Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hur testar man om kopplingen slirar eller inte?

  1. #1

    Hur testar man om kopplingen slirar eller inte?

    Jag o min kompis har kommit i kläm, han är tydligen envis o säker på sin sak, jag vill reda ut det här med hjälp av ER Det hela handlar om en kopplingsfråga ... Han påstår att jag ska testa kopplingen/lamellen genom att lägga i en växel och dra startmotorn?, greppar det så är allt i sin ordning, skulle det däremot slira så kopplingen slut..
    Jag å andra sidan påpekar att detta är ett felaktigt sätt o testa, för det första så lär inte startmotorn alstra den energi som den vanliga motorn gör, o att testet blir missvisande..


    Vilket fall som helst är min koppling bytt , slirade vid fullt gaspådrag oftast på dem högre växlarna, det räckte för att jag skulle byta iaf
    mvh

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: Kopplings fråga :)

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    slirade vid fullt gaspådrag oftast på dem högre växlarna
    Det är väl just så man brukar märka att lamellen är sliten...

    Metoden med startmotorn tror jag inte funkar av samma anledning som du, att startmotorn är på tok för klen...

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438

    Re: Kopplings fråga :)

    Det sättet som jag har lärt mig är att under acceleration i normal landsvägfart snabbt trycka ner och lika snabbt släppa upp kopplingspedalen, då ska den greppa igen utan att svaja.

    Att man kan använda startmotorn till att har jag aldrig hört talas om. Funkar kanske till att pröva ifall kopplingen är tok slut men det märker man nog ändå.

  4. #4

    Re: Kopplings fråga :)

    Som ni påpekar, kan bara hålla med!
    I mitt fall så var tryckplattan som inte orkade trycka lamellen tillräckligt, det resulterade att det slirade Oavsett så är original kopplingen svag!
    Vilket är det LÄMPLIGASTE sättet att testa kopplingen?? några fler som har synpunkter ?

  5. #5
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: Kopplings fråga :)

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Som ni påpekar, kan bara hålla med!
    I mitt fall så var tryckplattan som inte orkade trycka lamellen tillräckligt, det resulterade att det slirade Oavsett så är original kopplingen svag!
    Vilket är det LÄMPLIGASTE sättet att testa kopplingen?? några fler som har synpunkter ?

    Låt den jobba där det är som jobbigast för kopplingen.
    Höga växlar i hög fart (110-130km/h)
    Full gas. Sticker varvtalet onormalt utan att bilen accelererar så är kopplingen gången.

  6. #6
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Kopplings fråga :)



    100+ på motorvägen på femman, och stämpla.
    Luftmotståndet i dom farterna bromsar bilen, och full gas ger tillräckligt med vrid för att kopplingen ska släppa om den är dålig.
    Håll koll på varvräknaren så ser man om den "hugger" eller rent av släpper och varven sticker.

    Att tro att startmotorn skulle orka "dra loss" en dålig koppling känns inte särskilt troligt, att man skulle märka det är ännu mer osannolikt då man knappast får någon jämn och fin gång när man hoppar fram på startmotorn med växel i.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. 9-3 se 2,0t -99, kopplingen slirar.
    Av kojan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-23, 20:48
  2. Slirar kopplingen endast på 5:an??
    Av StRob i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-30, 11:08
  3. Jippi, bil f*n slirar på kopplingen!!!
    Av Charlez i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-08, 09:03
  4. kopplingen slirar
    Av malex i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-21, 17:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •