Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Vilken Xenon styrenhet till Saab 9-5 -04

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    303

    Vilken Xenon styrenhet till Saab 9-5 -04

    Tjena!

    Nu har man åkt på att byta styrenhet/ballast och jag undrar vilken jag kan ha.

    Vad jag har sett på nätet så är det 3D0 909 158 som gäller men hittar även på ebay 3D0 909 157 som står att det passar till Saab 9-5 03-06

    Så min fråga är att spelar det någon roll vilken av dom jag köper?

    Tacksam för svar
    Kör Saab 9-5 Aero -04

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Vilken Xenon styrenhet till Saab 9-5 -04

    Alla OG 9-5:or har såvitt jag vet samma styrenhet, den har ett kortare namn också, Valeo LAD5G (eller om det är LAD5GL, skillnaden är antalet stift och jag minns inte riktigt vilken som är vilken, men det måste du kunna googla fram snabbt). Det är bara denna (med rätt antal stift då) som jag kan påstå passar plug and play, om man sedan kan modda andra styrenheter låter jag vara osagt (de gör ju mer eller mindre samma sak så egentligen tror jag det borde gå men är ju klart jobbigare än att bara byta rakt av).

    Såvitt jag vet har vissa årsmodeller av ex. WW touareg, porsche cayenne, renault megane, någon audi (A4?) och någon jagga samma styrenhet. Baserat på det är jag tveksam till de du länkar till, även om de ser väldigt lika ut på bild.

    Jag skulle:

    1) ta reda på om det är LAD5G eller LAD5GL som gäller (det där andra numret tyckte jag var mycket svårare att matcha, men hittar man rätt så går säkert det också)

    2) köpa en där detta namn uppges, helst där man kan se etiketten och läsa att det står LAD5G/GL.

    /U

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    303

    Re: Vilken Xenon styrenhet till Saab 9-5 -04

    Tack!

    Detta måste ju redas ut, ja har hela tiden trott att man skulle leta efter 3do 909 158 och självklart 12pin.
    Med tanke på att på xenonkungen står det 3do 909 158 på.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
    Kör Saab 9-5 Aero -04

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 569

    Re: Vilken Xenon styrenhet till Saab 9-5 -04

    Citat Ursprungligen postat av CPBBK84
    Tack!

    Detta måste ju redas ut, ja har hela tiden trott att man skulle leta efter 3do 909 158 och självklart 12pin.
    Med tanke på att på xenonkungen står det 3do 909 158 på.

    _
    Detta tycker jag låter som ett VW-nr och är det samma på Cayenne så..

    En annan fråga ang detta, är det ngn som monterat beggade styrdon från en annan bil än Saab på just en Saab? Hade problem med en bil idag där jag tror att det va så.. Gick ej diagnostisera mot styrdonet.
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941

    Re: Vilken Xenon styrenhet till Saab 9-5 -04

    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    En annan fråga ang detta, är det ngn som monterat beggade styrdon från en annan bil än Saab på just en Saab? Hade problem med en bil idag där jag tror att det va så.. Gick ej diagnostisera mot styrdonet.
    Det skulle ju kunna vara så att det är samma h/w, men olika s/w beroende på vilket bilfabrikat de är sålda till.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    303

    Re: Vilken Xenon styrenhet till Saab 9-5 -04

    Citat Ursprungligen postat av Weggen

    Detta tycker jag låter som ett VW-nr och är det samma på Cayenne så..

    En annan fråga ang detta, är det ngn som monterat beggade styrdon från en annan bil än Saab på just en Saab? Hade problem med en bil idag där jag tror att det va så.. Gick ej diagnostisera mot styrdonet.
    Så xenonkungen säljer alltså ballaster som inte är funkis med Saab 9-5 trots att det klart och tydligt står att det är det?

    http://www.xenonkungen.com/se/art/valeo-12-pin-d1s.php
    Kör Saab 9-5 Aero -04

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 569

    Re: Vilken Xenon styrenhet till Saab 9-5 -04

    Jag skulle tro att NYA styrdon, dvs ej proggade är same-same.. Sen gör man själv en mjukvarujustering med dator. Eller?

    Den bilen jag grejjade med hade lysande lampa för xenonreglering, givare va OK.. men ett styrdon va bytt till ett beggat.
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    303

    Re: Vilken Xenon styrenhet till Saab 9-5 -04

    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Jag skulle tro att NYA styrdon, dvs ej proggade är same-same.. Sen gör man själv en mjukvarujustering med dator. Eller?

    Den bilen jag grejjade med hade lysande lampa för xenonreglering, givare va OK.. men ett styrdon va bytt till ett beggat.
    Ja okej, ja har ingen aning, väldigt dåligt med information ang. detta med xenon styrdon.
    Kör Saab 9-5 Aero -04

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Rö , utanför Rimbo i Roslagen Medlemsnr 6123
    Inlägg
    71

    Re: Vilken Xenon styrenhet till Saab 9-5 -04

    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Jag skulle tro att NYA styrdon, dvs ej proggade är same-same.. Sen gör man själv en mjukvarujustering med dator. Eller?

    Den bilen jag grejjade med hade lysande lampa för xenonreglering, givare va OK.. men ett styrdon va bytt till ett beggat.
    Hej!

    Jag köpte en beg ballast från Laga.se som suttit på/i en Cayenne, men den kunde inte Saab få kontakt med, varför visste dom ej "troligtvis trasig". Stod på fakturan "Fel på styrenhet i vänster strålkastare" Anm:går ej att beställa från Saab,finns ej begagnad O jag som skulle besikta bilen om fyra dagar.

    Har beställt en ny ballast/styrenhet från xenonkungen, får se om dom kan komma in i den.

    Har även hittat en firma som renoverar dessa som heter OBD Tuning i Karlstad, jag skall nog skicka dom trasiga dit.

    Ang, besiktningen så "råkade" fakturan från Saab ligga på passargerarsätet, så det gick bra.

    Inge roligt att äga en Saab när elkomponenter tar semester

    Ballasten är ju tillverkad av valeo (Frankrike), lite som Lucas (England)

    / Patrik
    Svart 9-5 Aero SC -00 Aut Bilen såld :-(
    Turkos 9-5 Aero SC -04 Man :-)
    Blåmet 9-5 Aero SC -06 Aut :-)

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Vilken Xenon styrenhet till Saab 9-5 -04

    Jag är inte 100 men jag tror att den ballast jag köpte (begagnat/ebay) kom från en annan bil, jag hittade den när jag sökte på LAD5GL (eller om det nu var utan det sista L:et, jag minns som jag skrev ovan inte riktigt längre), inte på 9-5, så mycket minns jag, men jag minns inte om det uttryckligen stod att den hade suttit på någon annan biltyp.

    Hur som helst var det i alla fall inga problem med den ballasten, den har gått utmärkt det senaste året.

    /U

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Vilken Xenon styrenhet till Saab 9-5 -04

    Citat Ursprungligen postat av ullberg
    Jag är inte 100 men jag tror att den ballast jag köpte (begagnat/ebay) kom från en annan bil, jag hittade den när jag sökte på LAD5GL (eller om det nu var utan det sista L:et, jag minns som jag skrev ovan inte riktigt längre), inte på 9-5, så mycket minns jag, men jag minns inte om det uttryckligen stod att den hade suttit på någon annan biltyp.

    Hur som helst var det i alla fall inga problem med den ballasten, den har gått utmärkt det senaste året.

    /U
    jag hittade förresten mailet från ebay, och även om annonsen inte finns kvar så man kan läsa mer exakt var rubriken följande:

    "02 03 04 05 06 AUDI VW PORSCHE CADILLAC XENON BALLAST HID MODULE 2002-2006 2005"

    vilket inte direkt låter som att den kom från en SAAB till att börja med, och denna funkade alltså utmärkt i min bil (MY03)

    /U

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    303

    Re: Vilken Xenon styrenhet till Saab 9-5 -04

    Citat Ursprungligen postat av ullberg
    Citat Ursprungligen postat av ullberg
    Jag är inte 100 men jag tror att den ballast jag köpte (begagnat/ebay) kom från en annan bil, jag hittade den när jag sökte på LAD5GL (eller om det nu var utan det sista L:et, jag minns som jag skrev ovan inte riktigt längre), inte på 9-5, så mycket minns jag, men jag minns inte om det uttryckligen stod att den hade suttit på någon annan biltyp.

    Hur som helst var det i alla fall inga problem med den ballasten, den har gått utmärkt det senaste året.

    /U
    jag hittade förresten mailet från ebay, och även om annonsen inte finns kvar så man kan läsa mer exakt var rubriken följande:

    "02 03 04 05 06 AUDI VW PORSCHE CADILLAC XENON BALLAST HID MODULE 2002-2006 2005"

    vilket inte direkt låter som att den kom från en SAAB till att börja med, och denna funkade alltså utmärkt i min bil (MY03)

    /U
    underbart! Du vet möjligtvis inte säljarens "namn" eller kanske till och med du kan klicka på annonsen fortfarande i mailet och se mer info där.

    edit, har hittat säljaren när jag googlade :P
    Kör Saab 9-5 Aero -04

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    303

    Re: Vilken Xenon styrenhet till Saab 9-5 -04

    nu har jag varit ute och skruvat av styrenheten och efter vad jag har sett på den så kommer jag förmodligen att beställa denna

    http://www.hidorigin.com/saab-9-5-xenon-ballast.html
    Kör Saab 9-5 Aero -04

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    303

    Re: Vilken Xenon styrenhet till Saab 9-5 -04

    Såja då var det beställt, hittade en 10% rabattkod så det slutade på 1485:- totalt
    Kör Saab 9-5 Aero -04

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 569

    Re: Vilken Xenon styrenhet till Saab 9-5 -04

    Jo, men de lyser och fungerar så sett.. Men denna jag hade problem med verkade ju ha suttit i annan bil, gissar att man kalibrerat lyset etc med dennes utrustning. Tror problemen kommer först då..

    Nya orörda styrdon e säkert inga problem.
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    303

    Re: Vilken Xenon styrenhet till Saab 9-5 -04

    Nu har jag monterat styrenheten och den verkar funka, men nu klyddar nivåregleringen.

    När man vrider på tändningen så hör man det vanliga brummandet, sen så börjar det liksom "hacka" eller kugga över från den sidan som jag bytt styrdon på.

    Måste man kalibrera in skiten eller har ja lyckats sabba nånting?


    Eller är det kanske någon nivågivare som sagt upp sig nu precis vid styrdonsbytet?
    Borde inte vara givarna för det är bara höger strålkastare som hackar.

    Tacksam för svar
    Kör Saab 9-5 Aero -04

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    303

    Re: Vilken Xenon styrenhet till Saab 9-5 -04

    Ingen som har några tips?
    Kör Saab 9-5 Aero -04

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    303

    Re: Vilken Xenon styrenhet till Saab 9-5 -04

    Verkar som att den ställer ner ljuset på högra strålkastaren, spontant tänker jag på lastvinkelgivaren men varför ställer den bara ner på högra strålkastaren?
    Kör Saab 9-5 Aero -04

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    303

    Re: Vilken Xenon styrenhet till Saab 9-5 -04

    Börjar misstänka att det inte rätt ballast jag har köpt, får hoppas man får lämna tillbaka den. För höra vad HIDORIGIN säger om den.

    Sökandet fortsätter...
    Kör Saab 9-5 Aero -04

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Vilken Xenon styrenhet till Saab 9-5 -04

    Vad står det på den ballast du köpt? Jag håller med om din analys att lastvikelgivaren känns märkligt iom. att det bara är ena strålkastaren, men din helt nya (som jag förstod det var den ny) ballast, skulle det verkligen vara fel på den? Ett sätt att prova är ju att byta ballast mellan höger och vänster, flyttar problemet har du ju hittat problemet...

    /U

Liknande ämnen

  1. Reparera styrenhet för xenon
    Av der2 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-02, 10:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •