Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Oljetryckslampan lyser NG900 2,0T

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604

    Re: Oljetryckslampan lyser..!

    Citat Ursprungligen postat av Owla
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist
    Byt packningarna, remmarna och oljepumpen. Så är det nog fixat sedan
    Är det inte bättre han börjar med o kolla silen då typ 90% av liknande problem på forumet beror på detta?
    Tror inte det räcker, men du har helt rätt att den måste kollas oxå
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Oljetryckslampan lyser..!

    Citat Ursprungligen postat av Owla
    Är det inte bättre han börjar med o kolla silen då typ 90% av liknande problem på forumet beror på detta?
    Är inte det ett problem som uppstod först på 93 och inte på 900?
    Eller är det även ett problem för 900?
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  3. #23
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: Oljetryckslampan lyser..!

    Har du bytt oljetrycksgivaren?
    /per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  4. #24
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 602

    Re: Oljetryckslampan lyser..!

    Citat Ursprungligen postat av Krozz
    Citat Ursprungligen postat av Owla
    Är det inte bättre han börjar med o kolla silen då typ 90% av liknande problem på forumet beror på detta?
    Är inte det ett problem som uppstod först på 93 och inte på 900?
    Eller är det även ett problem för 900?

    Problemet finns på alla bilar om inte oljebytena har skötts ordentligt.

    Innan du köper hem massa delar att "byta" ta ner oljetråget och kolla silen, lossa gärna på lageröverfallen och se så de inte blivit kopparfärgade.
    Hinner inte med allt.....

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    7

    Re: Oljetryckslampan lyser..!

    Har EJ kollat sil eller bytt oljetrycksgivare. Det som är skumt är dock att:

    - Oljetryckslampan varnar först efter ca 10 min körning
    - Den har druckit 2,5 liter motorolja på 100 mil.

    Vi misstänkte därför ett läckage och efter att turbon blev frikänd så hittade vi det där slabbet nedantill på drivremssidan. Jag fattar dock fortfarande inte varför trycket försvinner först efter att oljan blivit varm. Det här är dock waaay over my head så nu blir det att ringa verkstad efter lunchtid.

    Bilen hade stått hela vintern så kanske något gått sönder då den inte använts som den borde..
    Saab 900 2,0 -97

  6. #26
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Oljetryckslampan lyser..!

    Skönt att ni hittade någonting men det kvarstår väl att se om det finns fler fel.
    Det är vanligare att silen blir igensatt på bilar med Trionic7 men det kan hända på alla bilar, precis som ni skriver. Skriv gärna en rad efter verkstadsbesöket om det nu blir av.

  7. #27
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Oljetryckslampan lyser..!

    Citat Ursprungligen postat av Krozz
    Ni som är mer vana 900. Bör han byta oljepump när han endå är där inne eller klarar sig pumpen? Hur ofta bör den bytas på en 900?
    Är man ändå där och mekar så kan det väl vara lika bra det.

    Svårt att säga "hur ofta" den behöver bytas. Det finns nog inget riktigt bytesintervall på den utan det har nog mycket att göra med service, otur och slitage i övrigt. Så går den sönder så byter man den, annars inte (eller om man som ni ändå är där och mekar). På min ng900 så törs jag nästan lova att oljepumpen är densamma som satt i från fabrik och den har hållit i 17-18 år och ca 32000 mil.

    Citat Ursprungligen postat av Tobbek
    Bilen hade stått hela vintern så kanske något gått sönder då den inte använts som den borde..
    Packningar, rörkopplingar, slangar och sånt är inte säkert att de gillar att stå oanvänd över vintern så det kan mycket väl vara en bidragande orsak. Packningarna/röranslutningen till min oljekylare överlevde inte en övervintring t ex. Var helt tät när jag ställde in den och fullständigt pissade olja våren efter. Men det var någon vinter sen nu. Den går året om numer...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    7

    Re: Oljetryckslampan lyser..!

    Tack för alla svar och tips!

    Jag lämnade in den på verkstad tillslut och han bytte bara motorolja till castrol helsyntet och oljetrycksgivaren och nu verkar den fungera utan att larma. Frågade vad han tyckte om eventuellt läckage men han tyckte inte att det slabbade anmärkningsvärt mycket, men lade in en brasklapp om att killarna på besiktningen väl får ta en kik och säga vad de tycker när vi kommer dit nästa gång.
    Har dock inte haft tid att köra någon längre sträcka men innan började den bråka redan efter ca 10 min och nu har den gått upp till 30 min utan krångel iallafall.

    Han bilmekanikern sa också att biltemas olja var sk*t och trodde det kunde vara därför. Jag tycker som novis när det gäller bilar att det är riktigt dåligt om de säljer oljor som inte är okej. Jag kollade ändå noga i manualen innan och köpte en (vad jag trodde fin olja) som kostade typ 100kr litern och skulle uppfylla klassificeringarna för min bil.

    Kan ju iförsig bara varit givaren, men det är konstigt att de skulle larma först när oljan blivit varm och tunn isåfall.

    Lyckades med konststycket att svängbacka in i en stolpe nu så fick en buckla på vänster framskärm. Helvete Verkar svårt att komma åt inifrån då den sitter lite ovanför håligheten för framhjulet. Hur fixar man detta?! Svårt att ta loss framskärmen? Vad kostar en begagnad? Eller går det att få ut bucklan på någon smart sätt? Det behöver ju inte bli helt perfekt då detta ändå är en bruksbil i studentkvarter, men vill ju såklart att hon ska vara fin och hel!!

    Och tusen tack till Krozz återigen för hjälp med felsökning innan!! Schysst som faan!
    Saab 900 2,0 -97

  9. #29
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    7567

    Re: Oljetryckslampan lyser..!

    Citat Ursprungligen postat av Tobbek
    Han bilmekanikern sa också att biltemas olja var sk*t och trodde det kunde vara därför.
    Jag har kört med Biltemas olja i flera bilar i flera år och adrig haft problem med att den skulle vara så tunn att oljetrycksgivaren larmar.
    Fullkomligt skitsnack enligt mig.

    Citat Ursprungligen postat av Tobbek
    Kan ju iförsig bara varit givaren, men det är konstigt att de skulle larma först när oljan blivit varm och tunn isåfall.
    Inte alls konstigt. Är fjädern gammal och sliten så larmar den tidigare än den ska.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  10. #30
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: Oljetryckslampan lyser..!

    Sorgligt att du inte gjorde som flera sa BYT OLJETRYCKSGIVARE.
    rådet gavs flera gånger från den 11 maj och framåt.

    /per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  11. #31
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Oljetryckslampan lyser..!

    Citat Ursprungligen postat av Tobbek
    Han bilmekanikern sa också att biltemas olja var sk*t och trodde det kunde vara därför. Jag tycker som novis när det gäller bilar att det är riktigt dåligt om de säljer oljor som inte är okej. Jag kollade ändå noga i manualen innan och köpte en (vad jag trodde fin olja) som kostade typ 100kr litern och skulle uppfylla klassificeringarna för min bil.
    Varför bytte han i så fall oljetrycksgivaren om det var oljan som var boven?

    Nej, det där är skitsnack, och det var för att han skulle få sälja 5 liter olja för 200:-/litern. Man behöver inte byta olja när man byter oljetrycksgivare.

    Sen är det mycket möjligt att Castrol är BÄTTRE men att rätt klassad Biltema-olja ger sådana problem tror jag vi är ganska många som kan skriva under på att så inte är fallet. Har använt en drös olika oljor under min bil-ägartid där Biltema är en av dom och har aldrig haft några problem.

    Men skulle jag byta olja i dagsläget skulle jag nog antagligen köra på GM dexos hos Saab då den är billig (Ännu billigare än Biltema) och borde rimligen funka då Saab/GM rekommenderar den.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  12. #32
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Oljetryckslampan lyser..!

    Vet inte hur det är idag men för några år sedan var det iallafall Statoil som tillverkade oljan i Biltemas dunkar och den höll god kvalitet.

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Oljetryckslampan lyser..!

    Men vi kan iaf glädjas åt att han kanske har fått till problemen som det verkar
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  14. #34
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604

    Re: Oljetryckslampan lyser..!

    Citat Ursprungligen postat av Krozz
    Men vi kan iaf glädjas åt att han kanske har fått till problemen som det verkar
    Precis. Huvudsaken är att det verkar löst, men givaren lär ju varit orsaken, sedan har väl den mekanikern dålig uppfattning om biltemas oljor. Men visst, dem är ju människor och får ha personliga åsikter oxå
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  15. #35

    Re: Oljetryckslampan lyser..!

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Är fjädern gammal och sliten så larmar den tidigare än den ska.
    Är det verkligen så? Jobbar inte fjädern emot oljetrycket, och om den blir slapp så larmar den senare, eftersom den inte orkar hålla emot? I min 900 blev resultatet i alla fall att den tillslut inte larmade alls.

    För övrigt kan varken Biltema-oljan eller oljetrycksgivaren förklara en oljeförbrukning på 2,5 liter på 100 mil.
    Signaturlös

  16. #36
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    7567

    Re: Oljetryckslampan lyser..!

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Är fjädern gammal och sliten så larmar den tidigare än den ska.
    Är det verkligen så? Jobbar inte fjädern emot oljetrycket, och om den blir slapp så larmar den senare, eftersom den inte orkar hålla emot? I min 900 blev resultatet i alla fall att den tillslut inte larmade alls.
    Det ligger någonting i det du säger.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

Liknande ämnen

  1. Oljetryckslampan lyser ej trots hel lampa.
    Av lindell90 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-02-12, 11:58
  2. oljetryckslampan blinkar och lyser ibland 9-5 -99
    Av Tim900turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-27, 13:23
  3. [LÖST] Oljetryckslampan lyser aldrig 9000
    Av Percy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-25, 11:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •