Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: 900 T16 Aero -84 "testbilen"

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 091

    900 T16 Aero -84 "testbilen"

    Tänkte att det börjar bli populärt med projekttrådar. Och nu när man börjat renoveringen av sin pärla så kan det kanske vara värt att berätta lite.

    Jag köpte bilen för 4månader sedan. Det är en av de första bilarna som saab kom ut med av aero serien. Det speciella med denna är att den inte kom ut i trafik förrens i slutet av 1987. Den har dessutom en lätt trimmning utförd av saab som förmodligen ingen annan bil fått från fabrik. Den har den nyare tvåradiga Apc boxen och denna är modifierad (Anders Olsson hade alldrig sett något liknande) samt även bränsleboxen är moddad av saab. Saab har alltså använt den som testbil, dock brukar alldrig testbilar komma ut på marknaden och knappast i det utförande som de var i då, med exempelvis modifierad motor, detta är förmodligen första ägarens förtjänst.

    Det finns dessutom bromspapper från fabriken och den är uppmätt till 203,5hk. Rätt så rejält på sen tid

    Utrustningen är diger, så som saabs audiopaket med förstärkare (dock utplockat till förmån för något modernare), Ac (fungerande), de tre VDO mätarna i radiofacket, träpanel, farthållare, elhissar, ellucka, stora vingen från orginal, sportfjädring och dämpare, elspeglar, den ovanliga bakrutetorkaren

    Mörkgrått skinn kommer att åka in i stället för tyginredningen.

    Förra ägaren var en gubbe i knappa 70års åldern, gammal mekaniker som ägt den i 7år. Första ägaren på den var en tysk som jobbade på saab.

    Just nu pågår en renovering av bilen. Tyvärr har rosten fått fäste efter alla år av brukande, bilen har rullat 19.000mil och tyvärr mesta delen av sitt liv i södra sverige.

    Just nu håller jag på med bakskrämarna samt bakluckan som kommer att lackas om ett par veckor. Även fronten och baken håller på att bytas till det gammla aero paketet. Ifs satt det nya paketet på bilen redan då den såldes till första ägaren men jag tycker att det äldre är snyggare. Som tur var hittade jag plasten som behövdes här på forumet (tack cabmange)

    Lägger upp lite förstoringsbara bilder för de som är intresserade, några fler bilder på hur den såg ut innan jag började renovera den finns på min garaget länk...

    Lev väl

    OBS.. ALLA BILDER ÄR KLICKBARA




















  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Hej!

    Lycka till med ditt projekt. Alltid kul när någon tar sig an en gammal pärla, i synnerhet de med lite "speciell" historia.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235
    Fin bil..
    Jag har oxå ägt en Aero som gått som testbil hos Saab. Det var dock en -88 som min fasters man köpte ut från jobbet..
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 091
    tackar så mycket. Kommer snart bilder på bilen nu när den är lackad och har det gammla aero paketet på sig

Liknande ämnen

  1. S: Fina Saaboriginal 17" "aero"
    Av Bullit i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-03-22, 13:29
  2. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-05-18, 23:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •