Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Serviceboken...Borta!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    16

    Serviceboken...Borta!

    Tappat bort serviceboken ( förmodligen sambon som råkat slänga den! )

    Hur illa är det, omöjligt att sälja bilen i ett senare skede? Påverkan på pris osv, nån med erfarenheter?

    Är en saab 9-3 sc 07 med 10300 mil på mätaren.

    MVH

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Serviceboken...Borta!

    Tja, inte är det bra inte, på en så pass ny bil lär det ju påverka priset. Om du har varit enda ägaren på bilen och/eller vet vilka verkstäder servicearna utförts på så tror jag nog att du kan "återskapa" boken genom att köpa en ny, tom och sen åka runt till verkstäderna och be dem leta efter bilen i deras listor, där ser de ju när bilen servats. Det är ju på samma sätt som de gör i vanliga fall. Jag har fått en service ifylld på det viset uppe i Stockholm när de glömt stämpla boken till min cabbe men jag hade arbetsordern kvar så de lätt kunde hitta servicen i sitt system.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Serviceboken...Borta!

    Är bilen servad på hyfsat stora verkstäder så brukar det som sagt inte vara något större problem att köpa en ny servicebok från Saabverkstaden och få den ifylld i efterhand, de flesta större verkstäder registrerar elektroniskt idag och vet du inte var den är servad så går det kontakta närmaste märkesverkstad så kan de söka i databasen för att kolla var garantirep och diverse uppdateringar är utförda och då är ofta bilen servad på samma ställe.
    Det brukar gå bra att skicka serviceboken för ifyllning till verkstäderna i fråga.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    16

    Re: Serviceboken...Borta!

    Problemet i stort sett löst!

    Kontaktade saabsäljaren i stan, frågade om dom kunde söka i något register efter min bil, vart den varit servad osv. Men något sådant gick inte, fanns inget nationellt register.

    Kom ihåg att den såldes ny från holmgrens jkpg (stod i serviceboken) så ringde dit, bingo! Dom hade servat den vid 2k mil och 4k mil.
    Kom även ihåg att bilens tidigare ägare bodde i nyköping, sökte på google efter saabsäljare där och fick upp bilcentergruppen, slog en pling, bingo! Dom hade servat den vid 6k mil och 8k mil.

    Jag servade den senast vid ca 9-10k mil, så nu har jag alla ställen den varit på. Bara köpa en ny bok och skicka runt den!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8453

    Re: Serviceboken...Borta!

    Kul att höra! Bra jobbat med detektivjobbet.
    Då:900S -91 (Röd) 9000 A50 -97 (Scarabégrön) 9-5 Aero Turbo6 XWD -10 (Diamond silver)
    Nu: 900 turboS cab -93 (Novablack) 9-5 Aero SC -07 (Jetblack)

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Serviceboken...Borta!

    Min bil köptes utan servicebok. Men bilhandlaren visste var bilen hade haft sitt serviceavtal (f.d. företagsbil) och fixade ett utdrag ur verkstadens databas. Så jag fick alla datum, mätarställningar och varenda skruv som är bytt på bilen.

    Faktiskt ännu sexigare än en service bok.

    Tror tyvärr det är alltför vanligt att serviceboken tappas bort när det gäller företagsbilar. Den förvaras säkert inte i bilen utan på någon ekonomiavdelning, och där vet man ju hur det kan vara.....
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    81

    Re: Serviceboken...Borta!

    Någon som vet var Saabs egna tjänstebilar som rullat runt Trollhättan servats. Om inte Saab hade någon egen serviceavdelning förstås...
    Saab 9-5 Vector 2,3T -07.

  8. #8
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Serviceboken...Borta!

    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj
    Tror tyvärr det är alltför vanligt att serviceboken tappas bort när det gäller företagsbilar. Den förvaras säkert inte i bilen utan på någon ekonomiavdelning, och där vet man ju hur det kan vara.....
    Jag har åkt förmånsbil sedan 1994. Boken skall vara i bilen. Att det skulle vara på ekonomiavdelningen är nonsens. Det enda som kan vara där är registreringsbeviset. Min ekonomiavdelning vill inte ha boken. De vill inte ha 1000-1500 böcker som dessutom tillhör en vagnparksägare som är ett helt annat bolag. Vagnparksägaren har enligt hemsidan 18000 bilar och skulle behöva ett bibliotek för böckerna.

    Fattas det info i boken brukar det bero på att den inte tagits fram i samband med service. Verkstaden letar inte efter den i bilen.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Serviceboken...Borta!

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj
    Tror tyvärr det är alltför vanligt att serviceboken tappas bort när det gäller företagsbilar. Den förvaras säkert inte i bilen utan på någon ekonomiavdelning, och där vet man ju hur det kan vara.....
    Jag har åkt förmånsbil sedan 1994. Boken skall vara i bilen. Att det skulle vara på ekonomiavdelningen är nonsens. Det enda som kan vara där är registreringsbeviset. Min ekonomiavdelning vill inte ha boken. De vill inte ha 1000-1500 böcker som dessutom tillhör en vagnparksägare som är ett helt annat bolag. Vagnparksägaren har enligt hemsidan 18000 bilar och skulle behöva ett bibliotek för böckerna.

    Fattas det info i boken brukar det bero på att den inte tagits fram i samband med service. Verkstaden letar inte efter den i bilen.

    /Fred
    Jag inser också att verkstaden inte bryr sig om att leta efter boken i bilen.
    Men bevisligen försvinner MASSOR av serviceböcker till företagsbilar. Vart tar de vägen? De verkar vara totalt och fullständigt spårlöst borta när bilen säljs vidare.

    Det är många här på mitt jobb som har köpt f.d. företagsbilar, och i stort sett ingen har haft serviceboken i original.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Serviceboken...Borta!

    Det kan ju vara så att bilens brukar tar foldern med grejjer i rakt av hellre än att sortera när bilen skall lämnas tillbaka. Jag gissar att få ställen kollar om den är där, bara de får nycklarna och bilen.
    Jag fick t.ex. _massor_ av prylar till en 2007ans 9-5 kombi nu när min polare skickade den på KVD när han fick lämna tillbaka bilen. Av någon anledning följde inte en pinal med bilen, för de låg ju smidigt nog i en lagerlokal istället och glömdes bort.
    Jag tackar, men nog lite surt för den som köpte bilen, eller ja, jag vet att den gick för typ 30000 (en 2007 9-5SC 2,3BP Vector )

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 19:57
  2. Modifieringsåtgärder i serviceboken
    Av Botte i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-31, 12:36
  3. Ingen fordonsinformation i serviceboken, 9-5 00?
    Av ljungström i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-23, 19:39
  4. Hjälp! Så här se serviceboken ut på en 9-3:a vi vill köpa
    Av Kallekalle i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2007-07-23, 01:27
  5. Räcker det med serviceboken för förl. motorgaranti?
    Av 900T i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-20, 17:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •