Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Ingen tändning - Saab 9-5

  1. #1

    Ingen tändning - Saab 9-5

    Hej,

    Har en saab 9-5 (2,3t, -00, automat, 19tusen mil) som fått stå knappt ett år med full tank i garaget, men som nu har problem med tändningen (tror jag).

    Symtom:

    - Vad som händer är att ibland får jag inte igång bilen (nu står den helt sen några timmar tillbaka - gick i morse). Alla lampor går igång, batteriet är fullt, det låter som den ska starta upp (tuggar), men den går helt enkelt inte igång.

    - Även turbon har fungerat väldigt ojämnt sen jag ställde på den igen. Ibland går den prima, men andra gånger hoppar den och tappar kraft (ryckigt).

    - Även den normala gasen är ganska slö, måste jag säga, men det kanske jag mest inbillar mig.

    - Motorn har dessutom stängt av sig vid två tillfällen mitt i trafiken när jag stått still på tomgång. Det är ju en automat, och det är inget som jag upplevt innan.

    Testat:

    - Kollat slangar (bränsle, turbo, etc) och de ser inte ut att läcka.

    - Tog ut tändkassetten och kollat tändstift. Ser ok ut. MEN, testade att sätta i tändstiften i kassetten för att se om någon gnista uppstår, och det gör det alltså inte. Inget av tändstiften tänder alltså. Alla stiften borde ju inte gå samtidigt, och även kasetten ska ju vara konstruerad så att inte alla tändstifthållare pajjar samtidigt.

    - Har hällt i k-sprit i tanken. Bensinen blir ju kass efter ett tag, speciellt över vintern.

    Någon tanke på vad det kan handla om?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    158

    Sv: Ingen tändning - Saab 9-5

    Kollat vevaxelgivaren?
    9-5 2,3t Vector SportCombi -02, numera "fejk-Aero" BioPower

  3. #3

    Re: Sv: Ingen tändning - Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av markuz85
    Kollat vevaxelgivaren?
    Fattar jag det rätt att när startnyckeln vrids om talar vevaxelgivaren om för datorn att vevaxeln roterar och datorn skall släppa på bränsle så bilen startar?

    Men då är frågan, när startnyckeln vrids, talar då vevaxelgivaren även om för datorn att gnista skall skickas till tändstiften så bilen startar? För det kommer som sagt ingen gnista?

    Om det stämmer så verkar det ju vara rätt spår. Verkar också vara ganska enkelt att byta själv enligt denna guide:
    http://9-5.se/steg-for-steg/byte-vevaxelgivare/

    Är det en sån här som behövs då? Hittar inget som heter precis "vevaxelgivare" på mekonomen...

    Mekonomen.se
    Artikelnr: 46-M02240102
    Benämning: Givare
    Anm.: Bränslegivare hävarm 1-pack
    Info: Sensortyp: Hävarmsensor inkl. monteringsanvisning samt monteringsdetaljer
    Pris: 765.00 kr

    Dessutom, går det att testa om detta är rätt ansats genom att använda startgas? Går en motor med felaktig vevaxelgivare igång med hjälp av startgas?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Ingen tändning - Saab 9-5

    Nej, ingen gnista funkar inte så bra med startgas


    //Göran
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  5. #5

    Re: Ingen tändning - Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Helios
    Nej, ingen gnista funkar inte så bra med startgas
    //Göran
    Hehe, nä, postade frågan innan jag tänkte igenom den :P

    Men de andra frågorna är väl lite mer genomtänkta? I vilket fall kollar jag med Gustaf E (bor i Falköping, det är de som gäller med saab-delar här) imorgon så får vi se vad de tar för en givare.

Liknande ämnen

  1. Dålig tändning på Saab 9-5 -99
    Av interlinc i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-20, 21:24
  2. 9-5 -98 Ingen tändning. Stendöd! Hjälp!
    Av VSJ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-01, 23:49
  3. Ingen tändning
    Av holmbergz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 18:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •