholm?

    Citat Ursprungligen postat av Saabeltand
    Citat Ursprungligen postat av torake
    I 240hk-satsen ingår inte avgassystem och luftfilter, det får du stå för själv antar jag, för några 240 får man inte ut med originalgrejerna.
    Aha, men vad dumt de skriver isåfall för man (jag) får uppfattningen att det som behövs för 240hk för dessa 16000kr såklart ingår.

    http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka ... storder=37
    Klart det ingår om det behövs, här är det ju E85 som gäller.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Re: Trimma i Stockholm?

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av Saabeltand
    Aha, men vad dumt de skriver isåfall för man (jag) får uppfattningen att det som behövs för 240hk för dessa 16000kr såklart ingår.

    http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka ... storder=37
    Klart det ingår om det behövs, här är det ju E85 som gäller.
    Dessvärre så ingår i det trimmet svåra problem att starta bilen,viktigt att nämna om det är inte löst redan ?
    viewtopic.php?f=3&t=324768&start=0

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    763

    Re: Trimma i Stockholm?

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Dessvärre så ingår i det trimmet svåra problem att starta bilen,viktigt att nämna om det är inte löst redan ?
    viewtopic.php?f=3&t=324768&start=0

    Mvh
    Vem bryr sig om bilen startar eller inte?
    Kör en S4 avant biturbo begåvad med Dahlbäck steg 2+

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404

    Re: Trimfirmor i Stockholm?

    Hej!
    Lennart Rönn i Tyresö kan leverera & montera Maptuntrim på förfrågan.
    Dock är policyn att vi inte etanolkonverterar. (så nämn inte det som prioritet)

    MVH / Peter
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  8. #8

    Re: Trimfirmor i Stockholm?

    [quote=Big Tom RS4]
    Citat Ursprungligen postat av Aero++":2lza62mc]
    Dessvärre så ingår i det trimmet svåra problem att starta bilen,viktigt att nämna om det är inte löst redan ?
    [url="http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=3&t=324768&start=0
    viewtopic.php?f=3&t=324768&start=0[/url]

    Mvh
    Vem bryr sig om bilen startar eller inte? [/quote:2lza62mc]Ja just det, den tråden såg jag ju nyss. Vore lite förargligt som sagt, om det börjar krångla på det viset och man är 20 mil bort....
    Citat Ursprungligen postat av RALLYCROSS
    Hej!
    Lennart Rönn i Tyresö kan leverera & montera Maptuntrim på förfrågan.
    Dock är policyn att vi inte etanolkonverterar. (så nämn inte det som prioritet)

    MVH / Peter
    Nä det är väl inte nödvändigt att konvertera förstås. Viktigast är att det finns kompetens i Stockholm tycker jag. Men ska ta en titt på denna firma.

    Mer tips för norra sthlm kanske?

    Tackar för det som hittills inkommit!

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: Trimma i Stockholm?

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av Saabeltand
    Aha, men vad dumt de skriver isåfall för man (jag) får uppfattningen att det som behövs för 240hk för dessa 16000kr såklart ingår.

    http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka ... storder=37
    Klart det ingår om det behövs, här är det ju E85 som gäller.
    Hur kommer det sig i så fall att man behöver hårdvara motsv. steg 2 för 225Hk på E85, men för 240Hk med samma bränsle bara större spridare? Och för 245Hk behövs igen avgas, luftfilter samt modifiering av luftfilterboxen... Nä, det är något som inte står rätt till med den prislistan.

  10. #10

    Re: Trimfirmor i Stockholm?

    Nåja, det blir väl helt enkelt till att lyfta på luren och slå en signal till Örebro tror jag. Så kan de verifiera priserna på sidan och vad som behövs för att kärran ska kännas lite mer som den gamla. Lite går såklart förlorat iom mindre motor och snurrbo men den är ju åandrasidan nyare så det kanske jämnar ut sig.

Liknande ämnen

  1. Vad använder trimfirmor för EGT-mätare?
    Av Plupp i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-17, 09:51
  2. Hur många trimfirmor mäter förbränningstrycket ?
    Av negative i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2006-02-03, 12:39
  3. nerkapad lastbils ic vs ic från div trimfirmor.
    Av 900micke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-13, 09:21
  4. Oseriösa trimfirmor.
    Av arsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2005-06-15, 11:47
  5. Förmåner hos trimfirmor
    Av Brewmaster i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-02-03, 22:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •