Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Oljetryckslampan lyser NG900 2,0T

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    7

    Oljetryckslampan lyser NG900 2,0T

    Köpte min första bil i helgen, en jättefin röd saab 900 -97 2.0 185hk. Snällt körd senaste åren av småbarnsfamilj och tydligen stått rätt mycket under vintern då de skaffat ny bil.

    Bytte olja+oljefilter och fyllde på 4l (helsyntet 5w/40 enligt handboken) och gjorde lite annat småfix för att sedan köra upp till Umeå från Stockholm. Inget ovanligt bortsett från att det bolmade vita avgaser i en uppförsbacke efter någon mil men slutade sedan, resterande 70 milen upp märker jag inget konstigt.

    Bilen gick alltså som en klocka hela vägen upp och har nu även kört lite här ~100 mil totalt sedan inköpet. Nu igår tändes dock oljetryckslampan efter en sväng nere på stan. Kollade oljenivån och den var då under mätstickan (farsan gjorde bytet hemmavid så vet inte hur det såg ut på stickan då, men 4l kanske var lite snålt?).

    Idag hällde jag i ännu en liter olja och provstartade. Lampan släckt men ännu inget på stickan. Körde till macken varpå lampan tänds igen och fyller ännu en liter.
    Lampan släcks igen vid start och jag provkör ett par km men på hemvägen tänds varningslampan igen. Fyller ännu en halvliter och stickan visar nu nästan upp till max markeringen. Dock slocknar inte lampan!

    Rullade hem bilen och nu är jag lite rådvill... Någon som har nån idé vad det kan vara? Är det mätaren som ballat ur? Har ju bra oljenivå nu.

    symptomen:
    - hällt i totalt 6,5 liter motorolja nu på 5 dar.. känns lite väl mycket!
    - motorn låter som den går bra, men vet inte om jag vågar köra längre i nuläget
    - inga synliga läckor på motorn men fuktar lite olja på hö sida mellan topplock/motorblock. Torkade av och testade att ge lite gas men det verkar inte fukta något mer då. Dock alltid fuktigt där efter att man kört en bit.
    - torrt under bilen efter natten
    - inga missfärgade avgaser nu vad jag ser
    - varningslampan verkar tändas efter att bilen kört en bit och blivit varm

    Känns jättetrist att bilen inte mår bra.. hoppas det inte är något allvarligt! Vill gärna att den här romansen ska vara lite längre!
    Saab 900 2,0 -97

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    311
    Medlem#
    7504

    Oljetryckslampan lyser..!

    Oljetryckslampan ska du ha respekt för. Då går lampan i värsta fall utan olja i hela/delar av systemet. På T7 motorerna är ju vevhusventilationen och igensatt oljesil vanligt förekommande, men någon annan får nog komma med mer konkreta tips till din T5 motor.
    /Owla
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    317

    Re: Oljetryckslampan lyser..!

    Har för mig motorn rymmer 5,7 liter olja totalt, vid normalt oljebyte ska ca 4 liter fyllas på eftersom du aldrig får ut all olja när du lossar pluggen på tråget.

    Finns alltid lite mer än en liter inne i motors kanaler.
    4 liter brukar alltid resultera i att nivån ligger precis på max, i allafall på min T5:a.

    Att den läcker lite mellan topp och block kan bero på att bultarna till toppen behöver spännas.
    Det finns en guide här på STCS forumet hur du går till väga.

    Hur som än haver så bör du absolut inte köra med bilen när oljetryckslampan lyser, tändes lampan av den anledningen att du nivån var för låg så är risken stor att motorn redan tagit stor skada.

    Jag hade nog börjat med att byta oljetrycksgivaren ifall den ballat ur, den har registrerat det förlorade oljetrycket p.g.a. låg nivå och kanske hängt sig där?
    Kostar inte många kronor!

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 539

    Re: Oljetryckslampan lyser..!

    Om lampan lyser när motorn blir varm (oljan blir tunnare) är den mest troligt tät i silen.

    Lagerskador som följd är tyvärr vanligt, ta ner tråget och inspektera.

    Sen att den tar så mycket olja för dig lutar åt läckage, in eller utvändigt.

    Troligt att turbon gett upp pga dåligt oljetryck.
    Hinner inte med allt.....

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    504

    Re: Oljetryckslampan lyser..!

    Hej och välkommen till vårt forum.

    Då du bor i Umeå så kan vi mötas upp då jag också bor i stan så kan vi titta på bilen tillsammans om du vill.
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924

    Re: Oljetryckslampan lyser..!

    Du säger att det rykte mycket av bilen? Det kan vara så att turbon läcker olja och det ser du inte på marken för det försvinner ut med avgaserna! Känn på turbon om det finns glapp och kolla om det ligger olja i den.

    Som någon annan sa, kolla sugsilen inne i oljetråget också.

    Gör världen en tjänst och rädda denna gamla Saab innan det är för sent

    En applåd till krozz också som erbjuder hjälp

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    7

    Re: Oljetryckslampan lyser..!

    Tack för alla svar!!

    Jag gjorde ett litet test nu på morgonen. Oljenivån var för övrigt samma som igår. Har dock regnat så svårt att se om det droppat något under natten.

    Startade upp bilen och lät den gå på tomgång. Efter ca 10 min när temp mätaren på instrumentpanelen nått halvvägs börjar den larma för lågt oljetryck igen.

    Jag är nästan helt säker på att temp mätaren stod stadigt på low vid körning när jag köpte bilen, kan det vara något med kylsystemet som ballat ur så oljan blir för varm?

    Köpte ju dessutom någon typ av finolja (syntet 5w/40) som skulle vara extra bra vid kallstarter och låg ute temperatur alltså tunnflytande. Tänkte ju att jag ska bruka den här i norrland!

    Jag tänker nu att oljetrycksmätaren och elektroniken borde vara OK eftersom felet kommer efter att den blir varm och liksom verkar gå att provocera fram.

    Annars låter den där oljesilen som ett hett tips också. Ska kolla upp hur man rensar den.

    Går ut och ruckar lite på turbon nu då och ser om jag får fram nåt. Återkommer!

    @Krozz Tack! Vore toppen om du ville kolla på den med mig om du har tid. Jag kan hela dagen idag fram till femtiden, men imorgon är det fullt upp. Annars kan jag söndag och framåt! Jag bor på ålidhem och nås på 0709934746.
    Saab 900 2,0 -97

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    4097

    Re: Oljetryckslampan lyser..!

    Byt oljetrycksgivaren
    kostar nästan inget.
    /per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    504

    Re: Oljetryckslampan lyser..!

    Jag sitter och gör mitt examensarbete till min magister just nu.

    Men på söndag skulle vi kunna ta en titt. Eller lördag eftermiddag, men då var du ju upptagen så det måste nog bli söndag iaf.

    //Krozz
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    7

    Re: Oljetryckslampan lyser..!

    Jag var ute och pillrade lite nu igen. Hittade turbon och kände på den men den verkar sitta stabilt. Dock så inspekterade jag de ledningar som går till/från den och hittade något som ser lite skumt ut även för mitt otränade öga...

    http://i23.photobucket.com/albums/b385/ ... G_0632.jpg

    http://i23.photobucket.com/albums/b385/ ... G_0631.jpg

    Det sitter vad som ser ut att vara en oljeledning in till topplocket som är lös..!? Om jag fattar handboken rätt så är det kylningen till turbon?

    http://i23.photobucket.com/albums/b385/ ... G_0633.jpg

    @Krozz söndag blir toppen!
    Saab 900 2,0 -97

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    504

    Re: Oljetryckslampan lyser..!

    Det som sitter löst som du petat med skruvmejsel på är vevhusventilationen. Den ska vara så.


    Men jag kommer på söndag.
    Jag hör av mig på söndag morgon, någon speciell tid du vill träffas?
    Har du lite verktyg eller ska jag ta med mig det lilla jag tror behövs?

    //Krozz
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  12. #12
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 627
    Medlem#
    8924

    Re: Oljetryckslampan lyser..!

    När jag menade känna på turbon så menade jag känna på axeln inuti turbon om den är glapp. Du får väl låta någon som vet hur man gör kolla på det eftersom det är lite bök att ta isär grejerna.

    Angående bilderna så säger jag såhär: HOLY CRAP vilket smutsigt maskinrum. Smuts gör inte felsökandet lättare. Gör rent när du har tid någon gång...

    Slangen som sitter löst är till vevhusventilationen och det hålet den går in i är ventilkåpan. Den tjocka slangen går ner till oljefällan som samlar upp oljedimma så den kondenserar och rinner ner i oljetråget. Akta så det inte kommer in smuts i hålet på ventilkåpan. Det ska alltså inte gå någon olja i slangen, den är bara till för den oljan som avdunstar pga. värme.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    504

    Re: Oljetryckslampan lyser..!

    Brisse, tänkte börja med att kolla turbon åt han på söndag.
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    7

    Re: Oljetryckslampan lyser..!

    Jahapp pinsamt men så kan det vara med motorkunskaperna

    Tror inte den här pärlan har fått så mycket kärlek senaste åren men det ska det bli ändring på om det bara går att rädda henne!!

    Krozz var här och kikade precis och tror på turbon. Vi preskriberar vidare felsökning till söndagen nu då vi båda har tid att grotta lite mera..

    Känns rätt sjukt att den rasar tre dagar efter att jag köpt den. Sjuk oflyt
    Saab 900 2,0 -97

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    7

    Re: Oljetryckslampan lyser..!

    Dök upp en ängel idag vid namn Krozz med verktygslådan i högsta hugg och han hittade nånti spännande. Diagnosförslag?

    http://i23.photobucket.com/albums/b385/ ... G_0747.jpg
    Saab 900 2,0 -97

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    504

    Re: Oljetryckslampan lyser..!

    Som jag sa så tror jag att det är packningarna innanför remskivan som gett upp.
    Det som då behövs är nya packningar dit, speedparts har ett paket med de delarna (saab och verkstäder har kanske enskillda packningar de säljer): http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... grp=718411

    När du endå är där tycker jag att du ska byta rem och spännrullar. (http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-9 ... ssats.html) Om spänrullarna ser bra ut kan man välja att bara byta rem (http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-9 ... 99548.html)

    Annars så var ju turbon i bra skick synd bara att den börjat läcka olja. (Motorn alltså, inte turbon)

    Ni som är mer vana 900. Bör han byta oljepump när han endå är där inne eller klarar sig pumpen? Hur ofta bör den bytas på en 900?

    //Krozz


    Edit: förtydligande om att det var motorn som läcker olja inte turbon
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    754
    Medlem#
    7119

    Re: Oljetryckslampan lyser..!

    Citat Ursprungligen postat av Krozz

    Annars så var ju turbon i bra skick synd bara att den börjat läcka olja.

    //Krozz
    När du säger att den har börjat läcka olja, syftar du på turbon eller bilen/motorn då?
    Felet med lågt oljetryck kommer väl att kvarstå fastän man byter packbox? Jag skulle tro på felaktig oljetrycksgivare, dålig oljepump eller igensatt oljesil.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    504

    Re: Oljetryckslampan lyser..!

    Jag syftade då till motorn.

    Ja oljepumpen kan det ju vara som behöver bytas och fixa den tätningen. Kolla silen samtidigt kanske och byta givare.

    /Krozz
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 021
    Medlem#
    10604

    Re: Oljetryckslampan lyser..!

    Byt packningarna, remmarna och oljepumpen. Så är det nog fixat sedan
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    311
    Medlem#
    7504

    Oljetryckslampan lyser..!

    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist
    Byt packningarna, remmarna och oljepumpen. Så är det nog fixat sedan
    Är det inte bättre han börjar med o kolla silen då typ 90% av liknande problem på forumet beror på detta?
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

Liknande ämnen

  1. Oljetryckslampan lyser ej trots hel lampa.
    Av lindell90 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-02-12, 11:58
  2. oljetryckslampan blinkar och lyser ibland 9-5 -99
    Av Tim900turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-27, 13:23
  3. [LÖST] Oljetryckslampan lyser aldrig 9000
    Av Percy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-25, 11:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •