Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Blårök efter oljebyte OG9-5 B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    21

    Blårök efter oljebyte OG9-5 B2x5

    Hej.
    Helt ny på forumet eftersom jag i dagarna köpt en SAAB 9-5 2,3t -04
    som gått 19000 mil.
    Igår bytte jag olja + filter i motorn, startade upp den, kollade att det
    var på märket på stickan, plockade ihop och gick in.

    I morse skulle jag åka en sväng med lite skräp och när jag startade bilen
    rök den som en tvåtaktare. I ca. 20-25 sek. rök den, sen slutade det.
    Den har under mina två veckors ägande aldrig gjort så tidigare. Kan det ha att
    göra med oljan? Det finns inget oljud, inte ett pip från kedjan och enl. tidgare
    ägare ska vevhusventilationen vara uppgraderad. Kan man se detta rent ockulärt?
    Inte heller är det dåligt med effekt, den skjutsar på som man kan förvänta sig
    med en lättryckare, tryckmätaren går till sin gräns, så inga konstigheter där.

    Jag vet inte vilken olja som varit i tidigare, men jag slog i en semisyntet, 10W/40
    efter att ha funderat med en SAAB verkstad. Det skulle inte vara nåt problem
    eftersom jag ALLTID byter olja vid max 800 mil och heller inte nyttjar gasfoten på samma
    sätt som för 10 år sedan.
    Nån som har en idé om vad som hänt?
    Mycket tacksam för hjälp i ärendet.
    9-5 BioPower SC Vector 2,3t -07 A60
    Biopower by Nordic Tuning
    E85 Steg 1, 235 Hk/370 Nm

  2. #2
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 111
    Medlem#
    6234

    Re: Blårök efter oljebyte.

    Hej och välkommen till forumet Televinkeln63.


    Först skall jag bara tillägga att 10W40 är inte en rekommenderad eller godkänd viskositet på motoroljan till 9-5. Då de skall ha helsyntet med antingen 0W30, 0W40, 5W30 eller 5W40. Samt skall ha GM-LL-A-025 eller Dexos2 kvalité.

    Sen till ditt problem. Så säger du att det slutade ryka efter en stund. Låter som att du fick in olja i förbränningsrummet av någon anledning. Antingen pga läckande ventiltätningar eller så kom det förbi kolvringarna.

    Men var det bara en gång det hände eller händer det varje gång du startar bilen.?

    Mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    21

    Re: Blårök efter oljebyte.

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Hej och välkommen till forumet Televinkeln63.


    Först skall jag bara tillägga att 10W40 är inte en rekommenderad eller godkänd viskositet på motoroljan till 9-5. Då de skall ha helsyntet med antingen 0W30, 0W40, 5W30 eller 5W40. Samt skall ha GM-LL-A-025 eller Dexos2 kvalité.

    Sen till ditt problem. Så säger du att det slutade ryka efter en stund. Låter som att du fick in olja i förbränningsrummet av någon anledning. Antingen pga läckande ventiltätningar eller så kom det förbi kolvringarna.

    Men var det bara en gång det hände eller händer det varje gång du startar bilen.?

    Mvh Mr_Lööf
    Tack för snabbt svar.

    Jag ska genast tömma ur oljan och åka och köpa rätt olja. Sen ska ja skicka en Scudmissil till den som påstod att det skulle funka med den oljan jag köpt!
    Jag har varit ut och startat bilen nu efter ca. 3 timmars stå men nu kom det ingen blårök.
    Jag återkommer i morrn om det är "tvåtaktare" när den stått hela natten.
    Än en gång, tack för snabbt svar.
    9-5 BioPower SC Vector 2,3t -07 A60
    Biopower by Nordic Tuning
    E85 Steg 1, 235 Hk/370 Nm

  4. #4
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 111
    Medlem#
    6234

    Re: Blårök efter oljebyte.

    Citat Ursprungligen postat av Televinken63

    Tack för snabbt svar.

    Jag ska genast tömma ur oljan och åka och köpa rätt olja. Sen ska ja skicka en Scudmissil till den som påstod att det skulle funka med den oljan jag köpt!
    Jag har varit ut och startat bilen nu efter ca. 3 timmars stå men nu kom det ingen blårök.
    Jag återkommer i morrn om det är "tvåtaktare" när den stått hela natten.
    Än en gång, tack för snabbt svar.

    Ingen fara. Bara kul att hjälpa till.

    Men du behöver inte skicka en scudmissil till han som sålde oljan te dig. Dock kan du påpeka honom att de inte är en godkänd olja.

    Mvh Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Blårök efter oljebyte.

    Jag ska genast tömma ur oljan och åka och köpa rätt olja. Sen ska ja skicka en Scudmissil till den som påstod att det skulle funka med den oljan jag köpt!
    Så bråttom är det inte. Din maskin kommer inte avlida omedelbart.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    72

    Re: Blårök efter oljebyte.

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Jag ska genast tömma ur oljan och åka och köpa rätt olja. Sen ska ja skicka en Scudmissil till den som påstod att det skulle funka med den oljan jag köpt!
    Så bråttom är det inte. Din maskin kommer inte avlida omedelbart.


    Jag gjorde samma miss samma symptom. blå rök,
    hällde i fel olja..
    Tömmde ur, tappa i rätt och vilken skillnad..
    Agaton.sax
    Tidigare Ägare av Mellbergs "red baron"

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    21

    Re: Blårök efter oljebyte.

    Citat Ursprungligen postat av Televinken63
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Hej och välkommen till forumet Televinkeln63.


    Först skall jag bara tillägga att 10W40 är inte en rekommenderad eller godkänd viskositet på motoroljan till 9-5. Då de skall ha helsyntet med antingen 0W30, 0W40, 5W30 eller 5W40. Samt skall ha GM-LL-A-025 eller Dexos2 kvalité.

    Sen till ditt problem. Så säger du att det slutade ryka efter en stund. Låter som att du fick in olja i förbränningsrummet av någon anledning. Antingen pga läckande ventiltätningar eller så kom det förbi kolvringarna.

    Men var det bara en gång det hände eller händer det varje gång du startar bilen.?

    Mvh Mr_Lööf
    Tack för snabbt svar.

    Jag ska genast tömma ur oljan och åka och köpa rätt olja. Sen ska ja skicka en Scudmissil till den som påstod att det skulle funka med den oljan jag köpt!
    Jag har varit ut och startat bilen nu efter ca. 3 timmars stå men nu kom det ingen blårök.
    Jag återkommer i morrn om det är "tvåtaktare" när den stått hela natten.
    Än en gång, tack för snabbt svar.
    Nu har bilen fått stå sedan 16.00 igår till i morse kl. 06.00.
    Startade och förväntade mig ett rökmoln bakom bilen men icke. Helt normalt.
    Kan blåröken ha kommit sig av att jag slog i oljan för hastigt och att det kom in
    i ventilationen, eller finns inte den möjligheten?
    Varför jag undrar är att jag tyckte mig känna att det luktar lite "ventilation"
    i morse en stund efter att jag startat bilen. Dock försvann det ganska snart och nu finns
    det inte alls. Detta är en en hypotes som jag har...eller är jag helt ute och hojar...?

    PS
    Ny olja beställd och kommer till jobbet under dagen.
    Köpte 10 liter 5W-30 med LL-A-025 spec. för att "skölja" en vända innan jag slår på nytt. Även nytt filter är beställt.

    Mvh
    Televinken63
    9-5 BioPower SC Vector 2,3t -07 A60
    Biopower by Nordic Tuning
    E85 Steg 1, 235 Hk/370 Nm

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Blårök efter oljebyte.

    Citat Ursprungligen postat av Televinken63
    Ny olja beställd och kommer till jobbet under dagen.
    Köpte 10 liter 5W-30 med LL-A-025 spec. för att "skölja" en vända innan jag slår på nytt. Även nytt filter är beställt.
    Det var väldigt osnålt. Blir nog en glad Saab. Rena julafton för den bilen.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Blårök efter oljebyte.

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av Televinken63
    Ny olja beställd och kommer till jobbet under dagen.
    Köpte 10 liter 5W-30 med LL-A-025 spec. för att "skölja" en vända innan jag slår på nytt. Även nytt filter är beställt.
    Det var väldigt osnålt. Blir nog en glad Saab. Rena julafton för den bilen.
    Jag fick samma symtom efter att ha bytt olja innan vi skulle till Sälen i Februari.
    Se mitt inlägg på "forat" viewtopic.php?f=3&t=322247
    Hade aldrig rykt innan ngn gång och JA jag bytte till GM´s olja som rekommenderas av de flesta. Så då kan man ju undra VARFÖR den helt plötsligt börjar ryka FAST jag använt RÄTT olja?
    Jag har fått många bud på vad det kan vara.
    Antågande turboras, vehusventilationen som geggat igen (borde inte va det det är en 05:a) Topplockspackning som läcker (har ingen majonäs i oljan)

    Min ryker för det mesta när bilen körts och att den sedan står stilla i 4-8 timmar.
    Ryker nästan aldrig när bilen stått över natten.
    Sedan har jag ett konstigt fenomen att den tvekar i gasresponsen för det mesta precis när motorn är kall och man skall köra iväg. Den liksom hostar/hugger till direkt efter att man åkt iväg och bromsat första gången för att sedan återuppta gasen igen.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Blårök efter oljebyte.

    Asppie:
    Har du kollat om du har luftläckage eller en dålig LMM?
    Det är inte en Biopower du har eller?
    Vad ligger bränsleförbrukningen i SID på?

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Blårök efter oljebyte.

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Asppie:
    Har du kollat om du har luftläckage eller en dålig LMM?
    Det är inte en Biopower du har eller?
    Vad ligger bränsleförbrukningen i SID på?
    Brisse:
    Min bil är trimmad och etanolkonverterad, men jag kör uteslutande på V-Power.
    Bränsleförbrukningen ligger på 1,2-1,4 och jag kör mestadels stadstrafik.

    Luftläckage tror jag inte att jag har???
    Vacumslangarna är bytta mot nya i silikon.
    Har iofs inte gjort testet med startgas ännu.
    LMM är rengjord förra sommaren enligt konstens alla regler.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  12. #12
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Blårök efter oljebyte.

    Asppie:
    Ok. Jag har själv E85-konverterat några Saab'ar och att dom går lite ryckigt första sekunderna efter start är inte alls ovanligt.
    [Off-topic]
    V-Power säger du? Är bilen mappad för att köras på det kanske? Om den är mappad på BF98 så ska det fungera precis lika bra på samma sätt som att man inte tjänar något på att hälla BF98 i en lättryckare som är mappad för BF95.
    [/Slut-off-topic]
    Sist men inte minst så kan du ju ha luftläckage som gör att den går lite ryckigt.
    Nu tog min fantasi slut.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Blårök efter oljebyte.

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Asppie:
    Ok. Jag har själv E85-konverterat några Saab'ar och att dom går lite ryckigt första sekunderna efter start är inte alls ovanligt.
    [Off-topic]
    V-Power säger du? Är bilen mappad för att köras på det kanske? Om den är mappad på BF98 så ska det fungera precis lika bra på samma sätt som att man inte tjänar något på att hälla BF98 i en lättryckare som är mappad för BF95.
    [/Slut-off-topic]
    Sist men inte minst så kan du ju ha luftläckage som gör att den går lite ryckigt.
    Nu tog min fantasi slut.
    Nja jag vet inte om den är mappad efter just V-Power men killen som programmerade bilen sade att jag skulle helst köra på V-Power.
    Nu blandar jag ibland med BF95 för att dryga ut bensinkontot.
    Gällande E85 har jag nog bara tankat detta max 5ggr. Det är ju så mycket som tar stryk av detta OM inte grejorna sitter i från tillverkningen.
    Luftläckage hittar man annars lättast genom startgastricket vad jag förstått?
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  14. #14
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Blårök efter oljebyte.

    Citat Ursprungligen postat av asppie
    Luftläckage hittar man annars lättast genom startgastricket vad jag förstått?
    Det händer att folk hittar luftläckor med startgas. På verkstäderna finns ju särskild utrustning för att trycktesta men till hemmameck så har man ju sällan det.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Blårök efter oljebyte.

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av asppie
    Luftläckage hittar man annars lättast genom startgastricket vad jag förstått?
    Det händer att folk hittar luftläckor med startgas. På verkstäderna finns ju särskild utrustning för att trycktesta men till hemmameck så har man ju sällan det.
    Aha då kanske man skall besöka en verkstad med de möjligheterna. OM inte startgastricket visar ngt resultat.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    21

    Re: Blårök efter oljebyte.

    Citat Ursprungligen postat av Televinken63
    Hej.
    Helt ny på forumet eftersom jag i dagarna köpt en SAAB 9-5 2,3t -04
    som gått 19000 mil.
    Igår bytte jag olja + filter i motorn, startade upp den, kollade att det
    var på märket på stickan, plockade ihop och gick in.

    I morse skulle jag åka en sväng med lite skräp och när jag startade bilen
    rök den som en tvåtaktare. I ca. 20-25 sek. rök den, sen slutade det.
    Den har under mina två veckors ägande aldrig gjort så tidigare. Kan det ha att
    göra med oljan? Det finns inget oljud, inte ett pip från kedjan och enl. tidgare
    ägare ska vevhusventilationen vara uppgraderad. Kan man se detta rent ockulärt?
    Inte heller är det dåligt med effekt, den skjutsar på som man kan förvänta sig
    med en lättryckare, tryckmätaren går till sin gräns, så inga konstigheter där.

    Jag vet inte vilken olja som varit i tidigare, men jag slog i en semisyntet, 10W/40
    efter att ha funderat med en SAAB verkstad. Det skulle inte vara nåt problem
    eftersom jag ALLTID byter olja vid max 800 mil och heller inte nyttjar gasfoten på samma
    sätt som för 10 år sedan.
    Nån som har en idé om vad som hänt?
    Mycket tacksam för hjälp i ärendet.
    Jag går in och meddelar att problemet inte kommit tillbaka. Det uppstod aldrig igen och jag bytte till den rekomenderade oljan. Det har inte heller efter det bytet kommit ett uns blårök. Har kört ca. 50 mil och kollat oljan varje dag men inte ett dropp fattas.
    Jag tror personligen att den våldsamma blåröken måste ha berott på att olja på nåt vis
    hamnat "fel" när jag fyllde på i den takt jag gjorde, det hann knappt rinna undan innan jag stjälpte i nästa liter, så lite egen förskyllan och klantighet är nog orsaken.

    Tack i alla fall till bra hjälp och snabba svar på detta perfekta forum.

    Mvh
    Televinken63
    9-5 BioPower SC Vector 2,3t -07 A60
    Biopower by Nordic Tuning
    E85 Steg 1, 235 Hk/370 Nm

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758

    Re: Blårök efter oljebyte.

    Blårök kan komma av bristande vevhusventilation, men det kan också komma av oljeläckage i turbon. Min förra turbo rök lite svagt vid start i mer än 10000 mil innan jag bytte den... Så länge det bara är en kort stund efter start behöver det inte i sig betyda något allvarligt problem, det behövs inte mycket olja för att ge rejäl rök.

    Jag har hela tiden kört med 0W-40 eller 5W-40-olja (Shell Helix Ultra), om du byter olja inom 2000 mil/1år så behöver du inte bekymra dig, LL-oljans poäng är huvudsakligen lång körsträcka (3000 mil). Men man ska vara medveten om att systemet rymmer 5,4L olja, och ett oljebyte därför lämnar 25% av den gamla oljan kvar (om man inte tömmer oljekylaren). Olja med dåliga egenskaper som temperaturtålighet (dvs som ger slagg) kan alltså ge dåliga effekter långt efter första bytet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Blårök efter oljebyte.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Blårök kan komma av bristande vevhusventilation, men det kan också komma av oljeläckage i turbon. Min förra turbo rök lite svagt vid start i mer än 10000 mil innan jag bytte den... Så länge det bara är en kort stund efter start behöver det inte i sig betyda något allvarligt problem, det behövs inte mycket olja för att ge rejäl rök.

    Jag har hela tiden kört med 0W-40 eller 5W-40-olja (Shell Helix Ultra), om du byter olja inom 2000 mil/1år så behöver du inte bekymra dig, LL-oljans poäng är huvudsakligen lång körsträcka (3000 mil). Men man ska vara medveten om att systemet rymmer 5,4L olja, och ett oljebyte därför lämnar 25% av den gamla oljan kvar (om man inte tömmer oljekylaren). Olja med dåliga egenskaper som temperaturtålighet (dvs som ger slagg) kan alltså ge dåliga effekter långt efter första bytet.
    Menar du alltså att det funkar att köra på Shell Helix 5W-40 olja?
    Det är ju sådan hysteri överallt man läser att det skall vara GM-olja INGET ANNAT....
    Vissa rekommenderar iofs Castrol.
    Varför jag frågar är för att ICA-Maxi kör specialpris på Helix 5W-40 oljan.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758

    Re: Blårök efter oljebyte.

    Citat Ursprungligen postat av asppie
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Blårök kan komma av bristande vevhusventilation, men det kan också komma av oljeläckage i turbon. Min förra turbo rök lite svagt vid start i mer än 10000 mil innan jag bytte den... Så länge det bara är en kort stund efter start behöver det inte i sig betyda något allvarligt problem, det behövs inte mycket olja för att ge rejäl rök.

    Jag har hela tiden kört med 0W-40 eller 5W-40-olja (Shell Helix Ultra), om du byter olja inom 2000 mil/1år så behöver du inte bekymra dig, LL-oljans poäng är huvudsakligen lång körsträcka (3000 mil). Men man ska vara medveten om att systemet rymmer 5,4L olja, och ett oljebyte därför lämnar 25% av den gamla oljan kvar (om man inte tömmer oljekylaren). Olja med dåliga egenskaper som temperaturtålighet (dvs som ger slagg) kan alltså ge dåliga effekter långt efter första bytet.
    Menar du alltså att det funkar att köra på Shell Helix 5W-40 olja?
    Det är ju sådan hysteri överallt man läser att det skall vara GM-olja INGET ANNAT....
    Vissa rekommenderar iofs Castrol.
    Varför jag frågar är för att ICA-Maxi kör specialpris på Helix 5W-40 oljan.
    Det jag framför allt menade att alla förnuftigt valda oljor fungerar, om man använder dem som avsett. I just fallet B2x5 har äldre motorer en annan oljespec trots identiska smörjsystem.

    Shell kallar dock en hel mängd oljor Helix, men B2x5 bör ha helsyntet pga turbon = Helix Ultra. Finns en hel del diskussion om oljor från runt 2005 i forumet som fortfarande är högintressant.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Blårök efter oljebyte.

    Citat Ursprungligen postat av asppie
    Menar du alltså att det funkar att köra på Shell Helix 5W-40 olja?
    Det är ju sådan hysteri överallt man läser att det skall vara GM-olja INGET ANNAT....
    Vissa rekommenderar iofs Castrol.
    Varför jag frågar är för att ICA-Maxi kör specialpris på Helix 5W-40 oljan.
    Givetvis går det att köra på andra oljor. Jag tror att GM-oljan brukar rekommenderas här på forumet för att göra det enkelt för dom som inte är oljeexperter och dessutom ska den tydligen vara prisvärd. Har man koll på olja så frågar man inte om olja här på forumet för då kan man ta det beslutet själv, och det finns en jäkla massa att välja på.

Liknande ämnen

  1. Hur mycket olja är kvar vid oljebyte OG9-5 B2x5
    Av MattA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2023-03-22, 10:06
  2. Rök efter oljebyte OG9-5 B2X5
    Av Kaisergriffin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-03-27, 10:14
  3. Oljeförbrukning över 1L/100km och blårök vid kallstart OG9-5 B2x5 -01
    Av Saab 9-5 som älskar olja i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2018-04-29, 23:25
  4. [LÖST] Göra oljebyte själv OG9-5 B2x5
    Av MattA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2018-02-08, 12:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •